Gaskó: Egyelőre nem készülnek sztrájkra a vasutasok

Minden törvényes eszközt hajlandó kihasználni a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) Szolidaritás, hogy a vasúti dolgozók munkahelyeit megőrizze, életminőségét javítsa, de sztrájkra egyelőre nem gondolnak - mondta Gaskó István, a VDSzSz Szolidaritás elnöke, a szakszervezet VII., kétnapos küldöttgyűlése utáni sajtótájékoztatón, szombaton Budapesten.

MNO
2007. 05. 12. 14:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

-A közeljövőben sok konfliktus várható a vasutasok és a kormány között, a vasutasságot sújtó tervbe vett kormányzati intézkedések miatt – hangoztatta Gaskó István. A szakszervezeti vezető elmondta: a megalakulásuk óta eltelt 18 év alatt a legnagyobb vasúti munkavállalói érdekképviseletté fejlődött a VDSzSz MÁV, amelynek nevét a küldöttgyűlés VDSzSz Szolidaritásra változtatta. Ez azt fejezi ki, hogy a vasúti és más ágazati közszolgálati dolgozók is érezzék, hogy a VDSzSz velük van a munkahelyeik megtartásáért és életminőségük javításáért folytatott harcban, kiáll érdekeikért.

Kiemelte: elfogadhatatlannak tartják hogy a július elsején személyszállítási üzletágból megalakuló MÁV Start Zrt.-nek nincsenek meg a működéshez szükséges törvényes feltételei.
-A VDSzSz Szolidaritás csak azzal a feltétellel tudja elfogadni az új társaság megalakulását, ha az nem jár együtt a mintegy 7.000 személyszállításban dolgozó leépítésével, és a cégalapítás megfelel a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásainak – hangsúlyozta az elnök.

Hozzátette: tudomása szerint a MÁV Start Zrt. indulásához mintegy 17 milliárd forint hiányzik. Az alultőkésítettség pedig azzal a veszéllyel járhat, hogy költség racionalizáció címén több száz dolgozót elbocsáthatnak. Ezért követeljük, hogy mielőtt elkezdi tevékenységét az új cég, az állam kösse meg azzal a közszolgáltatási szerződést, amiben vállalja, hogy az általa megrendelt szolgáltatásokat megtéríti, ugyanis a vasúttársaság elmúlt 16 évben keletkezett pénzügyi problémái mind ennek hiánya miatt következtek be – mondta az elnök.

Gaskó István felhívta a figyelmet a MÁV Zrt. azon tervére, hogy a mintegy 10 ezer dolgozót foglalkoztató gépészeti üzletág tevékenységét is ki akarja a cégből szervezni, ami véleménye szerint újabb foglalkoztatási bizonytalansághoz, és a megmaradó munkavállalók életminőségének romlásához vezethet. A VDSzSz elnöke a vasúti vonalbezárásokkal kapcsolatban lehetetlen állapotnak nevezte, hogy a vasútról a közútra terelt személyszállítás színvonala romlott, néhol, például a Bakonyban vannak olyan települések, ahonnan korábban vasúttal 40 perc alatt el lehetett jutni a városba, most pedig autóbusszal 90 perc alatt.

Gaskó István elmondta: indítványozzák, hogy a baleset elhárításban részt vevő vasúti dolgozókat vegyék ki a vizitdíj-fizetési kötelezettség alól, mivel közfeladatot látnak el.
-A gazdasági és közlekedési miniszter súlyos mulasztásban van, mivel ígérete szerint a MÁV Cargónál már meg kellett volna alakulni az MRP szervezetnek, és a dolgozók a részvények 15 százalékát kedvezményesen megvásárolhatták volna, ám ez a mai napig nem történt meg – emlékeztetett a szakszervezeti vezető.

Gaskó István azt is kifogásolta, hogy a MÁV szabotálja az ágazati párbeszéd bizottság munkáját. A szakszervezeti vezető szerint a munkaadó a felelős azért, hogy az ágazati kollektív szerződést még nem kötötték meg.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.