A csopaki állomáson várunk a vonatra. A tapolcai gyorsnak már harminc perce meg kellett volna érkeznie, ehhez képest csak a síri csend vesz körül minket. Az állomásépület váróterme zárva van, a jegypénztár úgyszintén. Az ablakon csak egy menetrend és egy nyíl található, a nyíl – magyarázat híján – sehová nem mutat. Tehetetlenségünkben a kis állomásépületben működő kocsma pultosától kérünk segítséget, hogy ugyan van-e a környéken egy MÁV-alkalmazott, akár egy bakter, aki megmondja, mennyit késik, jön-e még egyáltalán a vonatunk. Legnagyobb megrökönyödésünkre a kocsmáros azt mondja: ő az állomáson a mindenes.
Megtudjuk azt is, hogy jegyet is nála kell venni, bár erre vonatkozó utasításokat nem találtunk a bezárt jegyiroda ablakán. A jegyvétel elmulasztása persze büntetést vonna maga után, úgyhogy kötelességtudóan kifizetjük a sörcsap mellé helyezett jegyeinket. Megkérdezzük, mit tud a késő vonatról, ám erre a jegypénztáros-kocsmáros a vállát vonogatja.
Szerződésünk csak jegykiadásra jogosít fel. Nincs felhatalmazásom információk kiadására, de egyébként sem tudok semmit mondani a vonatokról – közli, majd hozzáteszi, ha akarjuk tudni, hol jár a vonatunk, hívjuk fel a balatonfüredi állomást, ő ugyan nem fog a saját készülékéről telefonálgatni. A vonat ötvenperces késéssel befut, de legalább jegyünk már van.
Hasonló helyzet tapasztalható a főváros közeli Biatorbágyon is. A vasútállomás egykor szebb napokat látott várótermében nem működik a jegypénztár, ablakát befüggönyözték. Az utasokat az állomáson belül működő, Resti a Zöld Bakterhez névre hallgató vendéglátó-helyiségből szolgálják ki, ugyanazon ablakból vásárolható meg a sör, a szendvics és a vonatjegy. Az információkkal itt nincs gond: a fröccsök és a rövidek kiadása között a jegyet is lebélyegző kocsmáros élő menetrendnek számít, s a késésekről is pontos híradást kaphatunk.
Miként illik bele?
A magyar vasút a megújulás idejét éli. Olyan átalakulásét, amilyenre talán megalakulása óta nem volt példa, s amelynek célja európai színvonalú közlekedési társaság megteremtése – írja Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a vasúttársaság honlapján. Szerettük volna megtudni, miként illik bele ebbe a nagy ívű programba a kocsmákba kiszervezett jegykiadás, ám Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője nem vette fel a telefont, és üzenetünkre sem reagált. A vasúttársaság sajtóosztályán pedig írásban kérték el kérdéseinket, amire lapzártánkig nem érkezett válasz. Az üggyel kapcsolatban érdemes felidézni, hogy a MÁV Start Zrt. negyvenmilliárd forintos éves veszteségének lefaragása érdekében a tervek között szerepel egyes vasútállomások teljes működtetésének vállalkozói kézbe adása is.
Munkatársainktól
700 órán át fényezték a Porsche a luxemburgi importőrét ünneplő Porschét
