Megállapodtak: benzin jövedéki adója nem, rendszámtábla igen

Aláírták a megállapodást a kormány és a fuvarozók képviselői. A fuvarozók a tárgyalások során elfogadták a gazdasági minisztérium érveit, hogy az üzemanyagok jövedéki adójának idei csökkentésére nincs mód. A megállapodás 18 pontról szól, többek között a sárga rendszámtábla cseréjéről.

MNO
2005. 08. 23. 6:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A zöldek nem támogatták az adókedvezmény ötletét

Az adókedvezmény ötletét egyébként a költségvetés felett őrködők mellett a zöldek sem támogatják, szerintük ugyanis a legnagyobb környezetszennyezőnek és infrastruktúra-pusztítónak számító ágazat már jelenleg is a burkolt vagy nyílt támogatásokból és kedvezményekből, a többi adófizető számlájára él – írta a Népszabadság a múlt héten. A Levegő Munkacsoport – eddig senki által nem cáfolt – számításai szerint évente 5000 milliárdra tehető az az összeg, amit a közúton szállítók kapnak az államtól közvetlenül, illetve a meg nem fizetett költségeken, be nem hajtott közterheken keresztül. Utóbbihoz értendő a feketefoglalkoztatás mellett a külföldi tankolás, ami az állam számára 20 milliárd forint adóbevétel-kiesést okoz. A legnagyobb tétel az utak rongálása: ezért 99 százalékban a nehéz-tehergépjárművek felelősek, ám a költségeknek – például autópálya-matricák formájában – csak a töredékét fizetik, jóval kevesebbet, mint a személyautó-tulajdonosok.

18 pontban azért megállapodtak

A gazdasági és közlekedési tárca aláírta a megállapodást a négy fuvarozó szervezettel – jelentették be ma délután. Konkrétumokról nincs szó, „csupán” 18 pontról, amelyek megvalósítása érdekében a felek egy hónapon belül munkabizottságokat hoznak létre, hogy majd az dolgozza ki a megvalósítás mikéntjét, a megteendő lépéseket. A megállapodás tető alá hozása érdekében a fuvarozók engedtek a legfontosabb követelésből, vagyis immár nem ragaszkodnak az üzemanyagok jövedéki adójának idei csökkentéséhez. Erre a kormány szerint semmiképp sem lett volna mód, ám arra ígéretet tett, hogy jövőre megvizsgálják majd a lehetőségeket.

rendszámtábla, versenyképesség, ügyintézés

Az említett 18 pont között egyébként olyan kívánságok szerepelnek, mint a sárga rendszám megszüntetése, a versenyképesség javítását szolgáló egyszerűsített ügyintézés bevezetése, vagy éppen a fuvarozók külföldi napidíjának emelése. A gazdasági tárca egyébként az egyik pontban már júniusban lépett: megszüntették a gépjárművezetők közúti forgalomban történő ellenőrzése terén a külföldiekre vonatkozó engedményeket, vagyis immár a belföldiekre és a külföldiekre is ugyanazok a szabályok érvényesek. A fuvarozók szeretnék elérni továbbá, hogy a teherautók túlzott terhelése esetén a felrakóhelyek is büntethetővé váljanak. A megállapodés része az is, hogy a kormány – egyelőre nem ismert módon – a jövőben támogatja majd a szakmai szervezetek továbbképzési tevékenységét.

Hétfőn még feltételekről beszéltek

Korábban a Fuvosz főtitkára, Peredi Péter pedig a szervezet honlapján is olvasható levélben kérte a kormányt képviselő Szanyi Tibortól, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkárától, hogy a megállapodás jövedéki adó csökkentésére vonatkozó részét a szervezetek elnökeinek múlt heti közös levelében leírt módon változtassák meg. A KKVSZ, az MKFE és a NiT Hungary tagságát és vezetőit pedig nyílt levélben kérte arra, hogy egységesen lépjenek fel a jövedéki adó kérdésében, és ne taktikázás, újratárgyalás, időhúzás legyen.

Még tegnap is arról volt szó, hogy a megállapodást az érdekképviseletek csak akkor készek aláírni, ha a kormány kötelezettséget vállal: adótörvény-módosítót terjeszt be, hogy január 1-jétől csökkenhessen az üzemanyag jövedéki adójának mértéke a javasolt szintre.

(Világgazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.