A magánszemélyek buknak az APEH üzemanyagár-listáján

Szinte teljesen alkalmatlanná vált utazási költségtérítés kiszámolására az APEH által közzétett üzemanyagár-lista. Alig volt idén olyan időszak, amikor az adóhivatali árak ne lettek volna jóval alacsonyabbak, mint a valós árak. Jelenleg harminc forintot lehet veszíteni az APEH-listás elszámolással.

MNO
2005. 09. 13. 6:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint az APEH-nak negyedévenként, a megelőző hónap 25-éig kell a Magyar Közlönyben megjelentetnie az üzemanyagköltség-elszámolásnál alkalmazható árakat. A jogszabály szerint az adóhivatal ehhez az előző évben nagy forgalmat bonyolító három belföldi üzemanyag-forgalmazó cég által alkalmazott, a negyedévet megelőző hónap tizenötödik napján érvényes üzemanyagár számtani átlagát veszi figyelembe, majd azt egy forinttal megtoldja, s forintra kerekíti. Tudomásunk szerint a három legnagyobb forgalmazó – statisztikai adatok alapján a Mol, a Shell és az OMV – árai alapján tette közzé eddig az elszámolási árat az APEH.

Az adóhivatali árlista lényegében az egyszerűbb költségelszámolást és költségtérítést szolgálná abban az esetben, ha a magánszemély a saját autóját használja a cég ügyeinek intézéséhez. Ennél a módszernél ugyanis nem kell számlát kérni a tankolásról. Ha viszont a társaság gépkocsijával közlekedik az alkalmazott, akkor csak bizonylat alapján lehet elszámolni. Március végén 10, június végén pedig literenként 15 forintot bukott az a munkavállaló, aki cégügyekben a saját autóját használja, s költségeit az adóhivatal üzemanyagár-listája alapján térítette meg a munkáltatója. Jelenleg harminc forintot lehet veszíteni az APEH-listás elszámolással. Miközben a kutaknál körülbelül 290-295 forintot kell a 95-ös benzinért fizetni, addig az APEH a törvény alapján ugyanerre az üzemanyagra 265 forintot határoz meg.

A törvény szerint negyedévente lehet módosítani az elszámolás módját, tehát azt, hogy a munkáltató az adóhivatal által közzétett árakat veszi-e figyelembe, vagy számla alapján fizet-e a dolgozójának. Ez az intervallum azonban az idei, meredeken emelkedő üzemanyagárak mellett túl hosszúnak bizonyult. A negyedévek elején még általában kedvezőnek tűntek az APEH által közölt árak, bár az előrejelzéseket figyelembe véve sejteni lehetett, hogy három hónap alatt jelentősen drágul majd az üzemanyag.

Két feltétele van annak, hogy a jelenleginél sűrűbben módosíthassa az alkalmazható üzemanyagárat az adóhivatal. Szükséges, hogy az üzemanyag-forgalmazók készek legyenek árat szolgáltatni az adóhivatalnak. Az eddig megkérdezett három társaság egyike már jelezte, hogy a jövőben nem kívánja közölni az árait. Másrészt módosítani kellene a személyi jövedelemadóról szóló törvényt, amely az adóhivatal számára kötelezően előírja a negyedéves periódust – magyarázta Juhász István, az APEH elnökhelyettese. Az adóhivatal hivatalos formában is felvetette már – a jövő évre vonatkozó tervezetek kapcsán – a Pénzügyminisztériumnak, hogy változtatni kellene a jogszabályon. Az is elképzelhető, hogy más számítási módszert kellene alkalmazni – tette hozzá Juhász.

Érdemes lenne mihamarabb módosítani a jogszabályt, hiszen a hatályos törvény szerint az üzemanyag-forgalmazók adatai alapján szeptember 25-ig közzé kell tenni az utolsó negyedéves árakat. A törvény szerint csak akkor lehet és kell módosítani a negyedév közben a listát, ha törvény vagy kormányrendelet révén emelkedik az ár. Arról nem szól a fáma, mi történik akkor, ha – a tervezett áfacsökkentés révén – olcsóbb lesz a tankolás.

Forrás: Népszabadság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.