Elhibázott adócsökkentés

Ma vitatja meg a parlament költségvetési és gazdasági bizottsága a kormány által tegnap benyújtott áfatörvény-módosítási javaslatot, mely nagyjából tíz-tizenkét forinttal csökkentené a benzin árát. Az ellenzéki pártok és a fuvarozók sem tartják elégségesnek a csökkentés mértékét, a fuvarozók szerint lényegében semmit nem javít a helyzetükön az áfacsökkenés, mivel ők amúgy is visszaigényelhetik az áfát.

MNO
2005. 09. 13. 8:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány javaslata szerint a januárra tervezett áfacsökkentést az üzemanyagok tekintetében előrehozzák októberre. Így huszonötről húsz százalékra csökkenne a benzin és a gázolaj áfatartalma (2006. januárjától teljesen megszűnik a huszonöt százalékos felső áfakulcs.) Ez a lépés körülbelül 10-12 forintos fogyasztói árcsökkenést eredményezne a benzinkutaknál.
Valamennyi parlamenti párt hozzájárult ahhoz, hogy a házszabálytól való eltéréssel tárgyalják meg a kormány által benyújtott javaslatot, így a törvényhozás jövő heti ülésén meg is szavazhatják a törvénymódosítást. A kormány előterjesztésében az szerepel, hogy október elsejétől változna meg az áfa, így a benzinkutaknál is ekkortól érezhetnék a vásárlók a csökkenést.

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök tegnapi parlamenti beszédében egyébként a MOL-tól azt is kérte, hogy árpolitikája kialakításában tanúsítson mértékletességet. Szekeres Imre, az MSZP elnökhelyettese azt mondta: kérik a MOL-t, hogy a törvény megszületéséig „árképzésében ezt a kedvezményt, saját kockázatának a terhére vállalja fel”. Az olajtársaság által kiadott közlemény szerint a MOL Rt. a jogszabály-módosítás hatálybalépésével egy időben érvényesíti az üzemanyag előrehozott általános forgalmi-adó csökkentését, tehát csak október elsejétől „tanúsít” mértékletességet.

Az ellenzéki pártok – bár azzal egyetértenek, hogy a kormánynak be kell avatkozni a 300 forint körüli benzinárba – úgy vélik, nem elegendő a mostani csökkentés. A Fidesz azt szeretné, ha nem csupán az áfát, hanem a jövedéki adót is csökkentené a kormány nagyjából hasonló összeggel, így akár 25 forinttal is kevesebbért tankolhatnánk. Az MDF azt javasolja, hogy „az adót ne adóztassák”, vagyis a jövedéki adó ne képezze az általános forgalmi adó alapját, így akár 25 forinttal csökkenthető a benzin ára, anélkül, hogy a kulcsot csökkentenék. (Hazánkban a benzin nettó árát (ez ma kb.132,84 forint) fix összegű jövedéki adó terheli, jelenleg 103,5 forint, további 3,06 forint terhet jelent az úgynevezett készletezési díj. E két tétellel növelt nettó ár a most 25 százalékos áfa alapja, így a mostani 298 forintos benzinárban összességében több mint 166 forint adót fizetünk meg.) A kormány törvényjavaslatához péntekig lehet módosító indítványokat benyújtani, az ellenzéki pártok valószínűleg meg is teszik ezt, illetve azt is kijelentették, hogy végső soron támogatni fogják a kormány javaslatát is.

Szintén elégedetlenek a különböző fuvarozói szervezetek, de a Volán társaságok is, mivel számukra semmit nem jelent az áfacsökkenés, hiszen ők egyébként is visszaigénylik az áfát. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete arra biztatja tagjait, hogy 15-20 százalékos fuvarozási díjemeléssel reagáljanak az üzemanyagár-emelkedésre. Ezt már több cég meg is tette, s októbertől még szélesebb kör kapcsolódik be a díjemelésbe. A Volánbusz Rt.-nek már eddig is közel félmilliárdos többletkiadása volt a magas gázolajár miatt, így régóta várják, hogy az illetékes tárca lépjen a jegyáremelések tekintetében. (A közúti távolsági személyszállítás hatósági áras szolgáltatás, tehát a közlekedési tárca – végső soron a kormány – hatásköre az áremelés.) A BKV-t egyelőre nem érinti túl nagy mértékben a rendkívüli áremelkedés, mert a közlekedési vállalat féléves fix áron vásárolja az üzemanyagot, egyébként kedvezményes áron, így Budapesten az idén már nem drágul tovább a közlekedés.

A kormánypártok elégedettek a mostani intézkedéssel, mondván, az Európai Unió kifejezetten nem javasolja, hogy jövedékiadó-csökkentéssel próbálják meg kezelni a tagországok az olajárak drasztikus növekedését. (A Világgazdaság értesülései szerint egyébként a mostani évközbeni áfacsökkentés is ellentétes az uniós szabályozással, mert a vonatkozó közösségi irányelvek nem teszik lehetővé az üzemanyag kedvezményes áfakulcs alá sorolását, s a kormány mostani indítványa lényegében ezt teszi. Igaz, az uniós bizottság, mivel csupán néhány hónapról van szó, valószínűleg nem fogja feszegetni ezt a kérdést.)

Forrás: Info Rádió, Napi Gazdaság, Világgazdaság, MNO

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.