Még egy hónapig késnek a vonatok

Továbbra is késve érkeznek egyes állomásokra a MÁV személyvonatok. A napokban több szerelvényre félórákat vártak az utasok, néhány vasúti kocsi el sem indult a végállomásokról. Mi okozza a problémákat? A kommunikációs igazgatóságnál megtudtuk: „rengeteg a vis maior körülmény".

Kristály Lehel
2005. 10. 22. 8:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest-Nyugati pályaudvar és Cegléd közötti vasútvonal újabb szakaszán – november 26-ig korszerűsítik a pályát. Ezek a munkák hozzájárulnak ahhoz, hogy kiépüljenek – nemcsak ezen a fővonalon – az EU normáknak megfelelő, nagyobb sebességre alkalmas feltételek – közölték a társaság illetékesei. A Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon az újjáépítési munkálatok befejezése után – várhatóan 2006 végén – rövidül a vonatok menetideje, kényelmesebb és környezetkímélőbb lesz a vasúti közlekedés. Bevezethető lesz majd a Budapest-Cegléd-Szolnok, illetve a Budapest-Újszász-Szolnok szakaszon is az ütemes, illetve zónázó menetrend. Így az utasok gyorsabban és kiszámíthatóbban utazhatnak vonaton – állítja a társaság.

A késésekre adott magyarázatok szerint „a fejlesztési munkálatok alatt a vonatok a kétvágányú pálya egy-egy szakaszán, csak az egyik sínpárt használhatják„. Így – átmeneti időre – a kapacitás szűkülése miatt a forgalmi technológia átalakul, a szerelvények vágányzári menetrend szerint közlekednek, ezért késésre is számítani kell amíg a munkálatok tartanak”. A folytatásban azt közölték: „Mindezeket csak nehezíti, ha egy-egy esetben kábelelvágások játszanak közre (...) a felemlített késések emiatt, illetve ennek hatásaként következtek be„.

Továbbá: „Október 14-én, 3 óra és 16 óra 50 perc között csak részben működött Abony és Cegléd között a vasúti biztosítóberendezés. A kétvágányú pálya egyik részén pedig – pályafelújítás miatt – nem közlekedhetnek a kocsik. Az ilyenkor amúgy is feszített vágányzári menetrend tehát nem volt tartható, a forgalmi technológia miatt napközben kisebb-nagyobb késések voltak. Cegléd-Szolnok között két szerelvény nem közlekedett, az utasok szállítását más vasúti kocsikkal oldottuk meg. A műszaki meghibásodás miatt 29 vonat közlekedett késve”.

A MÁV szerint október 16-án a pályaépítők (MÁV Szentesi Kft.) munkavégzés közben elvágták a vasúti jelző-rendszert irányító kábeleket. Emiatt reggel 9-től közel öt órán keresztül Abony és Cegléd között az egyik vágányon a biztosítóberendezés csak részben működött. Ezen a szakaszon a fénysorompók sem üzemeltek, így a vonatok a biztonság érdekében a pályán levő négy vasúti átjáró előtt csak 15 km/órás sebességgel közlekedhettek. Aznap este 18 óra 05 perckor ismét elvágtak egy kábelt Cegléd és Abony között, ezért a korábbi vasúti berendezési hiba újfent nehezítette a vonatközlekedést. „Ennek hatása még október 17-én is érzékelhető volt, így nem közlekedett egy reggeli elővárosi vonat Szolnok és a Keleti pályaudvar között, valamint jó néhány szerelvény sem a Budapest-Monor szakaszon. Az utasok más elővárosi, illetve távolsági vonatokkal utazhattak„. Késtek az IC járatok is, esetenként akár 50-80 percet. A hibát október 17-én hétfőn délután hárították el. Az elmúlt hetek dunántúli vonatkésései Herend–Szentgál között nagyban a korábbi időjárás okozta pályahiba miatt történtek. A végleges helyreállításig (október 14-ig) az utasokat három héten át vonatpótló autóbuszok szállították.

A társaság mindezeket „vis maior” körülményeknek nevezi, vagyis szerinte „nem a saját hibájából következtek be”. Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője hangsúlyozta: a szerelvények közlekedése és a vasúti átjárók forgalmában résztvevők nem voltak veszélyben, a biztonságosság valamennyi feltétele meg volt teremtve. A szóvivő szerint mindennek ára van: lassabb a vonatok haladása, „de a biztonság mindennél előbbre való„. Ilyenkor szigorú vasúti szabályokkal (utasításokkal) irányítják a vonatok közlekedését, és a menetrend nem tartható. – Ezekben az esetekben nem lehet előre értesíteni az utasokat. A MÁVINFORM a különféle reggeli rádióadásokban felhívja a körülményekre a figyelmet, az állomásokon a hangosbemondók, a vonatokon a jegyvizsgálók kötelessége az utasok tájékoztatása. Egy-egy késés előrejelzése esetén, nem mindig lehet pontosan tudni a várakozási időt, amit ezért módosítani kell, amennyiben a korábbi jelzésekhez képest többet késik a vonat – tájékoztatott a társaság.

A MÁV bízik abban, hogy a vasúti pálya korszerűsítése után megszűnnek a késések, a kocsik pedig kiszámítható menetrend szerint közlekedhetnek majd. November 26-ig azonban a Budapest-Cegléd-Szolnok-Nyíregyháza, illetve a Cegléd-Szeged vasútvonalon a vonatok módosított rendben közlekednek. A társaság azzal is érvelt, hogy az utóbbi hetekben 39 esetben történt gázolás (nagyrészt öngyilkosság miatt), illetve 42 esetben fordult elő szándékos rongálás (például kábellopás). Ilyenkor a helyszínelés és a vizsgálatok lefolytatása ugyancsak várakozásra kényszeríti az utasokat. Az utóbbi napok sorozatos műszaki zavaraiért, a vonatkésésekért és a járatkimaradásokból eredő kellemetlenségekért a vasúttársaság az utasok elnézését kéri .

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.