Tegnap délig három konzorcium tett végleges ajánlatot a ZSSK Cargo szlovák vasúti teherfuvarozó cég 100 százalékára: a Carpatian Cargo, amely a magyar MÁV Cargóból és a szlovák Slávia Capital Group pénzügyi csoportból áll, a Cargo Central Europe, amely az amerikai Rail World Holdingból, a MID Europa Partnersből és a szlovák Penta pénzügyi csoportból áll (a Penta tagja a pozsonyi és a kassai repülőtérre kiírt tenderen győztesjelölt konzorciumnak is), végül az osztrák Rail Cargo Austria és szlovák pénzügyi partnere, a J & T Finance Group.
A cseh vasúttársaság, valamint a német Deutsche Bahn AG visszalépett az ügylettől. A közlekedési minisztérium szóvivője az árajánlatokról nem nyilatkozott. Pavol Prokopovic szlovák közlekedési és távközlési miniszter korábban közölte, hogy a szaktárca 15 és 20 milliárd korona (100–135 milliárd forint) közötti ajánlattal számol. A vételár nagysága döntő szerepet játszik: ez adja az ajánlat súlyának 85 százalékát, míg a szakértelem és a tapasztalat 15 százalékkal esik latba.
A tárcavezető úgy látja, ha március 31-éig nem adnák magánkézbe a ZSSK Cargót, akkor a későbbiekben csökkenne a cég értéke, ráadásul 2007-től az uniós előírásoknak megfelelően liberalizálják a piacot. A ZSSK Cargo forgalma, így értéke is szinte hétről hétre csökken – mondta Roman Filistein, a pozsonyi regionális vasúttársaság, a BRKS igazgatótanácsának elnöke. „A vasúti szállítások liberalizációja nyomán az elkövetkező öt-tíz évben az új vasúttársaságok szerzik meg a piac 30 százalékát” – mondta Gerhard Eibinger, a Szlovákiában is tevékenykedő osztrák LTE Logistik und Transport képviselője. A 2005 januárjától önállóan működő ZSSK Cargo 2005 első kilenc hónapjában 35,1 millió tonna árut szállított, forgalma 10,4 milliárd koronára, vesztesége pedig 178,5 millió koronára rúgott.
A ZSSK Cargo akvizíciója a vasúttársaság számára stratégiai jelentőségű: a tranzakció révén a MÁV Cargo Zrt. Magyarország és a kelet-közép-európai régió kedvező földrajzi helyzetéből adódó lehetőségeket kihasználva, a régió egyik meghatározó piaci szereplőjévé, árufuvarozójává válhat. A MÁV Cargo Zrt. emellett a stratégiai együttműködésnek köszönhetően további jelentős volumenű tranzitforgalommal is számolhat. Az együttműködés elősegíti a versenyképesség növelését, továbbá a regionális szinergiák – közös vagonpark, közös értékesítés stb. – kihasználását, a regionális áruforgalmazás és az infrastruktúra fejlesztését – hangsúlyozza a MÁV közleménye.
(Napi Gazdaság)

A magyar vasút halálos napja: délig három végzetes ütközés történt