Matolcsy: A villamosenergia rendszer torzulásai az 1995-ös privatizációhoz köthetők

A villamosenergiaár hatósági meghatározásánál alkalmazott árszabályozási képletet (ársapka) a Horn-kormány vezette be 1997-ben, miután a villamosenergia-ipar 1995-ös eladása során vállalta, hogy négy évre egy árszabályozási képlet alapján alakítja ki a hatósági árakat – olvasható Matolcsy György közleményében.

MNO
2005. 12. 01. 18:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Orbán-kormány számára 2001-ben nyílt először lehetőség arra, hogy a négyéves képletet módosítsa. Egy teljes körű költségfelülvizsgálat alapján került sor az ársapka módosítására, amelynek célja a villamosenergia-ipari cégek meglapozatlan költségeinek lefaragása, így az iparági nyereség csökkentése volt. Az elvégzett felülvizsgálat, és nyomában a képlet módosítása a privatizált áramszolgáltatók esetében a korábbi profitok jelentős, 20 százalékos csökkentését hozta már 2001-ben. Majd ennek hatására még 2002-ben és 2003-ban is kisebb volt az áramszolgáltatók profitja, mint a felülvizsgálatot megelőző 2000. évben, és a négyéves ciklus végén, 2004-ben érte el újból a privatizált villamosenergia termelők profitja a 2000. évi szintet.

A négyéves ciklus 2004 végén járt le, a szabályozási gyakorlatot a Gyurcsány-kormány is folytatta, így 2005 elején újból módosította az villamosenergia ár képletét. 2001 elején, illetve 2005 elején volt lehetőség a négyéves árszabályozási képlet módosítására, illetve felmondására. Miután az ársapka szabályozás a hosszú távú áramvásárlási szerződések árait vette figyelembe, az árképlet felmondása a magyar állam számára előnytelen hosszú távú szerződések felmondását igényelte volna. Erre a 2004. május 1-jei európai uniós csatlakozás előtt elvileg igen, gyakorlatilag nem volt lehetőség. Valóságos lehetőségként először 2005 elején lehetett volna felmondani az árképletet, és kivezetni a villamosenergia rendszerből a hosszú távú áramvásárlási szerződéseket. Ezt a Gyurcsány-kormány nem tette meg.

A hazai villamosenergia rendszer torzulásai az 1995-ös privatizációnak nevezett állami eladáshoz köthetők, akkor születtek meg azok a szerződések, amelyek a későbbi ár- és költségtorzulásokhoz vezettek. Ma már az EU is támadja ezeket a hosszú távú áramvásárlási szerződéseket, ezért megteremtődtek a politikai és gazdasági feltételek e szerződések felülvizsgálatára, majd rendszerszerű kivezetésére. Egy, az Európai Unióval egyeztetett lépéssorozat nyomán reális lehetőség van a hazai lakossági villamosenergiaár mintegy 10 százalékos csökkentésére, ehhez azonban a jelenlegi kormány részéről nem a felelősség áthárítására, hanem a felelős kormányzati lépések vállalására volna szükség – szögezi le az OS által kiadott dokumentumban Matolcsy György.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.