A kormány javaslata szerint a januárra tervezett áfacsökkentést az üzemanyagok tekintetében előrehozzák októberre. Így huszonötről húsz százalékra csökkenne a benzin és a gázolaj áfatartalma (2006. januárjától teljesen megszűnik a huszonöt százalékos felső áfakulcs.) Ez a lépés körülbelül 10-12 forintos fogyasztói árcsökkenést eredményezne a benzinkutaknál.
Valamennyi parlamenti párt hozzájárult ahhoz, hogy a házszabálytól való eltéréssel tárgyalják meg a kormány által benyújtott javaslatot, így a törvényhozás jövő heti ülésén meg is szavazhatják a törvénymódosítást. A kormány előterjesztésében az szerepel, hogy október elsejétől változna meg az áfa, így a benzinkutaknál is ekkortól érezhetnék a vásárlók a csökkenést.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök tegnapi parlamenti beszédében egyébként a MOL-tól azt is kérte, hogy árpolitikája kialakításában tanúsítson mértékletességet. Szekeres Imre, az MSZP elnökhelyettese azt mondta: kérik a MOL-t, hogy a törvény megszületéséig „árképzésében ezt a kedvezményt, saját kockázatának a terhére vállalja fel”. Az olajtársaság által kiadott közlemény szerint a MOL Rt. a jogszabály-módosítás hatálybalépésével egy időben érvényesíti az üzemanyag előrehozott általános forgalmi-adó csökkentését, tehát csak október elsejétől „tanúsít” mértékletességet.
Az ellenzéki pártok – bár azzal egyetértenek, hogy a kormánynak be kell avatkozni a 300 forint körüli benzinárba – úgy vélik, nem elegendő a mostani csökkentés. A Fidesz azt szeretné, ha nem csupán az áfát, hanem a jövedéki adót is csökkentené a kormány nagyjából hasonló összeggel, így akár 25 forinttal is kevesebbért tankolhatnánk. Az MDF azt javasolja, hogy „az adót ne adóztassák”, vagyis a jövedéki adó ne képezze az általános forgalmi adó alapját, így akár 25 forinttal csökkenthető a benzin ára, anélkül, hogy a kulcsot csökkentenék. (Hazánkban a benzin nettó árát (ez ma kb.132,84 forint) fix összegű jövedéki adó terheli, jelenleg 103,5 forint, további 3,06 forint terhet jelent az úgynevezett készletezési díj. E két tétellel növelt nettó ár a most 25 százalékos áfa alapja, így a mostani 298 forintos benzinárban összességében több mint 166 forint adót fizetünk meg.) A kormány törvényjavaslatához péntekig lehet módosító indítványokat benyújtani, az ellenzéki pártok valószínűleg meg is teszik ezt, illetve azt is kijelentették, hogy végső soron támogatni fogják a kormány javaslatát is.
Szintén elégedetlenek a különböző fuvarozói szervezetek, de a Volán társaságok is, mivel számukra semmit nem jelent az áfacsökkenés, hiszen ők egyébként is visszaigénylik az áfát. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete arra biztatja tagjait, hogy 15-20 százalékos fuvarozási díjemeléssel reagáljanak az üzemanyagár-emelkedésre. Ezt már több cég meg is tette, s októbertől még szélesebb kör kapcsolódik be a díjemelésbe. A Volánbusz Rt.-nek már eddig is közel félmilliárdos többletkiadása volt a magas gázolajár miatt, így régóta várják, hogy az illetékes tárca lépjen a jegyáremelések tekintetében. (A közúti távolsági személyszállítás hatósági áras szolgáltatás, tehát a közlekedési tárca – végső soron a kormány – hatásköre az áremelés.) A BKV-t egyelőre nem érinti túl nagy mértékben a rendkívüli áremelkedés, mert a közlekedési vállalat féléves fix áron vásárolja az üzemanyagot, egyébként kedvezményes áron, így Budapesten az idén már nem drágul tovább a közlekedés.
A kormánypártok elégedettek a mostani intézkedéssel, mondván, az Európai Unió kifejezetten nem javasolja, hogy jövedékiadó-csökkentéssel próbálják meg kezelni a tagországok az olajárak drasztikus növekedését. (A Világgazdaság értesülései szerint egyébként a mostani évközbeni áfacsökkentés is ellentétes az uniós szabályozással, mert a vonatkozó közösségi irányelvek nem teszik lehetővé az üzemanyag kedvezményes áfakulcs alá sorolását, s a kormány mostani indítványa lényegében ezt teszi. Igaz, az uniós bizottság, mivel csupán néhány hónapról van szó, valószínűleg nem fogja feszegetni ezt a kérdést.)
Forrás: Info Rádió, Napi Gazdaság, Világgazdaság, MNO
Magyar Péter támogatója egészségtelen irányba terelné a fiatalokat
