Felszámolják a vasútvonalak több mint tíz százalékát

A modernkori történelem előtti időkbe esnek vissza az ország jelentős területei azáltal, hogy a kormány döntése értelmében megszüntetik a magyar vasúti hálózat 12 százalékát. A személyszállítás felszámolása 28 mellékvonalat érint. Arra egyelőre nincs válasz, hogy a buszközlekedés fejlesztése mennyibe kerül majd ezeken a területeken. • Tiltakozás a megszűnő vasútvonalak miatt

MNO
2006. 07. 06. 11:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Taxival is utazhatnának 942 kilométer mellékvonalon a MÁV utasai, az is olcsóbb lenne a gazdasági tárca számításai szerint, mint a jelenlegi vonatforgalom fenntartása. Ekkora minőségi cserére persze a helyközi személyszállítás idén megkezdődő átalakításának keretében senki ne számítson. Legfeljebb arra, hogy számos település életében már az idén eldől: a vonatok vagy a buszjáratok maradnak meg. A jegyárak legközelebb januárban változhatnak – az utazási kedvezmények rendszerének átalakítását a kormány nem akarja egyszerre vállalni a személyszállítás reformjával.

Vége az utasok érdekeit figyelmen kívül hagyó versengésnek a MÁV és a Volán-társaságok között – jelentette ki Kóka János. A gazdasági tárca vezetője a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón arról beszélt: a helyközi személyszállítás reformja részeként az idén 28 mellékvonalon állítják le a vonatokat. Szerepüket a Volán autóbuszai veszik át. A lépést az teszi lehetővé, hogy a szakminisztérium átveszi az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt.-től (ÁPV) a Volán-társaságok vagyonkezelését. Így a reformprogram nem korlátozódik a vasút átalakítására, hanem sor kerülhet a Volánok régiónkénti összevonására.

Az átfogó reform a várakozások szerint évente mintegy 40-50 milliárd forinttal olcsóbb, az ígéretek szerint mégis színvonalasabb közlekedési szolgáltatásokat eredményez majd. Az átszervezések a nyugat-dunántúli, illetve a dél-alföldi régióban kezdődnek, a teljes program 2007 végére fejeződik be. Az azonnali bezárásra ítélt 942 kilométer vasútvonal a MÁV pályahálózatának 12,2 százalékát teszi ki, de e szakaszok működtetése alig 1,1 százalékkal járul hozzá a vasút személyszállítási árbevételéhez.

A vonalbezárásokkal a MÁV évente 6,5 milliárd forint veszteségtől szabadul meg. Arra egyelőre nincs válasz, hogy a buszközlekedés fejlesztése mennyibe kerül majd ezeken a területeken. Azt viszont lehet tudni, hogy a bezárásra ítélt vonalak elfogadható színvonalú kiépítéséhez több mint 200 milliárd forintra lenne szükség.

A leépítésre ítélt vonalak:

(Vonalszakaszhossz (km) – Átlagos utasszám/ nap/ vonatonként – vonat-km)

Almásfűzítő–Esztergom* 38 21 275
Veszprém–Veszprémvarsány 45 29 608
Pápa–Környe 88 12 1070
Pápa–Csorna 37 9 556
Körmend–Zalalövő 23 14 322
Rédics–Zalaegerszeg 49 28 784
Zalabér–Zalaszentgrót 6 4 120
Lepsény–Hajmáskér 31 15 546
Somogyszob–Balatonszentgyörgy 57 55 720
Godisa–Komló 19 41 434
Sellye–Villány 58 26 464
Diósjenő–Romhány 18 19 216
Balassagyarmat–Ipolytarnóc 41 28 902
Kisterenye–Kál-Kápolna 55 35 550
Szilvásvárad–Putnok 34 14 272
Mezőcsát–Nyékládháza 17 15 170
Kazincbarcika–Rudabánya 15 18 150
Abaújszántó–Hidasnémeti 30 20 360
Nyíradony–Nagykálló 23 14 132
Mezőhegyes–Battonya 18 30 252
Kisszénás–Kondoros** 6 3 48
Vésztő–Körösnagyharsány 32 15 320
Murony–Békés 8 15 96
Makó–Hódmezővásárhely 34 25 408
Szentes–Orosháza 40 25 400
Kunszentmiklós–Dunapataj 50 25 600
Fülöpszállás–Kecskemét 39 25 234
Kiskőrös–Kalocsa 31 20 248
Összesen 942 11257

*a pálya marad a teherszállítás miatt, **nincs párhuzamos közút

Forrás: Népszabadság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.