Ütött a MÁV utolsó órája – Bejelentették a teherszállítás eladását

Az évek óta folyamatosan veszteséges állami vasúttársaság idei hiányát a teherszállítási részleg privatizációjából fedezné a kormány. Most 29 vonal megszüntetéséről döntöttek, és az utazási kedvezmények is változnak majd.

Pálffy Lajos
2006. 07. 05. 15:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón bejelentette a nemzeti vasúttársaság teherfuvarozási üzletágának eladását. A kormány a mai ülésen döntött, eladja a MÁV Cargót, az egyetlen, jövedelmet termelő MÁV üzletágat. Az eladásból származó bevételt a vasúttársaság adóságaira fordtják majd. A MÁV államilag garantált hiteleinek azon részét, amelyet a vasúttársaság nem tud visszafizetni, az állam átvállalja. Az érintett hitelszerződések jellemzően 2007-ben járnak le, az összeg pedig 130-150 milliárd forintra tehető.

Az idén január elsejétől önálló társaságként működő teherszállítás eladás előtt valószínűleg az állami vagyonkezelőhöz kerül majd.

Régóta téma, hogy további megtakarításokat a mellékvonalak felszámolásából remél az állam. Most azt is bejelentette a miniszter, hogy 29 mellékvonalon meg fog szűnni a személyszállítás. Az utasokat a Volán társaságok szállítják majd a vasút nélkül maradt térségekben. Korábban azt is tervezték, hogy a veszteséges vonalakat önkormányzati kezelésbe adnák, de a helyhatóságoknak nem volt sem kedvük, sem pénzük a működtetésre. Ugyanakkor az osztrák-magyar tulajdonban lévő GYSEV több nyugat-dunántúli vonalat is átvett már az állami vasúttársaságtól.

A MÁV valószínűleg további cégekre bomlik, és csak a pályavasút maradna hosszú távon is állami kézben. A vasúti szállítás különböző egységei önálló társaságokká válnának, ezek későbbi privatizációja is elképzelhető.

Szakértők szerint a MÁV személyszállításból keletkező veszteségeit egy nagyobb arányú jegyáremeléssel és további leépítésekkel lehetne még csökkenteni.
A kormány várhatóan ezen a héten jelenti be a vasúti kedvezmények átalakításával kapcsolatos elképzeléseit. A diákok 67,5%-os utazási kedvezménye az elképzelések szerint csak a lakóhely és az iskola között lenne érvényes, a pedagógusok pedig csak meghatározott számú félárú jegyet válthatnának a jövőben. Felmerült a nyugdíjasok kedvezményeinek megnyirbálása is, de erről most még nem fog dönteni a kormányzat.

A MÁV szárnyvonalainak felszámolása és a Volán átszervezése ellehetetleníti a vidéki Magyarország életét- jelentette ki Szijjártó Péter, a Fidesz szóvivője. Az intézkedések következtében csökken majd az igénybe vehető tömegközlekedési lehetőségek száma és nő a szolgáltatások ára – mondta a szóvivő sajtótájékoztatóján.
A Fidesz szerint szerdai ülésén a kormány nemcsak a MÁV egyetlen nyereséges üzletágának magánosításáról döntött, hanem megnyitotta a lehetőséget a Volán társaságok és egyes tömegközlekedési járatok privatizálása előtt is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.