Kóka titkosította az infrastruktúrát és a minőségi munkaerőt

Valószínűleg Dunaújvárosban építi meg 125 milliárd forintos üzemét a dél-koreai Hankook gumigyár. Kóka János gazdasági miniszter saját kezűleg titkosította, mennyibe kerül ez a magyar adófizetőknek. Korábban azt nyilatkozta, hazánk az autópályáit és a minőségi munkerőt állítja versenybe az állami támogatások helyett.

MNO
2005. 10. 27. 13:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kóka János gazdasági miniszter hétfőn Dél-Koreában adja át a Hankook cégnek azt a „csomagot”, amely arra hivatott, hogy a céget állami és egyéb kedvezményekkel véglegesen hazánkba csábítsa. A küldemény Kóka korábbi állításai szerint főképpen a magyar autópályákat és a minőségi hazai munkaerőt tartalmazza majd, no meg a legendásan világszínvonalú ügyintézésünket. (A miniszter a napokban azt nyilatkozta: a befektető cégeknek mi nyújtjuk a legszínvonalasabb szolgáltatást a különböző hivatalos ügyek intézése terén.)
Hogy pontosan mit is tartalmaznak Kóka és a kormány ígéretei, azt nem tudhatjuk, mert Kóka miniszter saját kezűleg titkosította az erről szóló információkat.

Magyarország keveset ígért?

A Népszabadság úgy tudja: a szaktárca tavaly decemberben 16 milliárd forintos állami szerepvállalásra tett ajánlatot a dél-koreai befektetőknek. A mintegy 25 milliárd forintnak megfelelő külső hozzájárulásban gondolkodó Hankook döntéshozóinak akkor ez nem nyerte el tetszését, így kiszálltunk a licitálásból. Magyarország ajánlata azután vált érdekessé, hogy a szlovák kormány úgy döntött: nem adja meg az ígért állami támogatásokat, és a kért infrastruktúra biztosítását sem garantálja. Hasonlóképpen jártak a koreaiak állítólag Lengyelországgal is. (Egyes gazdasági szakértők szerint Varsónak és Pozsonynak nem éri meg, hogy néhány száz munkahelyért tízmilliárdos kiadásokba fusson bele, veszélyeztetve az euró ottani bevezetésének ütemét!)

Néhány napja a dél-koreai cég úgy döntött, mégis hazánkba telepíti új gyárát. Minden bizonnyal hozzájárult ehhez az is, hogy Kóka miniszter nemrég „titkos tárgyalásokat” folytatott a cég vezetőivel ázsiai látogatása során.

Most úgy tudni, hogy az újabb – közvetlen költségvetési hozzájárulásból, indirekt támogatásokból, adókedvezményekből, képzési segítségből, infrastruktúra-biztosításból álló – magyar ajánlat már alig 12 milliárd forint lehet, tehát nem éri el a beruházás tíz százalékát sem. (A szlovákok már 6 százalékig is lementek egyes hírek szerint! Az egyik dunaújvárosi portál fórumán egy „jól értesült” hozzászóló tudni vélte, hogy mi ötéves társaságiadó-mentességet s ráadásul tb-járulékmentességet adunk a cégnek.) Ha minden tetszik nekik, novemberben hoz végső döntést a Hankook vezetősége.

Kóka János a köztelevízióban szerdán azt mondta: mi sokkal kevesebb támogatást adunk, mint Szlovákia, ellenben fel tudjuk kínálni a magasan képzett, minőségi munkaerőnket, valamint fejlett infrastruktúránkat, elsősorban az autópályáinkat.

Egy biztos: mi fizetünk

Korábban még úgy volt, ha mégis jön a gumigyár, akkor az M3-as melletti Gyöngyös térségében történt volna meg a beruházás, azonban már szinte biztos befutónak látszik a szocialista vezetésű Dunaújváros, amelyre mostanság rá is fér egy kis munkahelyteremtés a Dunaferr elbocsátásai miatt. Az M6-os autópálya várhatóan a csúszások ellenére is hamarosan eléri a várost. A beruházás mintegy 1500 új munkahelyet jelentene a térségben, Kóka szerint ez megduplázódna még azokkal a munkahelyekkel, amelyeket a gyárnak beszállító kisvállalkozók teremthetnének.
A 6-os főút és a készülő M6-os közötti területen megépülő gyár kiszolgálásához akár tízmilliárdos infrastruktúra-fejlesztésre is szükség lehet. Az viszont még nem dőlt el, hogy ki építteti meg az ipari parkot a 6-os úttal összekötő bevezető utat és a becsatlakozását biztosító körforgalmat. Emellett tárgyalnak arról is, ki állja a terület belső úthálózatának építését, a víz-, a gáz-, valamint a villamosenergia-hálózathoz kapcsolásának költségeit. A titkolózás ellenére azonban egyre biztosabbnak látszik: a gyárat kiszolgáló beruházásokat nem a Hankook fizeti majd.

Titkolózás minden szinten

A dunaújvárosi vezetők is kedvet kaptak miniszterüktől a titkolózásra, ugyanis „hírzárlatot” rendeltek el a beruházással kapcsolatban. Az bizonyos, hogy már ki is jelölték az új gyár helyét, már működik a Hankook 68 hektárt elfoglaló gyárának otthont adó ipari park projekttársasága, és elkészült a 150 hektáros északi iparterület rendezési terve is. Kálmán András polgármester szerint nem kifejezetten a dél-koreai befektetők fogadására készültek. A helyi ellenzék máris tiltakozott az egész ellen, sőt azt is kijelentették: népszavazást kezdeményeznek a szerintük környezetszennyező beruházás megvalósulása esetén, hogy Dunapentele váljon el Dunaújvárostól.

Sokan félnek egyébként a városban a környezetszennyezés miatt az új gyártól. Bár a „legmodernebb” technológiát ígérték, többen feltették a kérdést: akkor mi szükség van 1500 emberre, ha annyira modern a gyár?

Szerdán egyébként – véletlenül? – éppen Dunaújvárosban tartotta ülését az Országgyűlés foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága, s a helyi hírek szerint megnyugodva vették tudomásul a képviselők, hogy ezzel is tettek valami a környék foglalkoztatási helyzetét illetően.
(Forrás: nol.hu, mno.hu, dunaujvaros.com)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.