Korábban megírtuk: a szerződésmódosítás költségnövekedését azzal próbálták meg sikertelenül kordában tartani (Magyarország 108 milliárd helyett 210 milliárd forintot fizet az ügyletért), hogy a bérlet tíz éve alatt 20800 repült óráról 16800-ra csökkentették a pilóták kiképzési lehetőségét – holott szakmailag annak növelése lett volna indokolt a megnövekedett követelmények miatt. A csökkentés és a Gyurcsány-kormány védelmi nadrágszíj-politikája miatt hiúsult meg a magyar pilóták ez évre tervezett légi utántöltési kiképzése is, amely ugyan részét képezi a 2003-as szerződésnek, ám azzal a kitétellel, hogy a magyar fél keres megfelelő légi utántöltő (tanker) gépet, amelyet a bérbe adó Svédország jelenleg nem tud biztosítani.
A most kilencgépes magyar Gripen-flotta és a már részben átképzett tíz magyar pilóta az utóbbi hetekben a hét végi kecskeméti repülőnapra és az augusztus 20-i díszelgésre készült. Rövidesen megérkezik az alföldi bázisra a 10. és a 11. magyar Gripen is, míg öt újabb pilóta augusztusban utazik Svédországba, hogy alapvető ismereteket szerezzen az új vadászgépről.
Zord Gábor László
Elindult a tömeg a Balatonra, beállt az M7-es
