-A közeljövőben sok konfliktus várható a vasutasok és a kormány között, a vasutasságot sújtó tervbe vett kormányzati intézkedések miatt – hangoztatta Gaskó István. A szakszervezeti vezető elmondta: a megalakulásuk óta eltelt 18 év alatt a legnagyobb vasúti munkavállalói érdekképviseletté fejlődött a VDSzSz MÁV, amelynek nevét a küldöttgyűlés VDSzSz Szolidaritásra változtatta. Ez azt fejezi ki, hogy a vasúti és más ágazati közszolgálati dolgozók is érezzék, hogy a VDSzSz velük van a munkahelyeik megtartásáért és életminőségük javításáért folytatott harcban, kiáll érdekeikért.
Kiemelte: elfogadhatatlannak tartják hogy a július elsején személyszállítási üzletágból megalakuló MÁV Start Zrt.-nek nincsenek meg a működéshez szükséges törvényes feltételei.
-A VDSzSz Szolidaritás csak azzal a feltétellel tudja elfogadni az új társaság megalakulását, ha az nem jár együtt a mintegy 7.000 személyszállításban dolgozó leépítésével, és a cégalapítás megfelel a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásainak – hangsúlyozta az elnök.
Hozzátette: tudomása szerint a MÁV Start Zrt. indulásához mintegy 17 milliárd forint hiányzik. Az alultőkésítettség pedig azzal a veszéllyel járhat, hogy költség racionalizáció címén több száz dolgozót elbocsáthatnak. Ezért követeljük, hogy mielőtt elkezdi tevékenységét az új cég, az állam kösse meg azzal a közszolgáltatási szerződést, amiben vállalja, hogy az általa megrendelt szolgáltatásokat megtéríti, ugyanis a vasúttársaság elmúlt 16 évben keletkezett pénzügyi problémái mind ennek hiánya miatt következtek be – mondta az elnök.
Gaskó István felhívta a figyelmet a MÁV Zrt. azon tervére, hogy a mintegy 10 ezer dolgozót foglalkoztató gépészeti üzletág tevékenységét is ki akarja a cégből szervezni, ami véleménye szerint újabb foglalkoztatási bizonytalansághoz, és a megmaradó munkavállalók életminőségének romlásához vezethet. A VDSzSz elnöke a vasúti vonalbezárásokkal kapcsolatban lehetetlen állapotnak nevezte, hogy a vasútról a közútra terelt személyszállítás színvonala romlott, néhol, például a Bakonyban vannak olyan települések, ahonnan korábban vasúttal 40 perc alatt el lehetett jutni a városba, most pedig autóbusszal 90 perc alatt.
Gaskó István elmondta: indítványozzák, hogy a baleset elhárításban részt vevő vasúti dolgozókat vegyék ki a vizitdíj-fizetési kötelezettség alól, mivel közfeladatot látnak el.
-A gazdasági és közlekedési miniszter súlyos mulasztásban van, mivel ígérete szerint a MÁV Cargónál már meg kellett volna alakulni az MRP szervezetnek, és a dolgozók a részvények 15 százalékát kedvezményesen megvásárolhatták volna, ám ez a mai napig nem történt meg – emlékeztetett a szakszervezeti vezető.
Gaskó István azt is kifogásolta, hogy a MÁV szabotálja az ágazati párbeszéd bizottság munkáját. A szakszervezeti vezető szerint a munkaadó a felelős azért, hogy az ágazati kollektív szerződést még nem kötötték meg.
(MTI)
Budapestre érkezett az életnagyságú Lego F1-versenyautó
