Állagmegóvásra sem elég az úthálózatra szánt költségvetési pénz

Ismét jóval elmarad a szükségesnek tartott évi 150 milliárdtól az idei költségvetésben előirányzott 85,7 milliárd forint, melyet a mintegy 30 ezer kilométer állami közúthálózat fejlesztésére, felújítására, fenntartására szánnak. Miután ez az összeg az állagmegóvásra sem elegendő, az utak állapota várhatóan tovább romlik.

MNO
2006. 01. 11. 8:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utak amortizációja évi 120-150 milliárd forintba kerül, ezért az előző évek elmaradásait és a szükséges fejlesztéseket is figyelembe véve legalább mintegy 150 milliárd forintra lenne szükség – vélik gazdasági szakértők. Ugyanakkor a 2006. évi költségvetésben – az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat helyébe lépő útpénztárban –, hasonlóan a korábbi évek gyakorlatához, ennél jóval kevesebbet irányoztak elő. Az országos közúthálózat (sztrádák nélkül) fejlesztésére (rekonstrukcióra és építésekre), fenntartására s üzemeltetésére a büdzséből 85,7 milliárd forint jut, amelyet EU-s források egészítenek ki. Az előbbi felosztásáról a gazdasági tárca a héten dönt – értesült a Világgazdaság.

Ez az összeg azonban az állagmegóvásra sem elég, ugyanakkor a hazai közúthálózat burkolatának közel harmada minőségileg már így sem megfelelő, tíz százaléka balesetveszélyes. A 7300 kilométeres országos főúthálózat 40 százalékán zavarja a forgalmat az útburkolat hibája, egyenetlensége, elégtelen teherbírása és nyomvályúk miatti deformáltsága. A közel 23 ezer kilométeres mellékúthálózaton még rosszabb a helyzet, bár ennek 28 százaléka nem megfelelő a forgalom számára, de ebből több mint háromezer kilométeren burkolathiba miatti veszélyre figyelmeztető táblákat tettek ki. Az 5700 híd közül 384 teherbírása nem megfelelő, 868 híd szélessége elégtelen, a rossz műszaki állapot miatt pedig 963 azonnali felújításra szorul.

Magyarország a csatlakozási szerződésben vállalta, hogy a megerősítéseket 2008-ig 2265 kilométeren, ezen belül 2006-ig 1805 kilométeren megvalósítja. Az elmúlt évben 62,1 kilométert fejeztek be. A programot az EU társfinanszírozásával, valamint EIB-hitelből fedezik.

(Világgazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.