Mindenkit meg akartam menteni, de nem sikerült. Rettenetesen fáj, de ennél többet nem tehettem – ezek voltak az első szavai Chafik Gharbidelnek, a Szicíliában lezuhant Atr 72-es típusú személyszállító pilótájának. A súlyosan sérült férfit a palermói Civico kórház intenzív osztályán kezelik.
Mint arról beszámoltunk, szombaton délután a dél-olaszországi Bariból Tunéziába tartó repülőgép vezetője motorhibát jelzett, és kényszerleszállásra készült Palermóban, de oda már nem ért el, mert mindkét motorja fölmondta a szolgálatot. Ezért kénytelen volt a tengeren, Szicília partjainál megkísérelni a leszállást. A szerencsétlenséget huszonhárman élték túl. Tizenhárman azonban – három férfi, nyolc nő és két gyerek – életüket vesztették, a mostanra elvégzett boncolás eredménye szerint többségük a becsapódás, ketten pedig fulladás következtében. Három embert – dacára annak, hogy egész éjszaka kutattak utánuk – mindeddig nem találták meg, és arra nincs remény, hogy túlélték a szerencsétlenséget.
A súlyosan sérült pilóta, Chafik Gharbidel a palermói főügyésznek és helyetettesének, Pietro Grassonak és Marzia Sabellanak számolt be a történtekről. Elmondása szerint előbb leállt a repülőgép egyik motorja, és a technikus még azon volt, hogy kiderítse, mi is történhetett, amikor a második motor is felmondta a szolgálatot. Chafik ekkor, bár már maga előtt látta Palermo hegyeit, megértette: nem tudnak eljutni odáig, és egyetlen választása az maradt, hogy megpróbálja a vízre letenni a gépet.
A Reppublica híradása szerint kevéssel ezelőtt megtaláltak néhány fedélzeti iratot, közöttük a repülési terveket is. A gép fekete doboza azonban még nem került elő, feltehetően a tenger 1200 méteres mélységébe süllyedt pilótafülkében maradt.
A túlélők többségének állapota a körülményekhez képest elég jó, de néhányan közülük – főleg a pilóta, a másodpilóta és a légi utaskísérő – nagyon súlyos sérüléseket szenvedtek.
Eközben a Corriere della Sera arról írt, hogy Bariban lefoglalták azt az üzemanyagtartályt, amelyből a repülőgépet feltöltötték. A lap szerint egyre nagyobb a homály a szerencsétlenség körül. Repülési szakemberekre hivatkozva közli, hogy egy a milliárdhoz az esélye annak, hogy egy repülő motorjai hét perc eltéréssel leálljanak. A gép szinte szabadesésben zuhant a vízbe, pedig úgy tervezték, hogy egy motorral is képes legyen a levegőben maradni. Nem beszélve arról, hogy minden lehetséges ellenőrzésnek alávetették Amerikában, Franciaországban, Nápolyban és Cataniában is. Mindez elég lehetne arra, hogy terrorcselekményre gondoljon az ember – így a Corriere della Sera –, de ezt a feltételezést a hatóságok határozottan elvetették.
A lap meg nem erősített információként közli: elképzelhető, hogy
a motorok nem jutottak üzemanyaghoz, és ezért álltak le váratlanul. Ebben az esetben emberi mulasztásról és műszaki hibáról egyaránt szó lehet.
Adalberto Pellegrino, az olasz nemzeti repülésbiztonsági ügynökség szóvivője szerint szigorú vizsgálat alá vetik a Bariban tankolt kerozint, nemcsak a mennyiségét, hanem a minőségét is. A lap szerint a szerencsétlenség okai között felvetődik annak gyanúja is, hogy szennyezett üzemanyag került a repülőbe, de a már lefoglalt kerozinból más menetrendszerint közlekedő és rendben megérkező gépeket is feltankoltak.
(Forrás: Corriere della Sera, La Reppubblica)
Újabb osztrák útzár lehetetleníti el a magyar ingázókat