A Combinók miatt veszíthet Demszky

A Die Presse elemzése szerint a választási kampány lokomotívjának szánt Combinók jelenthetik Demszky Gábor végzetét. A Frankfurter Allgemeine Zeitung elemzése szerint már hosszú ideje válságban van a magyar gazdaság. A lap egy másik írásában egy Mozart-opera körüli abszurd színjátékról tudósít.

2006. 09. 27. 8:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív német napilap internetes kiadásában Christof Leisinger A kamatemelés stabilizálja a forintot című elemzésében foglalkozik a magyar gazdaság jelenlegi helyzetével.

A magyar gazdaság zsákutcába jutott. S ez nemcsak az elmúlt napok politikai válságában, mely időnként erőszakos demonstrációkba torkollott, hanem már hosszabb ideje a magyar valuta árfolyamának alakulásában is észrevehető.

A forint már az év elejétől védekező pozícióba zuhant, az euróval szembeni árfolyama 248 forintról 285 forintra csúszott, bár az elmúlt napokban némileg képes volt megerősödni. A zuhanás az ország eddig folytatott megbízhatatlan, sőt „hazug” gazdaság és pénzpolitikájára vezethető vissza. Ennek következtében aligha várható, hogy a költségvetési hiányt képesek lennének csökkenteni, s ennek megfelelően nagy a befektetők bizalmatlansága is.

Die Presse (diepresse.com)

A konzervatív osztrák napilapban Peter Martos A Combinóból nem lett a választási kampány mozdonya című cikkében foglalkozik a budapesti villamosvásárlás és az önkormányzati választások összefüggéseivel.

A Bécs-Simmeringben fekvő Siemens SGP Verkehrstechnik e héten ünnepli a Budapesttel kötött szerződés első felének teljesítését: az utolsó simításokat végzik a 19. és 20. villamos garnitúrán, melyeknek október 1-jén kell a magyar fővárosba megérkeznie.

A magyarok egészen más okból foglalkoznak ezzel a határidővel. E napon önkormányzati választásokat tartanak és a Combino-botrány a budapesti főpolgármester hivatalába kerülhet.

A 40 milliárd forintba kerülő 40 szerelvény mozdonyként húzhatta volna Demszky választási kampányát. Azonban egy hibasorozat gondoskodott arról, hogy a Combinókat most inkább eldugják, s a szerelvényeket csak éjszaka hagyják közlekedni.

A bécsi siemensesek emiatt igen dühösek: „Igen szigorú nálunk minden gyártási folyamat során az ellenőrzés” – magyarázza Wilfried Ulm, az üzem igazgatója egy körséta alkalmával. „Az üzembe helyezés során mindig fellépnek apró hiányosságok” – fogalmazott Ulm. Azonban a súlyos budapesti hibákat Reinhold Terbisch projektvezető a BKV hibáira vezeti vissza, például a felső vezetékek megerősítésekor elkövetett tévedésekre.

Demszkynek a legújabb hibákat követő fenyegetéseit, miszerint a Combinókat visszaküldik Bécsbe, Ulm és Trebisch (a projektvezető nevét az eredeti cikkben is eltérően írják) nem kommentálta. Budapest csak két esetben léphetne vissza a szerződéstől: ha a szerelvényeket későn szállítják – éppen ezért a 20-asnak szeptember végéig Budapesten kell lennie –, vagy ha a szállító képtelen kártérítést fizetni.

Tavasszal a Siemenst már hírbe hozták, a cég egyik igazgatója ellen nyomoznak, mert állítólag a laktanyák renoválása kapcsán két honvédelmi minisztériumi hivatalnokot megvesztegetett. A Siemens egészségügyi készülékeket gyártó leányvállalatánál szintén csalás miatt vizsgálódnak.

Deák András, a fővárosi önkormányzat beszerzési bizottságának vezetője, a Combinók ügyében korrupciót sejt. Az ellenzéki városatya volt az egyetlen, aki a Siemens megbízása ellen szavazott.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív német napilap A titkos térdre borulás című cikkében foglalkozik a berlini Deutsche Oper programmódosítása miatt kirobbant botránnyal. Egy veszélyelemzés miatt a Bismarckstrassei teátrum repertoárjából törölte a Mozart túlzottan iszlámkritikusnak tartott, Idomeneo című operáját.

A darab biztonsági kockázata abban áll, hogy egy olyan a jelenettel zárul, melyben Buddha, Jézus és Mohamed levágott feje látható. Kirsten Harms, a Német Opera intendánsnője szerint augusztus közepén hívta fel őt Eckhart Körting a berlini belügyi szenátor, aki tájékoztatta őt a tartományi bűnügyi hivatal álláspontjáról.

Harms szerint Körting úgy fogalmazott, „ő szereti a Német Operát, gyakran autózik előtte, és nem szeretné megélni azt, hogy az épület már nincs a helyén“. Az intendánsnő szerint Körting két lehetőséget vázolt. Egyrészt a darab rendezésének módosítása, másrészt a darab színlapról történő levétele. Mivel a Mozart-opera rendezője egyik lehetőséget sem fogadta el, Harms egyedül döntött. Az intendánsnő azzal magyarázkodott, hogy itt a művészet szabadságának nem általános, hanem „ebben a helyzetben” történő korlátozásáról van szó.

Harms nem említette, hogy a darab repertoárból történő törlését nem kívánták a nyilvánosság orrára kötni. A hírről először egy névtelen informátor tájékoztatta az evangélikus sajtószolgálatot. S tényleg a színlapról eltűnt az Idomeneo, még utalás sem történt a repertoár módosítására. A sajtószolgálat híradását és az így kialakult nyilvános nyomást követően a Német Opera rövid sajtóközleményben elismerte: a „novemberre tervezett Idomeneo elmarad”.

Maga az Idomeneo rendőrségi veszélyelemzése is több, mint érdekes volt, hiszen a nyár folyamán a darabot nem mutatták be, így a tartományi bűnügyi hivatal (LKA) munkatársai azt nem tudták megtekinteni. Egy „absztrakt vizsgálatot“ követően a szakemberek arra a következtetésre jutottak, hogy a darab „alkalmas arra, hogy vallási érzelmet sértsen”. Ugyanakkor mint az LKA szóvivője elismerte, az elemzés nem tartalmazott semmiféle ajánlást, így nem tanácsolták a darab törlését a színlapról.

Kirsten Harms döntésének nyilvánosságra kerülése kiváltotta a felháborodás cunamiját. Ennyire egyértelműen még nem ítéltek el egy olyan politikai döntést, mely mesze túlmutat saját maga kultúrpolitikai jelentőségén, és megérinti a szabad véleményalkotás értelmezését is. Wolfgang Schäuble belügyminiszter adta meg a bírálatok alaphangját, aki a történéseket már hétfőn egyszerűen „őrületnek” nevezte. Majd ezt követően a politikusok szinte egymásra licitáltak felháborodásukban. A kereszténydemokrata kulturális államminiszter arra figyelmeztetett, hogy a „probléma nem oldható meg elhallgatással“. A Bundestag CDU-frakciójának kultúrpolitikai szóvivője, Wolfgang Börnsen kijelentette a darab levétele egyenértékű „a terroristák előtti“ térdre borulással, a CSU-képviselő Peter Ramsauer a lépést „tiszta gyávaságnak“ nevezte. Peter Struck SPD-frakcióvezető úgy vélte, a lépés „egy lehetséges veszély előtt kapituláció“.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.