Nem engedett a MÁV Szanyi Tibor nyomásának

Kemény nyomást gyakorolt a MÁV-ra a gazdasági tárca politikai államtitkára, hogy a cég az általa kijelölt banktól vegyen fel hitelt az elővárosi szerelvények megvásárlásához. Szakértő szerint Szanyi Tibor politikailag irányított eljárásra próbálta rávenni a vasúttársaságot. Egy osztrák szaklap szerint a vételre kiszemelt Bombardier Talent vonatok „magas meghibásodási rátával” futottak a Bécs környéki próbaüzemben.

Magyar Nemzet
2006. 03. 15. 23:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A leghatározottabban felhívom, hogy a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás ajánlattételi felhívását ennek az egyetlen pénzintézetnek (a KfW Banknak – a szerk.) azonnal juttassa el, és folytassa le a szükséges tárgyalásokat. A fenti mondat egy olyan levélből való, amit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára, Szanyi Tibor küldött Heinczinger Istvánnak, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettesének február 25-én. A politikus arra kívánta rábírni a közlekedési cég vezetőjét, hogy a „rendkívüli sürgősség” miatt tekintsen el a Bombardier gyártmányú elővárosi vonatok megvásárlásához szükséges banki hitel felvétele érdekében kiírt nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatásától.

– A közbeszerzésről szóló törvény lehetőséget ad arra – írja Szanyi –, hogy ilyen esetben azzal az ajánlattevővel kell tárgyalni, aki a szerződést a rendkívüli helyzet által megkívánt idő alatt képes teljesíteni. Ön által is ismert, az egyetlen pénzintézet, a KfW Bank, amely e szerződést képes teljesíteni, hiszen 2006. január 27-én hivatalosan eljuttatta ajánlatát önhöz – így szól a Heinczinger Istvánnak címzett, meglehetően egyértelmű üzenet.

A MÁV szóvivője kérdésünkre megerősítette: a GKM politikai államtitkára levélben arra kérte a vasúttársaságot, hogy a rendkívüli sürgősség miatt tekintsen el az egynél több ajánlattevő meghívásától. Zimay Judit kommunikációs igazgató ugyanakkor arról tájékoztatott, hogy a cég nem tett eleget Szanyi Tibor felhívásának. A MÁV kedden már eredményt hirdetett a Talent típusú villamos motorvonatok finanszírozási eljárásában. A hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében 15 bank részére küldték ki az ajánlati felhívást – írja közleményében a vasúttársaság. A március 9-i határidőre három ajánlat érkezett. A MÁV feltételeit mindenben teljesítő ajánlatot az MKB–KfW alkotta konzorcium és az OTP Bank nyújtotta be. A szerződéses tárgyalások után a két ajánlattevő március 13-án beadta kötelező érvényű ajánlatát. Az ugyanezen a napon lefolytatott ártárgyaláson az OTP Bank adta a legkedvezőbb ajánlatot. A MÁV ZRt. a magyar nagybankkal a hitelszerződést legkorábban a szállítási szerződéssel egy időben kötheti meg.

– A rendkívüli sürgősség olyan kiskapu, amit a hozzá nem értők szívesen vennének igénybe a politikailag irányított, alibi közbeszerzéseknél – mondta el kérdésünkre Várday György közbeszerzési szakértő. A Szanyi Tibor levelében szereplő indok, amely szerint „a hazai közlekedéspolitika kiemelt célkitűzése, hogy az elővárosi ingázók korszerű elővárosi motorvonatokon közlekedjenek”, nem köthetők egy dátumhoz, legfeljebb a választási kampány miatt. Vagyis semmi nem indokolja a rendkívüli sürgősséget – állította Várday. A szakértő elmondta, hogy a közbeszerzési törvény 228. szakaszának első bekezdését – mely a sürgősség mibenlétét rögzíti – csak rendkívül szűk körben lehet alkalmazni. Épp azért módosították, vagyis szigorították ezt a jogszabályt, mert 1998 előtt a közbeszerzési eljárások 40 százalékánál alkalmazták ezt a kibúvót.

Mindemellett a Bombardier vételre kiszemelt Talent motorvonataival sincs minden rendben. Az Eisenbahn Österreich nevű osztrák vasúti szaklap februári számában megjelentek szerint a 4024-es sorozat már az osztrák üzemengedélyt sem kapta meg könnyen, politikai nyomásra jutott egyedi vasúti engedélyhez. A német és osztrák vasutak által végzett fékútmérések csak mérsékelten kielégítő eredményt hoztak. Tavaly decemberben a Bécsből induló Talent vezetőfülkéjének ajtaja beszorult, később a vonatot nem lehetett beindítani. A bécsi elővárosi közlekedésben a Talent vonatok szokatlanul magas meghibásodási rátája miatt a kocsikat rövid idő alatt le kellett cserélni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.