Az utak amortizációja évi 120-150 milliárd forintba kerül, ezért az előző évek elmaradásait és a szükséges fejlesztéseket is figyelembe véve legalább mintegy 150 milliárd forintra lenne szükség – vélik gazdasági szakértők. Ugyanakkor a 2006. évi költségvetésben – az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat helyébe lépő útpénztárban –, hasonlóan a korábbi évek gyakorlatához, ennél jóval kevesebbet irányoztak elő. Az országos közúthálózat (sztrádák nélkül) fejlesztésére (rekonstrukcióra és építésekre), fenntartására s üzemeltetésére a büdzséből 85,7 milliárd forint jut, amelyet EU-s források egészítenek ki. Az előbbi felosztásáról a gazdasági tárca a héten dönt – értesült a Világgazdaság.
Ez az összeg azonban az állagmegóvásra sem elég, ugyanakkor a hazai közúthálózat burkolatának közel harmada minőségileg már így sem megfelelő, tíz százaléka balesetveszélyes. A 7300 kilométeres országos főúthálózat 40 százalékán zavarja a forgalmat az útburkolat hibája, egyenetlensége, elégtelen teherbírása és nyomvályúk miatti deformáltsága. A közel 23 ezer kilométeres mellékúthálózaton még rosszabb a helyzet, bár ennek 28 százaléka nem megfelelő a forgalom számára, de ebből több mint háromezer kilométeren burkolathiba miatti veszélyre figyelmeztető táblákat tettek ki. Az 5700 híd közül 384 teherbírása nem megfelelő, 868 híd szélessége elégtelen, a rossz műszaki állapot miatt pedig 963 azonnali felújításra szorul.
Magyarország a csatlakozási szerződésben vállalta, hogy a megerősítéseket 2008-ig 2265 kilométeren, ezen belül 2006-ig 1805 kilométeren megvalósítja. Az elmúlt évben 62,1 kilométert fejeztek be. A programot az EU társfinanszírozásával, valamint EIB-hitelből fedezik.
(Világgazdaság)
Antiszemita tartalmak miatt törölt bejegyzéseket a Grok, Elon Musk chatbotja
