A hazánkban tartózkodó Joaquín Almunia, az Európai Bizottság pénzügyi felelőse Veres János pénzügyminiszterrel tartott mai sajtótájékoztatón kijelentette, hogy az Eurostat szabályai szerint nem lehet költségvetésen kívülre tolni az autópálya-finanszírozással kapcsolatos tételeket, és ennek nyomán nem tartható az idei évre kitűzött 3,6 százalékos (eredményszemléletű, és magánnyugdíjpénztári befizetésekkel korrigált) magyar hiánycél, emiatt az álalmháztartási hiány növekedni fog.
A biztos az üzemanyagok áfacsökkentésével kapcsolatban megjegyezte: „az nem felel meg annak a politikai kötelezettségvállalásnak, melyet az uniós pénzügyminiszterek a múlt hét végén Manchester-ben tettek„. Hozzátette azonban, hogy az politikai és nem jogi kötelezettségvállalás volt, így az Európai Bizottság jogilag nem tudja megakadályozni, hogy a magyar fél megtegye a bejelentett lépést.
Veres János pénzügyminiszter erre úgy reagált, hogy „az idei pénzforgalmi szemléletű hiány elérhető, plusz autópályaépítés.” Mindez azt jelenti, hogy gyakorlatilag a nézeteltérés az autópálya-építési kiadások elszámolásával van, és erről a tételről való Eurostat-állásfoglalás miatt várhatóan nem tudjuk teljesíteni az eredményszemléletű, azaz az unió számára fontos hiányt.
Veres jelezte, hogy majd amikor az Eurostat pontos állásfoglalása ismert (az elszámolások kérdésében), akkor a statisztikusok utánaszámolnak, hogy mi a helyzet a pénzforgalmi szemléletű és az eredményszemléletű hiányszámok között. „Mi nem vitatkozunk az Európai Bizottsággal, az Eurostat-tal, aszerint kell majd könyvelnie a kollégáinknak, ahogy az Eurostat-szabályok előírják.”
Meg kell mondani az embereknek az igazságot – hangsúlyozta a deficitszámokra utalva Joaquín Almunia, aláhúzva, hogy soha nem sül ki semmi jó abból, ha egy kormány megpróbálja a valóságostól eltérőnek beállítani a költségvetés helyzetét. A biztos Olasz-, Görög- és Spanyolország esetére utalt, ahol az elmúlt egy évben súlyos kétségek merültek fel a statisztikai adatok minőségét és megbízhatóságát illetően. Magyarország is a bizonytalan minőségű adatok „egyértelmű esete” – jelentette ki Almunia.
A portfolio.hu internetes szaklap szerint a piac máris reagált az Eurostat-állásfoglalásra: a magyar fizetőeszköz közel egy forinttal gyengült az euróval szemben, míg az állampapír-hozamok (elsősorban a hosszabb futamidők esetén) mintegy 8-15 bp-tal emelkedtek.
A Világgazdaság információja szerint annak az összegnek a mértéke, amely az autópálya-építés költségvetésen kívülre elhelyezése nyomán folyt be a büdzsébe, az idén a GDP 0,8–1,3 százalékát teheti ki. Így az idei GDP-arányos eredményszemléletű hiány a konvergenciaprogramban vállalt 4,7 százaléknál jóval magasabb, legjobb esetben 5,5, de akár 6 százalék is lehet. Ez esetben a 2010-es eurócsatlakozási céldátum megvalósítása igencsak kérdésessé válna.
Az idei büdzsé azzal számolt, úgy lesz a deficit a GDP 4,7 százaléka, hogy az autópálya-építés feladatát az uniós módszertan szerint költségvetési körön belülre sorolt Nemzeti Autópálya Rt. (NA) átadja a jelenleg költségvetésen kívül figyelembe vett Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek (ÁAK). A tranzakciótól azt várták, hogy a már megépült sztrádaszakaszok értékesítéséért bevétel folyik a költségvetésbe. Eddig az NA 178 milliárdot fizetett be a büdzsébe. Ezt a tételt az ÁAK kötvénykibocsátásból megtéríti az NA-nak, valamint a PM korábbi információi szerint további bevételek származnak a piaci értéken történő elszámolásból, így összességében a bevétel akár 300 milliárd is lehet.
Minden tagállammal egyeztetéseket folytatunk szeptember eleje óta a hiányról – közölte a lappal az Eurostat. Szeptember 26-án sajtóközleményt adnak ki a 2001-2004-es évek hiányáról a 25 tagállam mindegyikénél. A korábbi években gyakran előfordult, a revideált adatok az előző évi deficitet illetően megváltoztak a korábban közzétett számokhoz képest. Arra is volt már példa, hogy több évre visszamenőleg módosították a hiányt.
A PM kabinetfőnöke a Világgazdaság megkeresésére úgy fogalmazott: az Eurostat szakemberei hazánkban voltak, és főként a 2004. évet vizsgálták, de szóba került az idei év is. Hozzátette: hogy az Eurostat miként dönt bizonyos tételek elszámolása kapcsán, az akkor derül ki, amikor az intézmény nyilvánosságra hozza számait.
Londoni feltörekvő piaci elemzők szerint gyakorlatilag teljesíthetetlenné válik Magyarország 2010-es eurócsatlakozási céldátuma, ha az EU statisztikai hivatala nem járul hozzá az autópálya-beruházások költségvetésen kívüli elszámolásához – írja a Világgazdaság az MTI-Ecora hivatkozva. A Dresdner csoport londoni befektetési érdekeltsége, a Dresdner Kleinwort Wasserstein (DrKW) pénteki térségi jelentésében úgy számolt, hogy mivel jelentős építési beruházásokról van szó, az autópálya-építéssel kapcsolatos kedvezőtlen Eurostat-döntés a GDP-érték akár 1,3 százalékának megfelelő mértékben is növelheti az idei államháztartási hiányt. Ez nemcsak az idei magyar deficitet emelné 6 százalék közelébe, de valószínűleg érintené az előző évek költségvetési teljesítményeit, és kedvezőtlen hatással lenne a középtávú költségvetési kilátásokra is – áll a DrKW pénteki londoni kommentárjában.
A héten a világ legnagyobb hitelminősítője, a Standard & Poor''s vezető elemzői a cég londoni térségi szakkonferenciáján szintén „nagyon optimistának” minősítették a 2010-es magyar euróövezeti csatlakozási céldátumot, de hozzátették, hogy valamelyes késedelem még nem gyakorol automatikusan lefelé ható nyomást Magyarország szuverén adóskockázati besorolására.
(Forrás: tozsdeforum.hu, portfolio.hu, vg.hu)