A Malévból való azonnali pénzkivonás veszélyére figyelmezteti Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt és a légitársaság eladását lebonyolító ÁPV Rt.-t az a Magyar Nemzet birtokába került Malév-jelentés, amely szerint privatizáció esetén – minimális vételárért – 15–30 milliárd forintot mobilizálhat a vevő. A felelőtlen gazdálkodás, az indokolatlan pénzkivétel miatt a társaság csődbe mehet, 50–70 milliárd forintos kárt okozva az államnak.
A jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy a jelenlegi vevőjelöltek ajánlatai távolról sem állnak arányban annak a Malév Rt.-nek az értékével, amelynek számláján folyamatosan négy–hat milliárd forintnyi készpénz van, idei adózás előtti eredménye várhatóan százmillió forint, miközben gyakorlatilag mindent meg tud valósítani saját erőből, azaz nem szorul tőkebefektetésre. A miniszterelnököt tájékoztató jelentés kiemelten foglalkozik a jelenlegi esélyes orosz érdekeltségű AirBridge Rt. ajánlatával – többek között 150 millió forintos vételárat és hárommilliárd forintos tőkeemelést ígér a nemzeti légitársaságért –, amely jóval kevesebb a 600 repülőtéren 134 országban megjelenő, jelentős gépparkkal rendelkező Malév értékénél.
A jelentés állításaival megegyezően nyilatkozott Gönczi János, a Malév Rt. vezérigazgatója, aki az InfoRádióban hétfőn azt közölte: a társaság számláján több mint hatmilliárd forint van, a rendelkezésre álló bankhitelekkel együtt jelenleg 12 milliárd forintos forrásból gazdálkodhatnak, s idén ötszázalékos növekedés mellett nyereségre számítanak.
Két budai lakás áráért és hárommilliárd forintos tőkeemelésért juthat hozzá a nemzeti légitársaságunkhoz a vevő privatizáció esetén – jelentette ki tegnap Rogán Antal, a Fidesz kampányfőnöke, aki az ÁPV Rt. épülete előtt tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: a feltűnően alacsony ár miatt a Fidesz a vagyonügynökségnél azonnali vizsgálatot kezdeményez az ügyben. Mint fogalmazott, a vizsgálatnak ki kell térnie arra is, hogy van-e személyi összefonódás a Malévre pályázó cégek és Gyurcsány Ferenc, illetve az MSZP között. Emlékeztetett: a jelenlegi esélyes AirBridge Rt. hátterében a Népszabadság információi szerint Puch László, a szocialista párt pénztárnoka áll, a másik pályázó ASBK Kft. tulajdonosai és tisztségviselői között pedig a miniszterelnök volt üzlettársai bukkannak fel. Szavai szerint a Malév hitelei a lízingszerződések díjaira vonatkoznak, amelyeket jelenleg is képes kitermelni a légitársaság.
A Fidesz akár 1 forintért is elviheti a Malévot annak 36 milliárd forintos adósságával és a többi kötelezettségvállalásával együtt – reagált tegnap Rogán Antal sajtótájékoztatójára László Boglár kormányszóvivő. Az állam az adófizetők pénzét nem kívánja tovább költeni – tette hozzá, kifejtve, az Európai Unió számára elfogadhatatlanok lennének azok a pénzügyi technikák, amellyel segíteni lehetne a cégen. A Malévra pályázó vevő, illetve Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, valamint Puch László, az MSZP pártpénztárnoka között fennálló esetleges személyi összefonódásokra reagálva a szóvivő elmondta: Rogán újságcikkekre hivatkozik, nem biztos, hogy teljes felelősséggel. A pályázó cégben ilyen típusú személyi összefonódások biztos nincsenek – tette hozzá.
A vezető légitársaság. A Magyar Köztársaság nemzeti légitársaságát, a Malév Rt.-t a kelet-közép-európai térség egyik vezető – menetrendszerű utasszállítással, árufuvarozással és charter üzemeléssel foglalkozó – légi cégeként tartják számon. A jelenleg 3,5 milliárd forintos alaptőkével rendelkező, leányvállalataival együtt 3200 embert foglalkoztató társaság tulajdonosa 99,95 százalékban az ÁPV Rt., valamint 0,05 százalékban kisrészvényesek. Tavaly a cég 2,3 millió fizető utast szállított 26 ezer menetrend szerinti járatán, 2005 első felében a forgalom növekedése 11, a férőhely-kihasználás 10 százalékos volt. Konszolidált szinten 123,8 milliárd forint árbevételt ért el a Malév tavaly, 4,95 milliárd forint hiány mellett: idén a cég vezetése 100 millió forintos eredménnyel számol, a 2006. évi üzleti tervben is pozitív eredmény szerepel. Tőkerendezés címén a Malév 2004-ben 7 milliárd forint állami forráshoz jutott, az ezenfelül beígért 3 milliárd forintot azonban a tulajdonostól nem kapta meg. Az ÁPV Rt. által meghirdetett privatizációs pályázat eddig két alkalommal volt eredménytelen, a vagyonkezelő idén tárgyalásos eljárást hirdetett, az egyeztetéseket az AirBridge Rt.-vel kezdte meg. Jelenleg a Malév üzemelteti Európa egyik legmodernebb légiflottáját, emellett a társaság legnagyobb értéke a kiterjedt útvonalhálózata, amit többnyire bilaterális légügyi egyezmények szabályoznak. A cég 35 ország 55 városába – a partner légitársaságokkal együtt 44 ország 77 város – közlekedtet repülőgépet.

Hiába a kerékpárút, a főúton tekertek szembe a forgalommal