300 oldalnyi elégedettség

Az Oktatási Minisztérium „Reformok az oktatásban 2002-2006” címmel kiadta több mint háromszáz oldalas beszámolóját négyéves tevékenységéről. A szövegből igen kevés önkritika érződik, viszont az kiderül: a világban lejátszódó társadalmi és gazdasági folyamatok tükrében elengedhetetlenné vált a modernizáció.

Kis Sándor
2006. 05. 15. 6:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának egyik rendezvényén Magyar Bálint arról beszlélt, hogy nem tartja feladatának, hogy harcoljon a tárcavezetői posztért ( bár egybehangzó lapértesülések ugyanakkor arról szólnak, Magyar Bálint ragaszkodik bársonyszékéhez), mégis a rendkívül pozitív kicsengésű beszámoló segítségére lehet pozíciója megerősítésében. Mint ismert, Gyurcsány Ferenc a választási kampányban kijelentette, az oktatás területén most néhány év nyugalomra és egy másik miniszterre van szükség, azonban Kovács Kálmán SZDSZ-es informatikai miniszter szerda este az egyik kereskedelmi csatornán kijelentette, hogy a koalíciós tárgyalásokon megállapodtak az oktatási reformok folytatásában.

Az oktatási miniszter a jelentés bevezetőjében kifejti, hogy a világban lejátszódó társadalmi és gazdasági folyamatok tükrében Magyarországon elengedhetetlen szükségletté vált a nagy rendszerek – mint az egészségügy, az államigazgatás és köztük az oktatás – modernizációja. Közhely, hogy a magyar oktatás évtizedek óta a reform állapotában van, a rendszerváltás idején vezető oktatáskutatók „Csak reformot ne…” címmel jelentettek meg tanulmánykötetet, melyben e folyamat visszásságaira hívták fel a figyelmet. A most kiadott minisztériumi összefoglaló bizonyítja, hogy a rendszerváltás óta a kérdéses területen csak a bizonytalanság az állandó.

Mennyiségi szempontból kétségkívül tiszteletet parancsoló a tárca intézkedéseinek sora, azonban ezek megítélése – a kiadvánnyal ellentétben – a szakma és a társadalom körében már nem egyértelműen pozitív. Például a minisztérium kiemeli a kompetencia-alapú (képességfejlesztés alapú) tartalomfejlesztés szükségességét. Újházy András piliscsabai iskolaigazgató szerint az egyoldalú képességfejlesztéssel szemben a személyiségnek olyan kiforrott, strukturális egységére kellene törekedni, amely a tanuló gondolatait és képességeit foglalja egységbe. Azaz hiába tanítják meg a diákot írni, ha nem lesz mondanivalója.

Az érettségi vizsga reformjával kapcsolatban csak pozitívumokat emelnek ki, pedig Hoffmann Rózsa egyetemi docens szerint a kétszintű érettségi bevezetését az oktatási kormányzat a szakma jelentős részének határozott véleménye ellenére, hatalmi szóval erőltette rá a köznevelési rendszerre. A tavalyi tétellopási botrányt pedig a szerzők összeesküvésként, „a reformot bevezető liberális minisztériumi vezetés megbuktatására tett kísérletként” értelmezik.

A „Nemzeti emlékezet” programon belül kiemelkedik a „Freedom Fighter”, 1956-ra emlékező, internetes történelmi játék, amelynek győztesei moszkvai tanulmányi kirándulást nyerhetnek
A felsőoktatással kapcsolatban az összefoglaló a Magyar universitas programot méltatja. A bolognai folyamathoz, azaz az egységes európai oktatás kialakításának programjához való csatlakozás kapcsán a kormány teljesen átalakította a felsőoktatást. Megszüntette a főiskola-egyetem duális rendszerét, és helyette a legtöbb felsőoktatási intézményben kötelező jelleggel bevezette a három plusz kettő éves „bachelor” és „master” képzést. Tette ezt anélkül, hogy gyakorlati tapasztalatokkal rendelkeznénk az említett képzési formák területén, és anélkül, hogy a „master” képzési szint kialakítása, hivatalos akkreditációi elkészültek volna. Pálinkás József, volt oktatási miniszter korábban kifejtette: a mesterképzés 35 százalékos létszámkorlátját el kell törölni. Leszögezte: a képzési struktúra átalakításának pénzügyi hátterét meg kell teremteni.

Reformként említik a Szemünk fénye programot is, ami a magyar iskolák világítási és fűtési rendszerének korszerűsítését teszi lehetővé. Megjegyzik, hogy a sokak által tisztelt Klebelsberg Kunó oktatási miniszter csaknem nyolcvan évvel ezelőtti tevékenysége során építtetett iskolák épületei már elavultak, ezért van szükség erre a „reformra”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.