A MÁV megvenné a szlovák Cargo vasúti teherfuvarozót

Benyújtotta tegnap közös ajánlatát a Szlovák Árufuvarozó Vállalat (ZSSK Cargo) privatizációjára a MÁV Zrt. és a Slavia Capital Group A.S. alkotta Carpathian Cargo stratégiai konzorcium. A pályázat egyrészt a szlovák fél pénzügyi helyi piaci ismereteire, másrészt a vasút-szakmai hátteret biztosító MÁV Cargo Zrt. tapasztalataira épít.

MNO
2006. 02. 01. 7:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap délig három konzorcium tett végleges ajánlatot a ZSSK Cargo szlovák vasúti teherfuvarozó cég 100 százalékára: a Carpatian Cargo, amely a magyar MÁV Cargóból és a szlovák Slávia Capital Group pénzügyi csoportból áll, a Cargo Central Europe, amely az amerikai Rail World Holdingból, a MID Europa Partnersből és a szlovák Penta pénzügyi csoportból áll (a Penta tagja a pozsonyi és a kassai repülőtérre kiírt tenderen győztesjelölt konzorciumnak is), végül az osztrák Rail Cargo Austria és szlovák pénzügyi partnere, a J & T Finance Group.

A cseh vasúttársaság, valamint a német Deutsche Bahn AG visszalépett az ügylettől. A közlekedési minisztérium szóvivője az árajánlatokról nem nyilatkozott. Pavol Prokopovic szlovák közlekedési és távközlési miniszter korábban közölte, hogy a szaktárca 15 és 20 milliárd korona (100–135 milliárd forint) közötti ajánlattal számol. A vételár nagysága döntő szerepet játszik: ez adja az ajánlat súlyának 85 százalékát, míg a szakértelem és a tapasztalat 15 százalékkal esik latba.

A tárcavezető úgy látja, ha március 31-éig nem adnák magánkézbe a ZSSK Cargót, akkor a későbbiekben csökkenne a cég értéke, ráadásul 2007-től az uniós előírásoknak megfelelően liberalizálják a piacot. A ZSSK Cargo forgalma, így értéke is szinte hétről hétre csökken – mondta Roman Filistein, a pozsonyi regionális vasúttársaság, a BRKS igazgatótanácsának elnöke. „A vasúti szállítások liberalizációja nyomán az elkövetkező öt-tíz évben az új vasúttársaságok szerzik meg a piac 30 százalékát” – mondta Gerhard Eibinger, a Szlovákiában is tevékenykedő osztrák LTE Logistik und Transport képviselője. A 2005 januárjától önállóan működő ZSSK Cargo 2005 első kilenc hónapjában 35,1 millió tonna árut szállított, forgalma 10,4 milliárd koronára, vesztesége pedig 178,5 millió koronára rúgott.

A ZSSK Cargo akvizíciója a vasúttársaság számára stratégiai jelentőségű: a tranzakció révén a MÁV Cargo Zrt. Magyarország és a kelet-közép-európai régió kedvező földrajzi helyzetéből adódó lehetőségeket kihasználva, a régió egyik meghatározó piaci szereplőjévé, árufuvarozójává válhat. A MÁV Cargo Zrt. emellett a stratégiai együttműködésnek köszönhetően további jelentős volumenű tranzitforgalommal is számolhat. Az együttműködés elősegíti a versenyképesség növelését, továbbá a regionális szinergiák – közös vagonpark, közös értékesítés stb. – kihasználását, a regionális áruforgalmazás és az infrastruktúra fejlesztését – hangsúlyozza a MÁV közleménye.

(Napi Gazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.