Taxival is utazhatnának 942 kilométer mellékvonalon a MÁV utasai, az is olcsóbb lenne a gazdasági tárca számításai szerint, mint a jelenlegi vonatforgalom fenntartása. Ekkora minőségi cserére persze a helyközi személyszállítás idén megkezdődő átalakításának keretében senki ne számítson. Legfeljebb arra, hogy számos település életében már az idén eldől: a vonatok vagy a buszjáratok maradnak meg. A jegyárak legközelebb januárban változhatnak – az utazási kedvezmények rendszerének átalakítását a kormány nem akarja egyszerre vállalni a személyszállítás reformjával.
Vége az utasok érdekeit figyelmen kívül hagyó versengésnek a MÁV és a Volán-társaságok között – jelentette ki Kóka János. A gazdasági tárca vezetője a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón arról beszélt: a helyközi személyszállítás reformja részeként az idén 28 mellékvonalon állítják le a vonatokat. Szerepüket a Volán autóbuszai veszik át. A lépést az teszi lehetővé, hogy a szakminisztérium átveszi az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt.-től (ÁPV) a Volán-társaságok vagyonkezelését. Így a reformprogram nem korlátozódik a vasút átalakítására, hanem sor kerülhet a Volánok régiónkénti összevonására.
Az átfogó reform a várakozások szerint évente mintegy 40-50 milliárd forinttal olcsóbb, az ígéretek szerint mégis színvonalasabb közlekedési szolgáltatásokat eredményez majd. Az átszervezések a nyugat-dunántúli, illetve a dél-alföldi régióban kezdődnek, a teljes program 2007 végére fejeződik be. Az azonnali bezárásra ítélt 942 kilométer vasútvonal a MÁV pályahálózatának 12,2 százalékát teszi ki, de e szakaszok működtetése alig 1,1 százalékkal járul hozzá a vasút személyszállítási árbevételéhez.
A vonalbezárásokkal a MÁV évente 6,5 milliárd forint veszteségtől szabadul meg. Arra egyelőre nincs válasz, hogy a buszközlekedés fejlesztése mennyibe kerül majd ezeken a területeken. Azt viszont lehet tudni, hogy a bezárásra ítélt vonalak elfogadható színvonalú kiépítéséhez több mint 200 milliárd forintra lenne szükség.
A leépítésre ítélt vonalak:
(Vonalszakaszhossz (km) – Átlagos utasszám/ nap/ vonatonként – vonat-km)
Almásfűzítő–Esztergom* 38 21 275
Veszprém–Veszprémvarsány 45 29 608
Pápa–Környe 88 12 1070
Pápa–Csorna 37 9 556
Körmend–Zalalövő 23 14 322
Rédics–Zalaegerszeg 49 28 784
Zalabér–Zalaszentgrót 6 4 120
Lepsény–Hajmáskér 31 15 546
Somogyszob–Balatonszentgyörgy 57 55 720
Godisa–Komló 19 41 434
Sellye–Villány 58 26 464
Diósjenő–Romhány 18 19 216
Balassagyarmat–Ipolytarnóc 41 28 902
Kisterenye–Kál-Kápolna 55 35 550
Szilvásvárad–Putnok 34 14 272
Mezőcsát–Nyékládháza 17 15 170
Kazincbarcika–Rudabánya 15 18 150
Abaújszántó–Hidasnémeti 30 20 360
Nyíradony–Nagykálló 23 14 132
Mezőhegyes–Battonya 18 30 252
Kisszénás–Kondoros** 6 3 48
Vésztő–Körösnagyharsány 32 15 320
Murony–Békés 8 15 96
Makó–Hódmezővásárhely 34 25 408
Szentes–Orosháza 40 25 400
Kunszentmiklós–Dunapataj 50 25 600
Fülöpszállás–Kecskemét 39 25 234
Kiskőrös–Kalocsa 31 20 248
Összesen 942 11257
*a pálya marad a teherszállítás miatt, **nincs párhuzamos közút
Forrás: Népszabadság
XIV. Leó pápa a fiataloknak üzent
