A 10 százalék körüli hiányt a JP Morgan elemzése abban az esetben realizálja, ha a választások utáni új kormány konszolidálja a MÁV adósságát és az összes olyan intézményt, amelyet még mindig a költségvetésen kívül számolnak el, vagy ha az unió ismét úgy rendelkezik, hogy az autópálya-építést nem lehet közszférán kívüli kiadásnak minősíteni.
A londoni elemzők szerint a magyar Pénzügyminisztérium azzal számol, hogy a magántőke bevonásával már elkezdett állami beruházásokat az unió jövőre kész lesz tényleges közös magán-állami (PPP) programokként kezelni, és a jövő évi büdzsébe autópálya-építésekre csak a GDP-érték 0,6 százalékának megfelelő kiadási tételt számoltak be.
A JP Morgan elemzése kiemeli, hogy a magyar hatóságok tisztában vannak vele: az EU leállíthatja a kohéziós alapokból folyósított támogatásokat, ha keményebben akar reagálni a magyar deficitcélok állandó túllépésére. A londoni cég ennek ellenére azt feltételezi, hogy Brüsszel fenyegetőzése formális figyelmeztetésekben fog testet ölteni, amelyek elvezethetnek az Európai Beruházási Bank (EIB) kölcsöneinek leállításához.
A JP Morgan elemzése szerint az euró bevezetése 2010 utánra maradhat – a cég 2014-re teszi az uniós valutához való csatlakozást, ám ez a fél százalékos GDP-arányos éves kiigazítási ütemet feltételezve Magyarországon 2016 előtt sem tűnik valószínűnek. A JP Morgan elemzése szerint Szlovákia valószínűleg már 2009-re az euróövezet tagja lehet, és valós az esélye annak, hogy Csehországban, sőt az unióhoz még nem is csatlakozott országokban (Románia, Horvátország) is előbb lesz euró, mint Magyarországon.
Az elemzés felhívja a figyelemet, hogy megfelelő politikai elszántsággal sokkal gyorsabban is végre lehet hajtani a költségvetési konszolidációt. A JP Morgannak nyilatkozó politikai szakértő szerint a Fidesz kormányzása esetén kivitelezhetőbb a korábbi euróbevezetés.
(Forrás: hvg.hu, fn.hu)

Nagy a baj Szolnokon