Kilencszáz milliárdos PPP-trükkök

Jelenleg csaknem 900 milliárd forint értékben folynak, illetve állnak előkészület alatt PPP-projektek, amelyek az állam infrastruktúra-fejlesztéssel kapcsolatos kiadásainak jelentős részét 15-30 évre terítik szét – derül ki a Világgazdaság birtokába került dokumentumokból. Hogy mit szól majd ehhez az Európai Unió, az még a jövő zenéje, de az eddigi döntéseit ismerve könnyen megbukhat a beruházások költségvetésen kívülre „szervezése”.

MNO
2005. 10. 28. 7:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legnagyobb tétel ezek közül az egyelőre teljesen bizonytalan kimenetelű „nagy autópálya-projekt”. Ebbe nem tartozik bele a jelenleg futó két PPP-formában épülő autópálya-szakasz, ám így is 600 milliárd forintot szánna rá a kormány. Előkészítés alatt áll még a tervek szerint a 22,5 milliárd forint értékű új MTV-székház építése. Ezeket leszámítva többé-kevésbé teljes képünk lehet a következő években a magánszektor közreműködésével végrehajtandó beruházásokról.

A 2007-ig megvalósuló projektek értéke több mint 250 milliárd forint, ennek csaknem háromnegyedét az M5-ös és M6-os autópálya egy-egy szakasza teszi ki, és az állam 20 évig fizetne érte rendelkezésre állási díjat. A másik nagy terület a felsőoktatás, ahol oktatási épületek és kollégiumok épülnének és újulnának meg mintegy 57 milliárd forint értékű PPP-beruházások keretében, és az állam 2020-ig, 2025-ig teríti szét fizetési kötelezettségeit.

Kérdés, hogy ezen projektek közül mi megy át az Európai Unió statisztikai hivatalának szűrőjén. Az Eurostat az autópályák (szakértők szerint rendkívül átlátszó) utólagos „PPP-sítését” már elbuktatta, de a kisebb projektek sem érezhetik magukat teljes biztonságban, hiszen például a Művészetek Palotáját szintén államháztartási körbe sorolták vissza. Mivel az unió (külön felkérés nélkül) csak utólag vizsgálódik, így akár még több beruházás költségvetésének kívülre szervezése is kudarcot vallhat.

A Világgazdaság úgy tudja, a tervek szerint jövőre az Állami Autópálya Kezelő Rt. mintegy 200 milliárd forint értékben építtet PPP-formában sztrádaszakaszokat. Azonban kérdéses, hogy a későbbiekben az Eurostat is így ítéli-e meg ezeket a tételeket, másrészt pedig nem lefutott az sem, sikerül-e az ÁAK-t költségvetésen kívülre helyezni. Ehhez az kellene, hogy bevételeinek legalább felét piaci jellegű tételekből teremtse elő. Kulcskérdés, hogy a bevétel döntő részét jelentő, a büdzséből folyósítandó úgynevezett rendelkezésre állási díjat piaci tételnek, vagy állami támogatásnak minősíti-e az EU statisztikai hivatala.

A PPP-vel kapcsolatban nem csupán az Eurostat fogalmazott meg kemény kritikákat a közelmúltban, az Állami Számvevőszék sem tartja megoldásnak ezt a módszert: „Világosan látható, hogy a struktúra megváltoztatása nélkül nem lehet érdemi megtakarítást elérni, az pedig nem jelent javulást, ha a kiadásokat PPP-programokon keresztül visszük ki a költségvetésből – jelentette ki Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke a jövő évi büdzséről az Országgyűlés költségvetési bizottságának szerdai ülésén.
(vg.hu, mno.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.