A baloldali kutatók 2022-es manipulációját leleplező Hann Endre toronymagas Tisza-előnyről adott számot szerdán. A kutatásnak nevezett anyagukban évtizedes szokásaiktól eltérően már módszertani rész sem szerepelt. Úgy látszik, a manipulációs kerekasztal már a látszatra sem ad, viszont a milliós félreméréseikre több példa is akad.

Közel 3 milliós Tisza-tábort mutatott ki szerdára a Medián nevű közvélemény-kutató. A korábban sok éven keresztül Gyurcsány Ferencnek és az SZDSZ-nek, majd Karácsony Gergelynek dolgozó csapat a HVG-ben tette közzé számait, szokásaiktól eltérően ezúttal ezen a portálon módszertani melléklet nélkül jelent meg a közlemény.
Így innen nem derült ki, hogy pontosan mikor, hány ember megkérdezésével, milyen módszerrel sikerült erre az eredményre jutniuk.
A Medián számait ugyanakkor erősen megkérdőjelezi, hogy egy évvel ezelőtt az európai parlamenti választáson a közölt szám felénél is jóval kevesebb, 1 352 699 szavazatot kapott Magyar Péter pártja, ráadásul az összes ellenzéki pártra is csak nagyjából 2,5 millióan szavaztak érvényesen.
Hann Endrétől nem ez az első szürreális közlemény.
2012-ben a közéletbe frissen visszatért Bajnai Gordon pártjának mutatott ki azonnal több, mint egymillió szavazót, és azt is állította a Medián, hogy Bajnai Gordon legyőzné Orbán Viktort.
A balliberális politikus végül az MSZP-vel és Mesterházy Attilával sem bírt el, és a miniszterelnök-jelöltségig sem jutott. 2014-ben viszont elindult az Együtt nevű pártjával az EP-választáson, és a több, mint egymillió helyett végül csak 168 076 szavazatot kapott.
Később, 2021 októberében Márki-Zay Péter vezetésével vizionált a Medián több, mint hárommillió szavazatot egy általa vezetett ellenzéki listának. Ehhez képest alig fél évvel később, a valóságban a kétmilliót sem érte el a hódmezővásárhelyi polgármester által vezetett közös baloldali lista támogatottsága.
Nem csoda, hogy Hann Endre később magyarázkodni is kényszerült. 2022 szeptemberében a 444-nek elismerte, hogy
(…) valóban voltak olyan kutatások, illetve inkább közlemények, amik kimondottan a közvéleményt befolyásoló céllal készültek.
Saját érintettségével kapcsolatban pedig úgy fogalmazott: „igenis volt, hogy öncenzúrát gyakoroltam, illetve én is sugalmaztam olyat, hogy lehet ez a választás akár szoros is. Mert az tény, hogy igenis befolyásolnak a közvélemény-kutatások”.
A baloldali kötődésű közvélemény-kutatók az elmúlt hónapokban nyilvánvalóan egyeztetett, összehangolt manipulációs szándékú felméréseket tettek közzé, amelyeknek célja, hogy a 2026-os választásokra egyértelmű esélyesként pozícionálják a Tisza Pártot.
A Magyar Nemzet korábban részletesen beszámolt erről a manipulációs kerekasztalról, bemutatva, hogy tavaly októbertől szinte hétről hétre jelentek meg olyan pártpreferencia-kutatási eredmények, amelyekben a Medián, a 21 Kutatóközpont, a Publicus, a Republikon Intézet, a Závecz Research és az Idea Intézet Magyar Péter pártjának folyamatos erősödését és a kormánypártokkal szembeni vezetését állapították meg.
Egyébként éppen kedden számoltunk be arról, hogy jelentős mértékben tudta növelni árbevételét a múlt évben a manipulációs kerekasztal egyik zászlóvivője, a Medián. A társaság értékesítésből származó nettó árbevétele 138 millió forint volt tavaly, ami 17 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Hann Endréék bevételének több mint negyede külföldi szolgáltatásból származott és az év végi pénzeszközök legnagyobb részét devizabetét-számlán tartották.