A vevőnek aranybánya lesz a Malév

Minimális vételárért 15–30 milliárd forintot „mobilizálhat” a vevő a Malévból, ha most privatizálják a légitársaságot – derül ki abból a Magyar Nemzet birtokába került jelentésből, amelyet Gyurcsány Ferenc részére készített a légitársaság. A tájékoztató szerint a jelenlegi vevőjelöltek ajánlatai távolról sem állnak arányban a Malév értékével. A Fidesz vizsgálatot kezdeményez az ügyben.

Magyar Nemzet
2005. 08. 10. 22:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Malévból való azonnali pénzkivonás veszélyére figyelmezteti Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt és a légitársaság eladását lebonyolító ÁPV Rt.-t az a Magyar Nemzet birtokába került Malév-jelentés, amely szerint privatizáció esetén – minimális vételárért – 15–30 milliárd forintot mobilizálhat a vevő. A felelőtlen gazdálkodás, az indokolatlan pénzkivétel miatt a társaság csődbe mehet, 50–70 milliárd forintos kárt okozva az államnak.

A jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy a jelenlegi vevőjelöltek ajánlatai távolról sem állnak arányban annak a Malév Rt.-nek az értékével, amelynek számláján folyamatosan négy–hat milliárd forintnyi készpénz van, idei adózás előtti eredménye várhatóan százmillió forint, miközben gyakorlatilag mindent meg tud valósítani saját erőből, azaz nem szorul tőkebefektetésre. A miniszterelnököt tájékoztató jelentés kiemelten foglalkozik a jelenlegi esélyes orosz érdekeltségű AirBridge Rt. ajánlatával – többek között 150 millió forintos vételárat és hárommilliárd forintos tőkeemelést ígér a nemzeti légitársaságért –, amely jóval kevesebb a 600 repülőtéren 134 országban megjelenő, jelentős gépparkkal rendelkező Malév értékénél.

A jelentés állításaival megegyezően nyilatkozott Gönczi János, a Malév Rt. vezérigazgatója, aki az InfoRádióban hétfőn azt közölte: a társaság számláján több mint hatmilliárd forint van, a rendelkezésre álló bankhitelekkel együtt jelenleg 12 milliárd forintos forrásból gazdálkodhatnak, s idén ötszázalékos növekedés mellett nyereségre számítanak.

Két budai lakás áráért és hárommilliárd forintos tőkeemelésért juthat hozzá a nemzeti légitársaságunkhoz a vevő privatizáció esetén – jelentette ki tegnap Rogán Antal, a Fidesz kampányfőnöke, aki az ÁPV Rt. épülete előtt tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: a feltűnően alacsony ár miatt a Fidesz a vagyonügynökségnél azonnali vizsgálatot kezdeményez az ügyben. Mint fogalmazott, a vizsgálatnak ki kell térnie arra is, hogy van-e személyi összefonódás a Malévre pályázó cégek és Gyurcsány Ferenc, illetve az MSZP között. Emlékeztetett: a jelenlegi esélyes AirBridge Rt. hátterében a Népszabadság információi szerint Puch László, a szocialista párt pénztárnoka áll, a másik pályázó ASBK Kft. tulajdonosai és tisztségviselői között pedig a miniszterelnök volt üzlettársai bukkannak fel. Szavai szerint a Malév hitelei a lízingszerződések díjaira vonatkoznak, amelyeket jelenleg is képes kitermelni a légitársaság.

A Fidesz akár 1 forintért is elviheti a Malévot annak 36 milliárd forintos adósságával és a többi kötelezettségvállalásával együtt – reagált tegnap Rogán Antal sajtótájékoztatójára László Boglár kormányszóvivő. Az állam az adófizetők pénzét nem kívánja tovább költeni – tette hozzá, kifejtve, az Európai Unió számára elfogadhatatlanok lennének azok a pénzügyi technikák, amellyel segíteni lehetne a cégen. A Malévra pályázó vevő, illetve Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, valamint Puch László, az MSZP pártpénztárnoka között fennálló esetleges személyi összefonódásokra reagálva a szóvivő elmondta: Rogán újságcikkekre hivatkozik, nem biztos, hogy teljes felelősséggel. A pályázó cégben ilyen típusú személyi összefonódások biztos nincsenek – tette hozzá.

A vezető légitársaság. A Magyar Köztársaság nemzeti légitársaságát, a Malév Rt.-t a kelet-közép-európai térség egyik vezető – menetrendszerű utasszállítással, árufuvarozással és charter üzemeléssel foglalkozó – légi cégeként tartják számon. A jelenleg 3,5 milliárd forintos alaptőkével rendelkező, leányvállalataival együtt 3200 embert foglalkoztató társaság tulajdonosa 99,95 százalékban az ÁPV Rt., valamint 0,05 százalékban kisrészvényesek. Tavaly a cég 2,3 millió fizető utast szállított 26 ezer menetrend szerinti járatán, 2005 első felében a forgalom növekedése 11, a férőhely-kihasználás 10 százalékos volt. Konszolidált szinten 123,8 milliárd forint árbevételt ért el a Malév tavaly, 4,95 milliárd forint hiány mellett: idén a cég vezetése 100 millió forintos eredménnyel számol, a 2006. évi üzleti tervben is pozitív eredmény szerepel. Tőkerendezés címén a Malév 2004-ben 7 milliárd forint állami forráshoz jutott, az ezenfelül beígért 3 milliárd forintot azonban a tulajdonostól nem kapta meg. Az ÁPV Rt. által meghirdetett privatizációs pályázat eddig két alkalommal volt eredménytelen, a vagyonkezelő idén tárgyalásos eljárást hirdetett, az egyeztetéseket az AirBridge Rt.-vel kezdte meg. Jelenleg a Malév üzemelteti Európa egyik legmodernebb légiflottáját, emellett a társaság legnagyobb értéke a kiterjedt útvonalhálózata, amit többnyire bilaterális légügyi egyezmények szabályoznak. A cég 35 ország 55 városába – a partner légitársaságokkal együtt 44 ország 77 város – közlekedtet repülőgépet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.