Kocsmákba költöztettek számos vasúti jegypénztárat

Kocsmárosok árusítanak vasúti jegyeket a magyar vasúttársaság több állomásán, például Csopakon és Biatorbágyon. Vélhetőleg a 250 milliárd forintos adósságot felhalmozó Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt.-nél tapasztalható takarékoskodás az oka annak, hogy a cég két fröccs és egy sör mellé kiszervezte a jegyek értékesítését. Pedig Kóka János gazdasági miniszter a személyszállítást végző MÁV-Start júliusi indulása előtt azt ígérte: javulni fognak a jegykiadás körülményei.

Magyar Nemzet
2007. 08. 10. 22:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csopaki állomáson várunk a vonatra. A tapolcai gyorsnak már harminc perce meg kellett volna érkeznie, ehhez képest csak a síri csend vesz körül minket. Az állomásépület váróterme zárva van, a jegypénztár úgyszintén. Az ablakon csak egy menetrend és egy nyíl található, a nyíl – magyarázat híján – sehová nem mutat. Tehetetlenségünkben a kis állomásépületben működő kocsma pultosától kérünk segítséget, hogy ugyan van-e a környéken egy MÁV-alkalmazott, akár egy bakter, aki megmondja, mennyit késik, jön-e még egyáltalán a vonatunk. Legnagyobb megrökönyödésünkre a kocsmáros azt mondja: ő az állomáson a mindenes.

Megtudjuk azt is, hogy jegyet is nála kell venni, bár erre vonatkozó utasításokat nem találtunk a bezárt jegyiroda ablakán. A jegyvétel elmulasztása persze büntetést vonna maga után, úgyhogy kötelességtudóan kifizetjük a sörcsap mellé helyezett jegyeinket. Megkérdezzük, mit tud a késő vonatról, ám erre a jegypénztáros-kocsmáros a vállát vonogatja.

Szerződésünk csak jegykiadásra jogosít fel. Nincs felhatalmazásom információk kiadására, de egyébként sem tudok semmit mondani a vonatokról – közli, majd hozzáteszi, ha akarjuk tudni, hol jár a vonatunk, hívjuk fel a balatonfüredi állomást, ő ugyan nem fog a saját készülékéről telefonálgatni. A vonat ötvenperces késéssel befut, de legalább jegyünk már van.
Hasonló helyzet tapasztalható a főváros közeli Biatorbágyon is. A vasútállomás egykor szebb napokat látott várótermében nem működik a jegypénztár, ablakát befüggönyözték. Az utasokat az állomáson belül működő, Resti a Zöld Bakterhez névre hallgató vendéglátó-helyiségből szolgálják ki, ugyanazon ablakból vásárolható meg a sör, a szendvics és a vonatjegy. Az információkkal itt nincs gond: a fröccsök és a rövidek kiadása között a jegyet is lebélyegző kocsmáros élő menetrendnek számít, s a késésekről is pontos híradást kaphatunk.

Miként illik bele?

A magyar vasút a megújulás idejét éli. Olyan átalakulásét, amilyenre talán megalakulása óta nem volt példa, s amelynek célja európai színvonalú közlekedési társaság megteremtése – írja Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a vasúttársaság honlapján. Szerettük volna megtudni, miként illik bele ebbe a nagy ívű programba a kocsmákba kiszervezett jegykiadás, ám Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője nem vette fel a telefont, és üzenetünkre sem reagált. A vasúttársaság sajtóosztályán pedig írásban kérték el kérdéseinket, amire lapzártánkig nem érkezett válasz. Az üggyel kapcsolatban érdemes felidézni, hogy a MÁV Start Zrt. negyvenmilliárd forintos éves veszteségének lefaragása érdekében a tervek között szerepel egyes vasútállomások teljes működtetésének vállalkozói kézbe adása is.

Munkatársainktól

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.