A gazdasági miniszter erősebb versenyhivatallal is védené a nagy cégek kis beszállítóit. Kóka János olcsóbb autópályákat, a körbetartozásokra gyógyírt ígér, s bízik a gazdaság dinamikus növekedésében, illetve az euróbevezetés sikerében.
A gazdasági miniszter szerint vannak olyan problémák a magyar gazdaságban, amelyekre a gazdaságpolitika 15 éve keresi a választ, és mégsem találja. Ide tartozik a nagy kereskedelmi vállalatok és a kis beszállítók közti kapcsolat ügye, ahol a kicsik úgy gondolják, hogy ki vannak szolgáltatva a nagyok erőfölényének – mondta Kóka János.
A szaktárca vezetője megoldásként beszállítói szövetségek szervezését ajánlja, illetve a jelenleginél erősebb versenyhivatalt javasol, számottevően erősebb eljárásjogi lehetőségekkel. A miniszter minderre a következő ciklusban tenne javaslatot.
Kóka János a másik nagy deficitet a fogyasztóvédelemnél érzi. Kifejtette: Magyarországon még mindig túl sok és túl gyakori az a hír, amely a fogyasztók megtévesztéséről szól.
A körbetartozásokról Kóka János elmondta: konzultációt kezdtek a megfelelő piaci képviselőkkel, így a magas- és mélyépítőkkel, beszállítókkal. Elmondta: sok pénzügyi terméket vezettek be a probléma orvoslására, így például bővítették a Széchenyi-kártyához kapcsolódó finanszírozási lehetőségeket, biztosították azt is, hogy a Hitelgarancia Rt. a faktoring megállapodások mögé álljon. A tervek szerint a Magyar Követeléskezelő Rt. tevékenységi körét a jövő év elején kiterjesztenék arra, hogy megvásárolhassa a cégek követelését. A tervek szerint elszámolóházat hoznának létre annak érdekében, hogy a követelések szembeállíthatók legyenek és leírhatóvá váljanak. A miniszter hozzátette: a körbetartozások megoldását nem kizárólag a kormányzattól kell várni, az érdekképviseletek feladata felhívni a figyelmet arra, hogy mely cégekkel nem ajánlott szerződni. Elmondta: természetesen indokolt növelni az államháztartás fizetési fegyelmét is.
A miniszter terveiben szerepel, hogy már a jövő év első felében sor kerülhet olyan intézkedések bevezetésére, amelyekkel 15–20 százalék közötti mértékben tudják csökkenteni az autópályák kivitelezési költségeit, például a célok, a szabványok és a műszaki szabályozás változtatásaival. Véleménye szerint „nagyon gyorsan„ el kell kezdeni az összekötő utak rekonstrukcióját. Több ezer kilométert kell felújítani 2007-től, most már uniós forrásból.
Továbbra is kiemelt feladatnak tartja a külföldi befektetők Magyarországra csábítását. Emlékeztetett korábbi kijelentésére, amely szerint négyezer munkahelyet teremtenek fél éven belül. Ezzel kapcsolatban kijelentette: „jól haladunk”.
A gazdasági miniszter beszámolt arról, hogy januártól további egyszerűsítések lesznek az uniós pályázatoknál a Gazdasági és Versenyképességi Operatív Programban (GVOP), így tovább rövidül az ügyintézési határidő, és egyszerűsítik a dokumentációt. „2007-től átfogó reformot tervezek a második Nemzeti Fejlesztési Terv keretében„, amelynek lényege, hogy az elektronikus úton beküldött pályázat pozitív elbírálása után kellene csak a különféle dokumentumokat a tárcához eljuttatni.
Az intézményi korszerűsítéssel kapcsolatban a miniszter elmondta: folytatni kívánja a minisztériumi háttérintézmények összevonását, karcsúsítását. A GKM és a háttérintézményei korszerűsítéséből 10-15 milliárd forint megtakarítás várható 2006-ban.
A GKM vezetője bízik abban, hogy a következő években folytatódik a gazdaság dinamikus növekedése, s nem tart attól, hogy az alacsony infláció gátjává válna a növekedésnek. Kóka szerint az autópályák építése, az adócsökkentés, a korszerűbb állam számottevő versenyképességi előnyt jelent, s mindezek serkentik a növekedést. A miniszter úgy véli, a javuló költségvetési helyzet várhatóan teret enged a jegybanknak arra, hogy tovább csökkentse az alapkamatot, és ezzel segítse a növekedést.
Kóka János megjegyezte: „a költségvetési politikával kapcsolatban súlyos és sürgős teendőink vannak”. A 2006-os költségvetést kiváló kompromisszumnak minősítette, s úgy vélte, a büdzsé leképezése a 100 lépés program törekvéseinek, de Magyarországon az utóbbi 15 évben érdemi reformok maradtak el az államigazgatásban, az oktatásban, az egészségügyben. A választások után bárki kerüljön is hatalomra, ezeknek a reformoknak azonnal neki kell állni – közölte Kóka János.
Az euró bevezetésével kapcsolatban úgy fogalmazott: „senki nem mondta, hogy könnyű dolgunk lesz. A következő három évben a politikának határozott elkötelezettséget kell mutatnia 2006-nak, 2007-nek arról kell szólnia, hogy tegyük rendbe az állam pénzügyeit.„ Kóka János közölte: az ország négy nagy kihívással néz szembe, amelyekre meg tudja adni a válaszokat. Az első, hogy az államháztartási hiány csökkenjen a GDP 3 százaléka alá, a második, hogy a deficit mérséklését úgy érjék el, hogy évente csökkentik az adókat a GDP 1 százalékával. A harmadik és negyedik, hogy a következő 10 évben újabb ezer kilométer gyorsforgalmi utat építenek, valamint továbbra is szem előtt tartják a szociális felelősséget. Ez – becslése szerint – összesen a következő három évben 1 500-2 000 milliárd forintba kerül. Úgy vélekedett, erre megvan a fedezet. Amennyiben évente 1 százalékponttal gyorsul a növekedés, akkor mintegy 100 milliárd forint többletforrás keletkezik. Ugyanakkor az állami szférában számottevő megtakarítás érhető el. A privatizáció folytatása is jelentős tartalékokat szabadít fel csakúgy, mint az uniós források még hatékonyabb felhasználása – hangsúlyozta a miniszter. Véleménye szerint így teljesíthetők lesznek az euró bevezetéséhez szükséges kritériumok.
napi.hu, radio.hu
Hajószerencsétlenségben többen meghaltak a vietnámi Ha Long-öbölben
