A kormány nem kérdezte meg a fuvarozókat a sztrádadíj-emeléséről

A fuvarozói érdekképviseletek nehezményezik, hogy nem egyeztettek velük az autópályadíj jövő évi módosításáról. Sérelmezik, hogy ez csak a médiából jutott tudomásukra, kifogásaikról levélben tájékoztatták a szaktárca vezetőit.

MNO
2005. 10. 28. 6:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkárhelyettese elmondta, hogy a díjváltozással, illetve az esetleges rendeletmódosítással kapcsolatban nem volt lehetőség álláspontjuk kifejtésére. Ezt ellentétesnek tartják a gazdasági tárca és az MKFE tavasszal aláírt együttműködési megállapodásával, valamint a cégek szakmai érdekképviseletei és a kormány között a terület versenyképességének javítása érdekében teendő intézkedésekről szóló augusztusi megállapodás szellemiségével. Az MKFE szerint az új díjtételek egyeztetés nélküli meghatározása megkérdőjelezheti a kormányzati tárgyaláson eddig elért részeredményeket, és súlyosan veszélyeztetheti azok eredményes folytatását.

Hasonlóan vélekedik a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége és a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete. Közös közleményükben egyebek mellett kifogásolják, hogy a korábbi gyakorlattal ellentétben az idén a díjemelésekről szóló irányzó döntések szakmai előkészítésébe nem vonták be a hazai közúti szolgáltatókat tömörítő szervezeteket. Kitérnek arra is, hogy a kormány a szakma versenyképessége javítása érdekében tett intézkedésként indokolta a nehéz tehergépjárművek (D4-es kategória) díjának 4-5,5 százalékos áremelését. Ez azonban a bruttó árra vonatkozik, de az áfa 20 százalékra történő mérséklését figyelembe véve a nettó díjak emelkedése mintegy 9-10,5 százalék. Az adó-visszaigénylő pozícióban lévő közúti szolgáltatóknak pedig ez a mérvadó, azaz ennyivel nő a terhük 2006-ban.

Manninger Jenő, az Orbán-kormány közlekedés-ügyekben is illetékes egykori politikai államtitkára, fideszes szakpolitikus szerint a hosszabb autópálya nem indokolja az emelést. – A hosszabb pályát többen is használják majd, így a bevételek eleve nőnek. Arról nem is beszélve, hogy áfacsökkentést jelentett be a kormány, ehhez képest ezt nem érvényesíti az autópályák esetében – nyilatkozta szerdán az MNO-nak.
Az is érthetetlen, hogy ha úgy „dübörög” a gazdaság, és olyan „nagy a jólét”, ahogyan azt kormánypárti politikusok mondják, mi szükség áremelésre? – kérdezte Manninger.

Az ellenzéki politikus szerint különösen az éves matrica ára nagyon magas, s legalább a személygépkocsik esetében indokolt lett volna 33 ezer forint körülire csökkenteni a díjakat, nem pedig 37 ezerre felemelni.
(vg.hu, mno.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.