Elbocsátásokat tervez Ferihegyen a Budapest Airport

A díjak mérséklése elképzelhetetlen a 2500 dolgozó egy részének leépítése nélkül, ez a létszám túl nagy egy ilyen méretű reptérhez – jelentette ki Budapest Airport (BA) új tulajdonosa. A cég vezetése vállalta, hogy a tervezett létszámleépítést „humánusan, együttérzően” valósítja meg.

MNO
2006. 04. 06. 7:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elbocsátásokkal, a tevékenységek kiszervezésével és eladásával csökkentené a nemcsak a régióban, hanem Európában is rendkívül magas reptéri díjakat a Budapest Airport (BA) új tulajdonosa, mert a magasabb díjak a növekedés legnagyobb akadályai – nyilatkozta a Bloombergnek Chris Woodruff, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója.

A díjak mérséklése elképzelhetetlen a 2500 dolgozó egy részének leépítése nélkül, „ez a létszám túl nagy egy ilyen méretű repülőtérhez, ezért a következő három évben az alkalmazottak 18 százalékától válunk meg”. A földi kiszolgálás, a Malévtől a privatizációs folyamattal párhuzamosan megvásárolt üzemanyag-üzletág és az Airport Minibusz szolgáltatás értékesítése is a tervek között szerepel, amivel a hatékonyságot szeretnék növelni – tette hozzá Woodruff.

A tulajdonos BAA célja, hogy Budapest a régió legnagyobb légikikötőjévé váljon, ezért a következő években több fejlesztés is beindul. Új terminál helyett a 2A és 2B terminálokat összekötik, hogy a kereskedelmi egységeknek nagyobb hely jusson. A légi szállítást is kiemelt feladatként kezelik, szeretnék, ha visszakerülnének a nemzetközi cargotérképre. Jövő tavasszal kezdődik a cargoinfrastruktúra fejlesztése, első ütemben 6 ezer négyzetméterrel bővítik az 1-es terminált, de a cél egy 30 ezer négyzetméteres cargobázis kilakítása.

Humánus elbocsátás?

Februárban a Budapest Airport vezetése vállalta, hogy a tervezett létszámleépítést „humánusan, együttérzően” valósítja meg, és hogy idén június 30-ig nem lesznek kötelező érvényű elbocsátások. A menedzsment és repülőtér öt reprezentatív szakszervezete hosszas tárgyalások és több sztrájkfenyegetés után kötött megállapodást a létszámleépítésekről.

A Budapest Airport privatizációjára 2005-ben azután került sor, hogy a bíróság érvénytelennek nyilvánította a korábbi privatizációs pályázatot, október végén az ÁPV Rt. új pályázatot írt ki a BA Rt. 75 százalék mínusz 1 szavazatot kitevő részvénycsomagjára.

2005. novemberében különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének kísérlete miatt rendelte el a nyomozást a Fővárosi Főügyészség a Budapest Airport (BA) Rt. ügyében. A nyomozás alapja az a szerződés, amelyet a Ferihegyi repülőtér közelében lévő, 20 hektáros ecseri terület megvásárlására kötött a repülőteret üzemeltető, állami tulajdonú Budapest Airport Rt. Célja az volt, hogy bővítse az áruszállítás lehetőségeit. A másik szerződő fél egy magáncég, az Airport Cargo Development Kft. A földeket 2003 decemberében 600 millió forintra értékelte a szakértő, egy évvel később pedig már 4,7 milliárd forintra taksálták.

Befoltozták a költségvetést

A British Airport Authority (BAA) 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő részvénycsomagjáéért és a vagyonkezelési megállapodásért a 464,535 milliárd forintos ellenértéket fizetett ki 2005 decemberében. Gyurcsány Ferenc a költségvetési lyukak betömködésére használta fel a Budapest Airport Rt. eladásából befolyó bevételt legnagyobb részét – ez derült ki legalábbis a Pénzügyminisztérium adataiból, amelyet gazdasági szaklapok is megerősítettek. A 464,5 milliárd forintos vételárból csaknem 400 milliárd forint az államháztartás egyenlegét „szépítette”.

Később, mint arról a Magyar Nemzet is beszámolt, összesen 291 millió forintnyi jutalmat fizetett az ÁPV Rt. a Budapest Airport Rt. privatizációjáért. A BA Rt.-nél 275 millió forintot, az ÁPV Rt.-nél pedig 16 millió forintot osztottak szét a Ferihegyi repülőtér eladásáért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.