Az egész Európában egységesen alkalmazott módszer lényege, hogy a tavaszi átállításkor hivatalosan áttérnek a nyári időszámításra, amely a nap járásához képest egy órát csal. Az átállítás célja, hogy a lakosság szokásos ébrenléti ideje minél jobban egybeessen a természetes nappali világosság idejével. A tavaszi óraigazításkor tehát egy órával kevesebbet alhatunk, a szervezetünk pedig nem minden gond nélkül alkalmazkodik a rendszerhez. Most vasárnap, az őszi átállítással térünk vissza a csillagászatilag indokolt időszámításhoz. Ilyenkor nem kell negatív hatásoktól tartanunk, hiszen egy órával többet alhatunk.
Az óraátállítás ötlete a 18. századig nyúlik vissza, és az egykori amerikai elnöktől, Benjamin Franklintől származik. Már akkor energiatakarékossági szempontok miatt mérlegelték a módszer hatásosságát. Majd 1976-ban az egész világot érintő olajárrobbanás után Franciaországban vezették be először. Az Európai Gazdasági Közösség országai 1986-ban döntöttek az átállítás mellett, majd 2000-ben az EU országai határozták el, hogy folytatják a téli-nyári időszámítás rendszerét. Hazánkban 1980 óta állítjuk át az órát évente kétszer.
Az óraátállítással közel 120 gigawattórát spórolunk, amely hozzávetőleg 2,4 milliárd forintnyi megtakarítást jelent az országnak – közölte Simig Péter, a Magyar Villamosipari Rendszerirányító Rt. (Mavir) piacműködtetési igazgatóhelyettese. Ez az árammennyiség az ország körülbelül egynapi fogyasztásának felel meg, vagyis az óra-átállítással évente egy nappal kevesebb villanyszámlát fizetünk. A lakosság viszonylag keveset spórol az óraátállításon, mivel a megtakarítás elsősorban a világítást érinti, az pedig a családoknál csak a villanyszámla töredékét adja. Az óraigazítás igazi nyertesei az ipari fogyasztók és az irodák.
Az óraigazítás a MÁV belföldi vonatait nem érinti. A nemzetközi vonatok közül a Budapest-Bukarest-Budapest útvonalon közlekedő Dacia expressz mindkét járatát Magyarországon éri a vasárnap hajnal: Lőkösházán várják be a téli időszámítás szerinti indulási idejüket. A Beograd nemzetközi gyorsvonat Budapestről Belgrádba tartó járata Kelebián várakozik az új időszámítás szerinti indulási időre.
(Forrás: Reggel)
Orbán Balázs: Olyan közösségi terekre van szükség, ahol nem a gúny, a szétverés és a sunyiság az úr
