Néhány napon belül másodszor hívták fel a figyelmet londoni feltörekvő piaci elemzők a magyar kormány és a jegybank közötti viszony elmérgesedésének befektetői veszélyeire, most annak nyomán, hogy az MSZP lemondásra szólította fel Szapáry György MNB-alelnököt.
Az előző nap közölt szocialista álláspont szerint Szapárynak azért kellene távoznia, mert az autópálya-építkezések elszámolásának kérdésében „politikai megfontolásból bemártotta a kormányt Brüsszelben”.
Kovács Tibor, a szocialista párt frakcióvezető-helyettese sürgette, hogy a jegybank vezetése dokumentumokkal igazolja, valóban előre figyelmeztette a Pénzügyminisztériumot az sztrádaépítéssel kapcsolatos elszámolási gyakorlat helytelenségére. Míg szerdán Kovács Szapáry lemondásának esetleges meggondolására célzott, csütörtökön már nyíltan követelte távozását.
Járai Zsigmond jegybankelnök szerint Szapáry György helyesen járt el, amikor felhívta az unió figyelmét az sztrádaépítéssel kapcsolatos magyar elszámolási gyakorlatra.
Kockázatot lát a kormány támadása után a befektetői csoport
A Dresdner-csoport londoni befektetési részlege (DrKW) – a City egyik legnagyobb, az európai feltörekvő térségről és Magyarországról a befektetőknek napi helyzetértékeléseket összeállító háza – pénteki elemzésében azt írta: az újabb fejlemény is alátámasztja a cég már hangoztatott aggályait a kormány és a jegybank „eszkalálódó, átpolitizált huzakodása miatt”, amely az autópálya-építések költségvetésen kívüli elszámolását kifogásoló uniós álláspont nyomán kezdődött.
A Dresdner kommentárja szerint a kormány és az MNB közötti „emelt hangú” vita az utolsó dolog, amit a befektetők a következő hetekben látni akarnak, különösen a fokozott költségvetési és eurócsatlakozási bizonytalanság, valamint a gyengülő magyar befektetési konstrukciók jelenlegi időszakában.
A DrKW már a hét elején, terjedelmes külön kommentárban hívta fel a befektetők figyelmét arra, hogy „viszonylag tartós béke után (...) a dolgok már visszatérni látszanak az eredeti állapothoz” a kormány és a jegybank viszonyában. Az akkori állásfoglalás közvetlen előzménye Járai Zsigmond jegybankelnök előző napi, a 2010-es euróbevezetést lehetetlennek nevező nyilatkozata volt.
2013-ig csúszhat az euró beveztése
Emellett már a hét eleji Dresdner-elemzés is a kockázatok között említette az autópálya-elszámolások miatt kialakult vitát, azt írva: fokozhatja a feszültséget, hogy a jegybank által megerősített jelentések szerint az MNB hívta fel az uniós statisztikai hivatal figyelmét az autópálya-építkezések tervezett elszámolási módjára.
A DrKW számításai szerint az autópálya-költségek költségvetésen kívüli elszámolásának megtiltása a GDP 1,3 százalékának megfelelő összeggel növelheti az idei hiányt.
A londoni bank jelenleg érvényes előrejelzése szerint Magyarország valószínűleg 2012-2013-ban csatlakozhat az euróövezethez.
A legnagyobb európai hitelminősítő, a Fitch Ratings Londonban kiadott minapi térségi konvergencia-jelentésében 2011-et nevezte a „reálisan várható” legkorábbi magyar csatlakozási időpontnak, a Standard & Poor's, a világ legnagyobb hitelminősítője által nemrég Londonban tartott térségi szuverén és banki besorolási szemináriumon pedig – lehetséges dátum megnevezése nélkül – „nagyon optimistának” nevezték a 2010-es magyar csatlakozási céldátumot.
hvg.hu, MNO
Őrült végjáték: csodagól döntött a Real Madrid rekordot jelentő mérkőzésén
