Egyre kelendőbbek a hagyományos játékok

A hagyományos játékok az utóbbi években egyre inkább teret vesztettek, de úgy tűnik, az idén trendforduló bontakozhat ki. A kereskedők szerint a számítógépprogramok helyett most több, közösen játszható játék kerülhet a fa alá. A kereskedők azt tervezik, közös reklámkampányt indítanak a hagyományok népszerűsítése érdekében.

MNO
2005. 12. 01. 7:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hagyományos játékpiac forgalmát erősen gyengíti a mobiltelefónia, a cd-k, az mp3-as vagy DVD-lejátszók értékesítése. A sok-sok számítógépes periféria is messzemenőkig kielégíti a kamaszok igényeit. A játékgyártóknak és nagykereskedőknek a szórakoztató-elektronikai iparral kell versenyt futniuk, az idén azonban, úgy tűnik, nem esélytelenül teszik ezt.

Talán az évközi sulinetes számítógépes őrületnek köszönhetően idén trendforduló bonatkozhat ki. A hagyományos, illetve kreatív játékok iránt érezhetően nőtt az igény. Gyaraki József, a Regio Kereskedelmi Kft. játék-nagykereskedelmi cég ügyvezető igazgatója szerint érdekes módon az idén például jobban fogy a szokottnál a textilbaba. Juhász Balázs, a Gulliver Játéknagykereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatója úgy látja, a társasjátékok iránt is erős a kereslet, a 4-5 legnagyobb gyártó egyenként 60-féle terméket kínál, ami önmagában is piacnövelő hatással bír. Úgy véli, a szülők egy része újra gondot fordít arra, hogy karácsonykor közös játékkal eltöltött idővel is megajándékozza gyermekét.

A szórakoztató-elektronikai és a pc-piac azonban erős, minél nagyobb a gyerek, annál valószínűbb, hogy e két szegmensből kerül a karácsonyfa alá az ajándéka. Ma már az sem ritka, hogy óvodásoknak – nevelő célzattal – bébikomputert vásárolnak a szülők. A hagyományos játékpiacot Gyaraki József 35 milliárd forintra becsüli, úgy véli, ennél lehetne nagyobb is, ha a gyerekeknek valóban játékot vásárolnának a szülők. Mint mondta, kínálat és kapacitás van, a nagykereskedők ilyenkor a lehető legjobban felkészülnek, és a szokottnál is erőteljesebben figyelnek a vásárlókra. Van keresnivalójuk a piacon, ugyanis nagyobb tapasztalattal és szakértelemmel rendelkeznek a játékokról, mint a hipermarkettek.

Az ágazat jelentősen átalakult az utóbbi évtizedben, a gyártók és a kereskedők egyre fiatalabb korosztályokra fókuszálnak. Míg tíz évvel ezelőtt egy gyerek a korának megfelelő építőjátékot kapott, ma már megszólják azt a családot, ahol a 13 évesnek kisautót vagy puzzle-t hoz a Jézuska. Mindkét szakember úgy érzi, ezért vannak többségben azok a családok, amelyek inkább a szórakoztató-elektronikát keresik.

Juhász Balázs elárulta: azon törik a fejüket, hogyan lehetne a játékgyártókkal és kereskedőkkel közös reklámkampányt indítani a hagyományos játékok népszerűsítésére, márkák és cégek kiemelése nélkül. A kereskedők minden erejüket arra fordítják, hogy visszacsábítsák a vevőket. Mind a Gullivernek, mind a Regiónak (mindkét cég meghatározó szereplője a honi játék-nagykereskedelemnek, tevékenységüket erős bolthálózattal támasztották alá) szembe kell néznie a hipermarkettek térhódításával. Gyaraki József szerint a 35 milliárdos piacból a láncok nagyjából 20 milliárd forintot fognak le. Ez önmagában nem lenne probléma, ám a láncok a saját nagykereskedelmi hálózatukat működtetik, illetve közvetlen kapcsolatban állnak a gyártókkal.

Karácsonykor ugyanakkor nincs ok a panaszra. A Regio éves forgalmának felét az év utolsó három hónapjában éri el. A növekmény legnagyobb része decemberben, az év utolsó három hetében realizálódik. A forgalom ekkor gigantikus méreteket ölt. Juhász Balázs szerint a piaci értékesítés a média és a multinacionális vállalatok miatt egyre szűkebb időintervallumra koncentrálódik, és bár a forgalom másik fele az év közepén keletkezik, a decemberi hajrá komoly terhet jelent a szereplőknek. Ezért nem ritka, hogy az újdonságok, a jól reklámozott játékok december közepére elfogynak. Juhász szerint azok a termékek a legkelendőbbek, amelyek mögött erős az elektronikus média kampánya. Gyaraki József szerint nehéz megállapítani a nyári rendelési időszakban, miből mennyire lesz szükség. A hagyományos játékokért a tolongás Mikulás után kezdődik, de a reklámokkal támogatott gyermekjátékok iránt már most megélénkült a kereslet, a nagyüzem az idén Juhász Balázs szerint a korábbi években tapasztaltnál kissé nehézkesebben, de megkezdődött. Mint mondta: Mikulásig általában az alacsonyabb árfekvésű termékeket keresik, utána a drágábbakat, december huszadika után pedig minndent el lehet adni.
(Napi Gazdaság)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.