A kormány jobban fél Ecclestone-tól, mint az uniótól

Nyíltan megszeg egy uniós irányelvet Magyarország. A kormány utasítására a gazdasági tárca rendeletben teremtett lehetőséget a dohánytermékek reklámozására a mogyoródi Forma-1-es Magyar nagydíjon. Ezek után biztosra vehető, hogy az Európai Bizottság emiatt beperli Magyarországot az Európai Bíróságnál.

MNO
2006. 06. 16. 6:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Forma-1-es Magyar nagydíj ugyan nevében nem reklámoz már egyetlen cigarettamárkát sem, a versenyautók, a pilóták és a kísérők ruhái idén is biztosan tele lesznek dohányreklámokkal – írja a Népszabadság. Még akkor is, ha az ilyen hirdetések közzétételét egy uniós irányelv és több magyar törvény is megtiltja. Ám a gazdasági tárca a kormány utasítására 34/2006-os, június 8-án hozott rendeletében az idei mogyoródi futamon is felmentést ad a dohányreklámok tilalma alól. Az engedély megadásához csak arra van szükség, hogy a rendező 45 nappal az esemény előtt engedélyt kérjen a gazdasági tárcától a cigarettareklámok közzétételére. Persze más sportverseny szervezői hiába kilincselnének engedélyért, felmentést csak a „nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű események„ kaphatnak.

Ábrahám Gergely, a gazdasági tárca szóvivője a lap kérdésére beismerte: lesznek dohányreklámok az idei Forma-1-es Magyar nagydíjon. Elmondása szerint a kormány azért döntött a felmentés megadása mellett, mert elődje még Magyarország uniós csatlakozása előtt újította meg a futamok rendezéséről szóló szerződését a Fomula One Administration (FOA) Ltd.-vel. Ezentúl a rendezvény komoly bevételt és ismertséget hoz Magyarország számára.

Magyarország szembeszegül az unós irányelvnek

Hogy egészen pontosan mekkora bevételekről van szó, azt eddig sem a kormányok, sem a versenyszervezők nem tették közzé. Mindenesetre nem kis összegről lehet szó, ha a kormány vállalja érte az EU-bizottsággal történő pereskedést is. A testület egészségügyi és fogyasztóvédelmi biztosa, Markos Kyprianou ugyanis már korábban egyértelművé tette, fel fog lépni az uniós szabályozás maradéktalan és tartalmilag helyes alkalmazása érdekében. A szóban forgó, 2003/33 irányelv egyértelműen megtiltja a dohánytermékek reklámozását az írott és elektronikus sajtóban, a dohánycégek pedig nem támogathatnak több tagállamot érintő rendezvényeket. (A Forma-1, mivel a futamokat a világon mindenhol közvetíti a televízió, egyértelműen ilyen rendezvénynek számít.) Kyprianu még áprilisban közölte: ha Magyarország két hónapon belül nem változtat az uniós jogot sértő szabályain, az ügy az Európai Bíróság elé kerül. A biztos vádjaira Ábrahám Gergely szerint két héten belül levélben válaszol a magyar kormány.

A kormány jobban fél Ecclestone-tól, mint az EB-től

Azt már megszokhattuk, hogy a magyar kormányok időnként megszegik az Országgyűlés által hozott törvényeket. Az viszont már brutális, hogy új tagállamként Magyarország az uniós szabályokra is fittyet hány – reagált a rendelet hírére Félix Péter, a Füstirtók Alapítvány elnöke. A dohányzásellenes szervezet vezetője felháborítónak tartja, hogy a magyar kormány hideg fejjel átgondolta, melyik megoldásnak van nagyobb gazdasági előnye: ha megszegi a FOA-val kötött szerződést, vagy ha szembeszáll Brüsszellel. A jelek szerint a kabinet jobban tart Bernie Ecclestone-tól, mint az Európai Bizottságtól. Úgy hírlik, a Forma-1 mindenható urának komoly ütőkártyája van. A Magyar nagydíj megrendezésére kötött, nyilvánosságra sosem hozott szerződés gyaníthatóan hatalmas összegű, egyes források szerint 15 milliárd forintos kártérítést biztosít a FOA-nak, ha a magyar fél megszegné a megállapodást. Az egyezségben állítólag még az is rögzítve van, hogy jogvita esetén nem magyar, hanem egy londoni bíróság hivatott dönteni.
(nol.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.