F. Tóth Benedek: Magyar mesterdalnokok

MNO
2006. 05. 30. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

F. Tóth Benedek:: Minden ott kezdődött, hogy az operaháznak nincs rendes tabulatúrája. Olyan legalábbis aligha, amilyet a nürnbergiek írtak maguknak, szabályzó rendszer arra, hogyan lehet tökéletes dalt írni – persze, a mestereken is túllép az idő, már Wagner darabjában Walter, a lovag is olyan dallamvilágot hoz magával, amelyre előbb-utóbb a város sem tud nemet mondani. Ám úgy tűnik, Magyarországon simán danolhat Beckmesser akkor is, ha betelt már a hibatábla. Ha pedig tiltakoznak ez ellen a „nürnbergiek”, megkapják a választ a direktortól: „A Magyar Állami Operaház vezetősége tudomásul veszi a modernizációs folyamat megindulásával szemben a MÁO szakszervezete és közalkalmazotti tanácsa által kezdeményezett sztrájkot. A MÁO vezetése ugyanakkor továbbra is kiáll a gazdálkodás egyensúlyának helyreállítása, az operaház fenntartható működésének megteremtése, valamint a tehetség és a teljesítmény értékelésének megteremtése mellett.”

Minden ott folytatódott, hogy az operaháznak becsületes nagy az adóssága. Tartozik majd másfél milliárd forinttal, bérekkel, számlákkal. Egy éve az összegnek még a feléről se lehetett hallani. Nos, vagy nem mondtak akkor igazat a pályázóknak, és megvezették a direktorjelölteket, vagy ennyi tartozás halmozódott fel azóta. Ez utóbbi persze azt jelentené, hogy rossz vezetés mellett voksolt az operaház-bizottság. A döntés után, 2005 júliusában Bozóki András kulturális miniszter az operaház színpadán azzal indokolta Hegyi Árpád Jutocsa kinevezését, hogy az új főigazgató és csapata az ezredfordulón alapított Miskolci Nemzetközi Operafesztivál, a Bartók+ létrehozásával és fejlesztésével bizonyította már a műfaj iránti elkötelezettségét és szervezőkészségét. Hegyi Árpád Jutocsa pedig hozta a csapatát: a harmincnégy éves karmester-rendezőt, Kesselyák Gergelyt (egy hete sincs, hogy lemondott fő-zeneigazgató posztjáról, otthagyta Hegyit, az operaházat); Závecz Ferencet (terv szerint az intézmény működéséért felelt, ő sem tagja már a Hegyi-teamnek); Kunos József jogász-közgazdászt (távozott ő is a házból); Petrovics Emil zeneszerzőt pedig egy évig fő-zeneigazgatónak, majd tanácsadónak szánta Hegyi Árpád Jutocsa (ám még tavaly nyáron elküldte Kunossal a „selyemzsinórt” a hetvenöt éves zeneszerzőnek). Aki viszont maradt az eredeti csapatból, az a könnyűzene szigetéről érkező Müller Péter Sziámi, a stratégiai igazgató. Róla nem sokat hallani, lehet, ez is a stratégia része, de tudjuk azért, mert mondta Hegyi Árpád Jutocsa a BBC-nek, még 2005 augusztusában, hogy együtt jártak a főiskolára, már akkor is barátok voltak: „Ő tud valamit, amire nekem nagy szükségem van, ami fontos, s talán ez kölcsönös is, túl a jó viszonyon. (…) Müller Péter egyáltalán nem a szakmaiság felől kompetens (…) Nem határozza meg a műsortervet, más dimenzióban segít majd.”

(Magyar Hírlap, 2006. május 30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.