Dél-Korea gáttal védekezik a kommunisták támadásai ellen

Október végén a Dél-Koreai Köztársaság befejezte és különösebb hírverés nélkül átadta rendeltetésének a demarkációs vonal alatt kényszerűségből épített Béke-gátat. A 380 millió dolláros beruházásra azért volt szükség, hogy megvédjék a déli országrészt az északi szocialista testvérek ismétlődő árvízi támadásaitól.

Jack Corn
2005. 11. 10. 6:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ legfejlettebb társadalmi rendszere felé trappoló észak-koreai kommunista rezsim már többször nyakon öntötte a koreai félsziget déli fertályán élő testvéreit. 2001 októberében és 2002 szeptemberében az atombomba előállításán fáradozó, és politikai, katonai szempontból megbízhatatlan észak-koreaiak figyelmeztetés nélkül kiengedtek több millió köbméter vizet a még be sem fejezett víztárolójukból, és az így keletkezett hatalmas árvízzel felmérhetetlen anyagi és mezőgazdasági károkat okoztak a demarkációs vonaltól délre található rizsföldeken. A dolog elgondolkoztató pikantériája, hogy az északi éhínség leküzdésére küldött dél-koreai élelmiszerküldemények nagy része ebből az országrészből származik.

A délen heves belpolitikai viharokat kiváltó történet több mint 18 évvel ezelőtt kezdődött. Az amerikai és dél-koreai titkosszolgálatok jelentették, hogy a szigorúan őrzött demarkációs vonal felett, a Kumgang-hegység lábánál az elvtársak feltűnően erőltetett tempóban építik a phenjani pártlapokban Imnamnak hívott hatalmas gátrendszert. A földrajzi viszonyok miatt a déliek tudták, hogy nem a villamosenergia-termelés növelése áll a nagyszabású építkezés mögött. A jelentések alapján már akkor gyanították, hogy a 3 milliárd tonna víz tárolására tervezett óriási gát a rossz minőségű beépített anyagok miatt bármikor környezetvédelmi katasztrófát okozhat.

1986 végén Csun Du Hwan dél-koreai elnök bejelentette, hogy országa 1987 februárjában megkezdi egy védőgát építését, és a dél-koreai parlament nyomban meg is szavazott 60 millió dollárt a munkálatok megkezdésére.

Amíg az észak-koreai kommunista rendszer a számtalan koncentrációs táborból odahurcolt politikai foglyok tízezreivel rendületlenül építette az Imnam gátat, addig a déli védgát terve a szöuli belpolitikai csatározások áldozatává vált. Csun kormánya az elődeihez hasonlóan korrupciós botrányokba keveredett, és Kim Jung Sam, az új elnök sikerrel győzte meg a parlamenti képviselőket, hogy a fenyegetettségre való hivatkozás káros hatással van a két Korea közötti kapcsolatokra, és teljesen alaptalan a félelem a szándékosan előidézett északi árvíztől. A történelem végül nem a szebb jövőben reménykedő dél-koreai elnököt igazolta, de akkor a déli duzzasztógát építését felfüggesztették, és az ügy kivizsgálására létrehozott Board of Audit and Inspection nevű vizsgálóbizottság jelentése alapján a dél-koreai kormány 1993-ban véglegesen leparancsolta a munkagépeket a Béke-gát félbehagyott építkezéseiről.

Az északiak a gátháborúban elért pirruszi győzelemtől megittasodva – még a saját gátjuk befejezése előtt – 2001-ben és 2002-ben elárasztották a déli országrész határmenti településeit, arra emlékeztetve a világot, hogy a népi demokráciában az árvíz is oda folyik ahova a munkásosztály akarja, és Ázsiában nem hogy a hidegháborúnak nincs vége, de a véres koreai háborút lezáró békeegyezményt sem írták még alá. Lenin, Sztálin és Mao észak-koreai követői végül 2003-ban befejezték a 710 méter széles, 121 méter magas és 2,62 millárd tonna víz tárolására alkalmas Imnam gátrendszer építését, és az ünnepélyes átadás után a szocialista építőbrigádok életben maradt tagjai vidám munkásmozgalmi nótákat dúdolva visszavonultak a gulágok szögesdrótjai mögé.

A koreai félszigeten a katonai feszültség továbbra sem enyhült, és az észak-koreai néphadsereg harcra kész katonái az ülőkád nagyságú, szovjet gyártmányú tányérsapkák árnyékában a mai napig távcsövekkel pásztázzák a demarkációs vonal környékén homokba gereblyézett taposóaknákat. A gátversenyben hátrányba került szöuli kormány és az amerikai-dél-koreai katonai vegyesbizottság tisztjei pedig egyre növekvő aggodalommal tanulmányozták az amerikai műholdak és a pilóta nélküli kémrepülőgépek által küldött fényképeket.

A képek alapján hamar kiderült, hogy az elkapkodott és nem megfelelő földmunkálatok miatt a hegy lábánál a talajerózió felgyorsult, és az építkezés befejezése után jelentkező egyéb műszaki hibák miatt az egész északi gátkomplexum a déliekre nézve a szó szoros értelmében életveszélyessé vált. A tavaly júniusban hivatalba lépett Li Hae Csan vezette szöuli kormány félve az újabb északi gátszakadástól, idén október végére villámgyorsan befejezte az északival teljesen azonos nagyságú Béke-gát építését.

„Számítógépes vizsgálatok alapján kijelenthetem, hogy abban az esetben, ha az Imnam gát átszakad, akkor az átözönlő víz nagy részét az új Béke-gát felfogja, és az esetleg tovább rohanó ár pedig a Paro-tóba és a Béke-gát alatti Hwacheon-gát víztárolóiba kerül, így nekünk már nem kell aggódnunk az északi gátrendszer műszaki hibái miatt„ – nyugtatta meg a dél-koreai közvéleményt Cseon Bjung Szung, a környezetvédelmi minisztérium vízügyi igazgatója.

Forrás: Yonhap, Joong Ang Daily, The Seoul Times, Ministry of Construction & Transportation, Korea Water Resources Corporation, Civil Engineering Database

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.