A gazdasági miniszter az új feladatokhoz új vezetőt keresett, ezért megszüntette az önálló vezérigazgatói pozíciót, s egyúttal visszahívta posztot betöltő Mándoki Zoltánt. Mándoki távozásának körülményeiről még most is folynak a tárgyalások, tehát egyelőre nem tudni hogy a vezérigazgató távozása mekkora kiadással jár. Kóka hangsúlyozta: a törvény által előírt legalacsonyabb összeget kapja meg Mándoki.
A miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón hozzátette: Gál Gyulát megerősíti elnök-vezérigazgatói posztján, Heinczinger Istvánt pedig általános vezérigazgató-helyettessé nevezi ki.
A vasúti közlekedés fejlesztsésével kapcsolatban a tárcavezető azt mondta: a következő nyolc évben szolgáltatásminőségi, biztonsági és infrastrukturális változtatásokat lehet megalapozni. Kóka kijelentette: megoldott a vasúttársaság működésének idei és jövő évi finanszírozása. Az idén nyáron felvett 26 milliárd forint után a MÁV éppen most készül egy 58,5 milliárd forint összegű államilag garantált hitel felvételére, jövőre pedig a likviditás fenntartásához egy újabb – ugyancsak állami kezességvállalással biztosított – 100-120 milliárdos kölcsönre lesz szükség. A reformjavaslatok közül kiemelendő, hogy a jövőben felülvizsgálják a MÁV szolgáltatásihoz kapcsolódó kedvezményeket. Az is az elképzelések között szerepel, hogy a vasúttársaság dolgozói esetleg tulajdont szerezhessenek a MÁV árufuvarozási üzletágában, melynek kiszervezése már napirenden van. Kóka szerint a munkavállalók 15-20 százalékos részesedést kaphatnának.
Kóka leszögezte: a közeljövőben az Országgyűlés elé terjeszti a vasúti törvény módosítására vonatkozó beadványát, amely rendelkezik a Magyar Vasúti Hivatal felállításáról is.
Fónagy János: A kormány csak látszatintézkedéseket tesz a MÁV ügyében
A valós intézkedések helyett látszatintézkedéseket, az azonnali beavatkozást igénylő kormányzati lépés helyett új hitelfelvételt, a valós gazdasági elhatározás helyett 8 évre szóló elképzeléseket kaptunk – reagált Fónagy János fideszes képviselő a gazdasági miniszter bejelentésére. Hozzátette: érdemi változás nem történt a MÁV-nál, mivel Gaál Gyula elnök-vezérigazgató a GKM volt politikai államtitkára) a helyén maradt.
– Míg 2002-ben a Magyar Államvasutaknak mintegy 26-27 milliárd forintos vesztesége volt, addig az idei év végére 90 milliárdot is meghaladó vesztesége lehet – hívta fel a figyelmet Fónagy János. A csődtömeg továbbgörgetésének megakadályozásának érdekében, az elmúlt napokban hozott a kormány egy olyan döntést, mely szerint további 58,5 milliárd forint hitelfelvételre kötelezték a MÁV-ot, annak a pénznek a pótlására melyet a 2005 évben a MÁV közszolgálati szerződése alapján, a költségvetésnek kellet volna a vasút számára biztosítani – tette hozzá a politikus. Fónagy elmondta, hogy a több mint 50 milliárdos – elsősorban személyszállítási és pályafenntartási – költségvetési forrásból eddig mintegy 18 milliárd forintot kapott meg a MÁV, a különbséget újabb hitel felvételével akarja a kormány biztosítani.
Ez az intézkedés-sorozat messze nem a csőd megakadályozása – mutatott rá a politikus. A vasúttársaság élén bekövetkezett személyi változás szükséges és várható volt, mert a MÁV menedzsmentje felel az elmúlt három év meredek lejtmenetéért. – Néhány ember cseréjével nem lehet megoldani a vasúttársaság problémáit – mondta a politikus.
Forrás: Info Rádió, Napi Online, fideszfrakcio.hu
Bakondi György: Az afrikai bevándorlók is megjelentek a balkáni útvonalon
