Érettségi – Rendben lezajlott a magyar írásbeli

Rendben lezajlottak az írásbeli érettségi vizsgák magyar nyelv és irodalomból, valamint a magyar mint idegen nyelv tárgyakból hétfőn az ország 1.144 középiskolájában és 92 emelt szintű vizsgahelyszínén - közölte az oktatási tárca hétfőn kora délután az MTI-vel.

MNO
2007. 05. 07. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vizsgák rendben és minden probléma nélkül zajlottak le az ország középiskoláiban. A magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi két részből állt. Középszinten az első 60 percben egy szövegértési feladatsort kellet megoldaniuk a vizsgázóknak, 40 pontért. Az idei szöveg Bécs kedvelt vendéglőiről, a turisták által is keresett „heurigerekről„ szólt.

Az ironikus megjegyzésektől sem mentes szöveg a mai tömegturizmus és a régi, hangulatos kiskocsmák szembeállítására épült, de szólt a bécsi vendéglátás más történeti érdekességéről is. A feladatok a szövegben található és abból kikövetkeztethető kifejezések használatára éppúgy rákérdeztek, mint az írás hangnemére vagy az abban megjelenő történelmi személyek szerepére és eseményekre. Egy feladat a bekezdésekhez rendeltet címeket, egy másik a szöveg alapján táblázatba rendelteti az adatokat. Az utolsó feladat összegző: az olvasottak alapján érveket és ellenérveket kellett gyűjteni ahhoz, hogy ez a szöveg alkalmas-e egy feltételezett bécsi kiránduláshoz kedvcsinálónak.

A második, szövegalkotási részben 3 különböző típusú feladatból az egyiket kellett 3 óra alatt kidolgoznia a maturandusnak. Ezzel 60 pontot lehetett elérni. Az első feladat érvelő típusú, idén arról szólt, hogy az újféle médiák, az elektronikus adathordozók és a hagyományos könyvek milyen viszonyban állnak egymással: kiszorítósdi vagy együttélés-e a jövő útja. A megoldás értékelésében nem az a kérdés, hogy a jelölt mi mellett foglal állást, hanem hogy milyen erős érvekkel támasztotta alá mondanivalóját.

A műelemző típusú feladat Sánta Ferenc Kicsik és nagyok című novellája volt. Az ötvenes évek végén született alkotás egy kisfiúnak és egy kislánynak a felnőtteket imitáló közös játékát mutatja be, s amiből megismerhető a felnőtti világról alkotott képük.

Az összehasonlító elemzés két szerelmes verset állít egymás mellé: Csokonai Vitéz Mihály Az eleven rózsához és Ady Endre Meg akarlak tartani című verse között száz év telt el. Egy évszázad szerelemfelfogásbeli változásáról és a költői nyelvi megformáltságban is érzékelhető átalakulásról kellett képet alkotnia a vizsgázónak a két vers összevetésekor. Az értelmezést segítő szempontok itt is szerepeltek a feladatlapon – áll a tárca anyagában.

Az emelt szintű írásbeli vizsga szintén 4 órás volt, itt a diák maga dönthette el, melyik feladattípusra mennyi időt fordít, viszont ezen a szinten a maximális pontszám eléréséhez valamennyi feladatot meg kellett oldani.

A Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor 40 pontot ért. Idén Kosztolányi Marcus Aurelius című ódája állt a középpontban. A kérdések sora nyelvi, műfaji, stiláris érzékenységet mért, egy feladat pedig más költők költői szerepeiről kérdez. A műelemzésért 25 pontot lehetett kapni: Krúdy Gyula A szerelmi bűvészinas című novellájában a hangnem kettősségének vizsgálatát állítja középpontba. A Reflektálás egy jelenségre feladatért, 20 pont járt. Idén arról kellett egy szöveg segítségével röviden értekezni, hogy történelmi és irodalmi szövegek miképpen különíthetők el – ha elkülöníthetők – egymástól.

A 15 pontos gyakorlati írásbeli egy fiktív honlapra vár hozzászólást arról, hogy az utcai feliratok angolosodása mit jelent, és milyen viszonyban áll a 2002 óta hatályos (és idézett) nyelvtörvénnyel.

Csak kora délután hozták nyilvánosságra

A szaktárca közlése szerint a tételeket és azt, hogy milyen hozzájuk kapcsolódó feladatokat kellett megoldani a diákoknak, biztonsági okok miatt csak kora délután hozták nyilvánosságra.
Magyarból középszinten 92 826-an, emelt szinten 4302-en vizsgáztak. Pósfai Péter, az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont illetékes vezetője korábban az MTI-nek elmondta, hogy nem volt lényeges változás a tavalyi vizsgákhoz képest.

A magyar írásbeli érettségiken a diákok magyar helyesírási szótárt használhattak, a maturálóknak a szövegértési feladatsorra 60 perc, a szövegalkotási feladatokra 180 perc állt rendelkezésre.
A vizsgán íróeszközként kék vagy fekete golyóstollal dolgozhattak a tanulók.

A magyar írásbelin a szövegértési feladat szövege általában 800-1100 szó terjedelmű esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A feladatok megoldása általában a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése volt, esetenként a megadott válaszvariációk közötti döntés.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.