Várhatóan még az idén kifizeti British Airport Authority (BAA) a ferihegyi repülőteret üzemeltető cég 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő részvénycsomagjáéért és a vagyonkezelési megállapodásért a 464,535 milliárd forintos ellenértéket – jelentette be vasárnapi sajtótájékoztatóján Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. elnöke. Az ügylet pénzügyi zárásának tervezett időpontja december 23., ekkorra utalják át a vételárat. A brit repülőtér-üzemeltető társaság 75 évre kapta meg a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér üzemeltetési jogát.
A BAA a részvényekért 60 milliárd forintot, a vagyonkezelési szerződés módosításáért 389,535 milliárd forintot, az ingóeszközökért pedig 15 milliárd forintot fizet – jelentette be Mészáros Tamás. A 2006 és 2011 közötti fejlesztések minimális értéke 65,5 milliárd forint, az ÁPV Rt. -nek fizetendő osztalékelőleg tízmilliárd forint, a repülőtér nettó hitelállományának visszafizetése pedig mintegy húszmilliárd forintot tesz ki.
Eladnák a fennmaradó 25 százalékot is
Az ÁPV Rt. elnöke az egyéb pénzügyi kötelezettségvállalások közé sorolta a magyar államnak a BA Rt. -ben fennmaradó 25 százalék plusz egy szavazatnyi részesedésre vonatkozó eladási opcióját, aminek kiinduló értéke húszmilliárd forint, és évente 11,5 százalékkal emelkedik. Hozzátette, hogy az opció lehívására csak törvénymódosítás esetén van lehetőség. Ezen felül a BA Rt. a jövőben a mindenkori éves bevételének 0,5 százalékát kitevő vagyonkezelési díjat fizet a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak (KVI). A Polgári Légiközlekedési Hatóság részére utasonként 25 forint felügyeleti díjat fizet a BA Rt., a tétel 2006-ra becsült értéke mintegy 400 millió forint.
Veres János pénzügyminiszter hangsúlyozta: a 25 százalék plusz egy szavazatnyi részesedésre vonatkozó eladási opció lehívására csak a privatizációs törvény mellékletének módosítása esetén van lehetőség, amire idén már nincs lehetőség, jövőre azonban véghezvihető. Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója hozzáfűzte: érdekli őket az opciós lehetőség, mert mint mondta: „számukra ez jó üzlet lenne.”
Chris Woodruff, a BAA International ügyvezető igazgatója – aki várhatóan a BA Rt. új vezetője lesz – kifejtette: alacsonynak tartják egyes területeken a BA Rt. hatékonyságát, amin javítanak a jövőben. Példaként említette az alacsony kereskedelmi bevételeket és a magas légiforgalmi díjakat. A következő öt évre vállalt minimum 65,5 milliárd forintot kitevő fejlesztések között említette új repülőgép-parkolóhelyek és satelit terminálok, új parkolók és cargolétesítmény megépítését. Hozzátette: meggyőződése, hogy a régió első számú repülőterévé válhat Ferihegy.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter elmondta, hogy novemberben a pénzügyminiszterrel közösen, rendeletben szabályozták az általa magasnak mondott légiforgalmi díjakat. Eszerint 2006. január 1-jétől nem emelkedhetnek a légiforgalmi díjakból származó egy utasra vetített bevételek, amelyeket 2006 és 2011 között reálértéken mintegy húsz százalékkal kell csökkenteni a BA Rt. -nek. A díjak mérséklésétől az utasforgalom növekedését és a repülőjegyek árának csökkenését, hatékonyságjavulást várnak.
A szakszervezeti és sztrájkibizottsági követelésekkel, tervezett létszámleépítéssel kapcsolatos kérdésekre a BAA képviselői kitérő választ adtak, mindössze annyit közöltek: fontosnak tartják, hogy leüljenek tárgyalni a szakszervezetekkel és a dolgozók képviselőivel.
Privatizációs bónusz és jutalom az eladásért
Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója közölte: a BA vezetői gárdája az üzlet nyélbe ütéséért privatizációs bónuszt kap akkor, ha idén befolyik a vételár. Ez 25 emberre vonatkozik és személyenként ötmillió forintot jelent, az erre fordított összeg a társaság vagyonából kikerül. Az ÁPV Rt. vezetői hárommillió forint körüli jutalmat kaphatnak a tranzakcióért fejenként.
A szakszervezetekkel folyó bértárgyalásokkal összefüggésben Vági kifejtette: nem vesznek részt az egyeztetéseken, mivel a bérekről a tulajdonos nem szokott tárgyalni. Ehhez kapcsolódóan Mészáros Tamás arra emlékeztetett, hogy a munkavállalókkal korábban hosszan egyeztettek a három évre szóló kollektív szerződésről, és ennek eredménye volt, hogy a befektető is elfogadta a megállapodást.
A sajtótájékoztatón elhangzott az is: a BA Rt. pályázatán a Hochtief Airport GmbH konzorciuma 406, míg a Fraport AG konzorciuma 350 millió forintnyi azonnali tranzakciós ellenértéket kínált.
Általános sztrájk lehet Ferihegyen
A tegnapi bértárgyalások is eredménytelenül zárultak, ugyanis továbbra is nagy az eltérés a BA Rt. által megajánlott 4,5 százalék és a repülőtéri dolgozókat képviselő szakszervezet 12 százalékos javaslata között, ami a munkavállalók 2006-os béremelésére vonatkozik. A felek holnap délután egy órakor ismét tárgyalóasztalhoz ülnek, kettő órakor viszont lejár a hét napos egyeztetési határidő. Hilmer Sándor, a szakszervezeti sztrájkbizottság szóvivője szerkesztőségünknek elmondta: az érdekképviseletek a korábbi álláspontjukhoz képest két százalékot engedtek. Nehezményezték ugyanakkor, hogy az ÁPV Rt. képviselői ismét nem jelentek meg az egyeztetésen, a munkáltató viszont éppen azzal az indokkal nem tárgyalt a foglalkoztatási garanciáról, hogy ez a téma a tulajdonos hatáskörébe tartozik. A sztrájkbizottság a hétfői egyeztetés eredményétől függően dönt az újabb munkabeszüntetésről, így megegyezés hiányában az ünnepek alatt általános sztrájk lehet Ferihegyen.
Fidesz: hozzák nyilvánosságra a dokumentumokat!
A Fidesz felszólítja a kormányt és az ÁPV Rt. -t, hogy a BA Rt. eladásával kapcsolatos minden dokumentumot haladéktalanul és teljes terjedelmében hozzanak nyilvánosságra. A frakció álláspontja szerint ez a legelső lépés annak megítéléséhez, hogy a kormány elkövetett-e olyan hibát, mulasztást, amely szükségessé teszi, hogy az adófizetők, illetve a törvényesség érdekében újabb intézkedések szülessenek. Az MSZP frakció közleménye szerint a BA Rt. eladása a rendszerváltást követő legsikeresebb privatizáció Magyarországon, a Fidesz legfőbb törekvése pedig az volt, hogy ellehetetlenítse ezt az üzletet.
A Pénzügyminisztérium csütörtöki közlése szerint a BA Rt. privatizációjából származó bevételt hitelek előtörlesztésére használják majd fel, amelyből részben átvállalják a Nemzeti Autópálya Rt. egy jelentősebb, mintegy 170 milliárd forintos hitelét. Emellett olyan államadósságot törlesztenek, amelyeknek kamatfelára jelentős mértéket tesz ki. A kormány a jegybankkal konzultál majd arról, hogy forint- vagy devizaadósságot törlesszenek a BA Rt. eladásából befolyó privatizációs bevételből. Veres János tegnap kijelentette: 1021 milliárd forintot tesz ki a pénzforgalmi szemléletű államháztartási hiány értéke.
Megegyezett a BA Rt. és a Malév
A Malév Rt. és a BA Rt. vezérigazgatója aláírták azt a szerződéscsomagot, melynek főbb elemei: a Malév száz százalékos tulajdonában lévő Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft. -t a Malév Rt. a két vállalat által közösen megbízott független vagyonértékelő által meghatározott valós piaci értéken (7020 millió forint) értékesítette a BA Rt. részére. A RÜK Kft. -ért fizetett vételárból elszámolták a Malév Rt. -nek a BA Rt. felé felhalmozott tartozásait. Továbbá a két cég teljeskörű, a BA Rt. többi bérlőjével azonos alapon kidolgozott ingatlan bérleti-bérbeadási szerződést kötöttek. A két társaság megállapodott egyebek között check-in pult bérlet, földi kiszolgálási tevékenységek végzéséért fizetendő díjakról. Végül megállapodtak arról, hogy a 2A Terminál a Malév általi kizárólagos használatát megszüntetik.