Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón bejelentette a nemzeti vasúttársaság teherfuvarozási üzletágának eladását. A kormány a mai ülésen döntött, eladja a MÁV Cargót, az egyetlen, jövedelmet termelő MÁV üzletágat. Az eladásból származó bevételt a vasúttársaság adóságaira fordtják majd. A MÁV államilag garantált hiteleinek azon részét, amelyet a vasúttársaság nem tud visszafizetni, az állam átvállalja. Az érintett hitelszerződések jellemzően 2007-ben járnak le, az összeg pedig 130-150 milliárd forintra tehető.
Az idén január elsejétől önálló társaságként működő teherszállítás eladás előtt valószínűleg az állami vagyonkezelőhöz kerül majd.
Régóta téma, hogy további megtakarításokat a mellékvonalak felszámolásából remél az állam. Most azt is bejelentette a miniszter, hogy 29 mellékvonalon meg fog szűnni a személyszállítás. Az utasokat a Volán társaságok szállítják majd a vasút nélkül maradt térségekben. Korábban azt is tervezték, hogy a veszteséges vonalakat önkormányzati kezelésbe adnák, de a helyhatóságoknak nem volt sem kedvük, sem pénzük a működtetésre. Ugyanakkor az osztrák-magyar tulajdonban lévő GYSEV több nyugat-dunántúli vonalat is átvett már az állami vasúttársaságtól.
A MÁV valószínűleg további cégekre bomlik, és csak a pályavasút maradna hosszú távon is állami kézben. A vasúti szállítás különböző egységei önálló társaságokká válnának, ezek későbbi privatizációja is elképzelhető.
Szakértők szerint a MÁV személyszállításból keletkező veszteségeit egy nagyobb arányú jegyáremeléssel és további leépítésekkel lehetne még csökkenteni.
A kormány várhatóan ezen a héten jelenti be a vasúti kedvezmények átalakításával kapcsolatos elképzeléseit. A diákok 67,5%-os utazási kedvezménye az elképzelések szerint csak a lakóhely és az iskola között lenne érvényes, a pedagógusok pedig csak meghatározott számú félárú jegyet válthatnának a jövőben. Felmerült a nyugdíjasok kedvezményeinek megnyirbálása is, de erről most még nem fog dönteni a kormányzat.
A MÁV szárnyvonalainak felszámolása és a Volán átszervezése ellehetetleníti a vidéki Magyarország életét- jelentette ki Szijjártó Péter, a Fidesz szóvivője. Az intézkedések következtében csökken majd az igénybe vehető tömegközlekedési lehetőségek száma és nő a szolgáltatások ára – mondta a szóvivő sajtótájékoztatóján.
A Fidesz szerint szerdai ülésén a kormány nemcsak a MÁV egyetlen nyereséges üzletágának magánosításáról döntött, hanem megnyitotta a lehetőséget a Volán társaságok és egyes tömegközlekedési járatok privatizálása előtt is.
XIV. Leó pápa a fiataloknak üzent
