Kóka János gazdasági miniszter hétfőn Dél-Koreában adja át a Hankook cégnek azt a „csomagot”, amely arra hivatott, hogy a céget állami és egyéb kedvezményekkel véglegesen hazánkba csábítsa. A küldemény Kóka korábbi állításai szerint főképpen a magyar autópályákat és a minőségi hazai munkaerőt tartalmazza majd, no meg a legendásan világszínvonalú ügyintézésünket. (A miniszter a napokban azt nyilatkozta: a befektető cégeknek mi nyújtjuk a legszínvonalasabb szolgáltatást a különböző hivatalos ügyek intézése terén.)
Hogy pontosan mit is tartalmaznak Kóka és a kormány ígéretei, azt nem tudhatjuk, mert Kóka miniszter saját kezűleg titkosította az erről szóló információkat.
Magyarország keveset ígért?
A Népszabadság úgy tudja: a szaktárca tavaly decemberben 16 milliárd forintos állami szerepvállalásra tett ajánlatot a dél-koreai befektetőknek. A mintegy 25 milliárd forintnak megfelelő külső hozzájárulásban gondolkodó Hankook döntéshozóinak akkor ez nem nyerte el tetszését, így kiszálltunk a licitálásból. Magyarország ajánlata azután vált érdekessé, hogy a szlovák kormány úgy döntött: nem adja meg az ígért állami támogatásokat, és a kért infrastruktúra biztosítását sem garantálja. Hasonlóképpen jártak a koreaiak állítólag Lengyelországgal is. (Egyes gazdasági szakértők szerint Varsónak és Pozsonynak nem éri meg, hogy néhány száz munkahelyért tízmilliárdos kiadásokba fusson bele, veszélyeztetve az euró ottani bevezetésének ütemét!)
Néhány napja a dél-koreai cég úgy döntött, mégis hazánkba telepíti új gyárát. Minden bizonnyal hozzájárult ehhez az is, hogy Kóka miniszter nemrég „titkos tárgyalásokat” folytatott a cég vezetőivel ázsiai látogatása során.
Most úgy tudni, hogy az újabb – közvetlen költségvetési hozzájárulásból, indirekt támogatásokból, adókedvezményekből, képzési segítségből, infrastruktúra-biztosításból álló – magyar ajánlat már alig 12 milliárd forint lehet, tehát nem éri el a beruházás tíz százalékát sem. (A szlovákok már 6 százalékig is lementek egyes hírek szerint! Az egyik dunaújvárosi portál fórumán egy „jól értesült” hozzászóló tudni vélte, hogy mi ötéves társaságiadó-mentességet s ráadásul tb-járulékmentességet adunk a cégnek.) Ha minden tetszik nekik, novemberben hoz végső döntést a Hankook vezetősége.
Kóka János a köztelevízióban szerdán azt mondta: mi sokkal kevesebb támogatást adunk, mint Szlovákia, ellenben fel tudjuk kínálni a magasan képzett, minőségi munkaerőnket, valamint fejlett infrastruktúránkat, elsősorban az autópályáinkat.
Egy biztos: mi fizetünk
Korábban még úgy volt, ha mégis jön a gumigyár, akkor az M3-as melletti Gyöngyös térségében történt volna meg a beruházás, azonban már szinte biztos befutónak látszik a szocialista vezetésű Dunaújváros, amelyre mostanság rá is fér egy kis munkahelyteremtés a Dunaferr elbocsátásai miatt. Az M6-os autópálya várhatóan a csúszások ellenére is hamarosan eléri a várost. A beruházás mintegy 1500 új munkahelyet jelentene a térségben, Kóka szerint ez megduplázódna még azokkal a munkahelyekkel, amelyeket a gyárnak beszállító kisvállalkozók teremthetnének.
A 6-os főút és a készülő M6-os közötti területen megépülő gyár kiszolgálásához akár tízmilliárdos infrastruktúra-fejlesztésre is szükség lehet. Az viszont még nem dőlt el, hogy ki építteti meg az ipari parkot a 6-os úttal összekötő bevezető utat és a becsatlakozását biztosító körforgalmat. Emellett tárgyalnak arról is, ki állja a terület belső úthálózatának építését, a víz-, a gáz-, valamint a villamosenergia-hálózathoz kapcsolásának költségeit. A titkolózás ellenére azonban egyre biztosabbnak látszik: a gyárat kiszolgáló beruházásokat nem a Hankook fizeti majd.
Titkolózás minden szinten
A dunaújvárosi vezetők is kedvet kaptak miniszterüktől a titkolózásra, ugyanis „hírzárlatot” rendeltek el a beruházással kapcsolatban. Az bizonyos, hogy már ki is jelölték az új gyár helyét, már működik a Hankook 68 hektárt elfoglaló gyárának otthont adó ipari park projekttársasága, és elkészült a 150 hektáros északi iparterület rendezési terve is. Kálmán András polgármester szerint nem kifejezetten a dél-koreai befektetők fogadására készültek. A helyi ellenzék máris tiltakozott az egész ellen, sőt azt is kijelentették: népszavazást kezdeményeznek a szerintük környezetszennyező beruházás megvalósulása esetén, hogy Dunapentele váljon el Dunaújvárostól.
Sokan félnek egyébként a városban a környezetszennyezés miatt az új gyártól. Bár a „legmodernebb” technológiát ígérték, többen feltették a kérdést: akkor mi szükség van 1500 emberre, ha annyira modern a gyár?
Szerdán egyébként – véletlenül? – éppen Dunaújvárosban tartotta ülését az Országgyűlés foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága, s a helyi hírek szerint megnyugodva vették tudomásul a képviselők, hogy ezzel is tettek valami a környék foglalkoztatási helyzetét illetően.
(Forrás: nol.hu, mno.hu, dunaujvaros.com)
After 100M Forint Donation, Left-Wing Billionaire's Son Appears in Peter Magyar's Circles
