Elbocsátásokkal, a tevékenységek kiszervezésével és eladásával csökkentené a nemcsak a régióban, hanem Európában is rendkívül magas reptéri díjakat a Budapest Airport (BA) új tulajdonosa, mert a magasabb díjak a növekedés legnagyobb akadályai – nyilatkozta a Bloombergnek Chris Woodruff, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója.
A díjak mérséklése elképzelhetetlen a 2500 dolgozó egy részének leépítése nélkül, „ez a létszám túl nagy egy ilyen méretű repülőtérhez, ezért a következő három évben az alkalmazottak 18 százalékától válunk meg”. A földi kiszolgálás, a Malévtől a privatizációs folyamattal párhuzamosan megvásárolt üzemanyag-üzletág és az Airport Minibusz szolgáltatás értékesítése is a tervek között szerepel, amivel a hatékonyságot szeretnék növelni – tette hozzá Woodruff.
A tulajdonos BAA célja, hogy Budapest a régió legnagyobb légikikötőjévé váljon, ezért a következő években több fejlesztés is beindul. Új terminál helyett a 2A és 2B terminálokat összekötik, hogy a kereskedelmi egységeknek nagyobb hely jusson. A légi szállítást is kiemelt feladatként kezelik, szeretnék, ha visszakerülnének a nemzetközi cargotérképre. Jövő tavasszal kezdődik a cargoinfrastruktúra fejlesztése, első ütemben 6 ezer négyzetméterrel bővítik az 1-es terminált, de a cél egy 30 ezer négyzetméteres cargobázis kilakítása.
Humánus elbocsátás?
Februárban a Budapest Airport vezetése vállalta, hogy a tervezett létszámleépítést „humánusan, együttérzően” valósítja meg, és hogy idén június 30-ig nem lesznek kötelező érvényű elbocsátások. A menedzsment és repülőtér öt reprezentatív szakszervezete hosszas tárgyalások és több sztrájkfenyegetés után kötött megállapodást a létszámleépítésekről.
A Budapest Airport privatizációjára 2005-ben azután került sor, hogy a bíróság érvénytelennek nyilvánította a korábbi privatizációs pályázatot, október végén az ÁPV Rt. új pályázatot írt ki a BA Rt. 75 százalék mínusz 1 szavazatot kitevő részvénycsomagjára.
2005. novemberében különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének kísérlete miatt rendelte el a nyomozást a Fővárosi Főügyészség a Budapest Airport (BA) Rt. ügyében. A nyomozás alapja az a szerződés, amelyet a Ferihegyi repülőtér közelében lévő, 20 hektáros ecseri terület megvásárlására kötött a repülőteret üzemeltető, állami tulajdonú Budapest Airport Rt. Célja az volt, hogy bővítse az áruszállítás lehetőségeit. A másik szerződő fél egy magáncég, az Airport Cargo Development Kft. A földeket 2003 decemberében 600 millió forintra értékelte a szakértő, egy évvel később pedig már 4,7 milliárd forintra taksálták.
Befoltozták a költségvetést
A British Airport Authority (BAA) 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő részvénycsomagjáéért és a vagyonkezelési megállapodásért a 464,535 milliárd forintos ellenértéket fizetett ki 2005 decemberében. Gyurcsány Ferenc a költségvetési lyukak betömködésére használta fel a Budapest Airport Rt. eladásából befolyó bevételt legnagyobb részét – ez derült ki legalábbis a Pénzügyminisztérium adataiból, amelyet gazdasági szaklapok is megerősítettek. A 464,5 milliárd forintos vételárból csaknem 400 milliárd forint az államháztartás egyenlegét „szépítette”.
Később, mint arról a Magyar Nemzet is beszámolt, összesen 291 millió forintnyi jutalmat fizetett az ÁPV Rt. a Budapest Airport Rt. privatizációjáért. A BA Rt.-nél 275 millió forintot, az ÁPV Rt.-nél pedig 16 millió forintot osztottak szét a Ferihegyi repülőtér eladásáért.

Szijjártó Péter az Origónak: Az európai vezetők abban érdekeltek, hogy a háború minél tovább tartson