Már az év elején tudni lehetett, hogy a MÁV 25 új mozdony beszerzését tervezi, csak az időzítés volt kérdéses. A tender hétfőn jelent meg az európai közbeszerzési értesítőben. A tervek szerint harminc hónapon belül érkeznek majd meg a kétáramnemű villanymozdonyok. Az egyenként több száz millió forint értékű járműveket a MÁV hitelből fizeti majd.
A tárgyalásos tenderre október harmadikáig lehet jelentkezni. A korábban már megszokott vasúti beszerzések szerint az ajánlat opciót is tartalmaz, vagyis ha a MÁV elégedett lesz a leszállított mozdonyokkal, akkor újabb 25 darabot fog rendelni belőlük.
A kiírás szerint az ajánlatok között az ár lesz a legfontosabb bírálati szempont, 65 pontot ér. Tízet-tízet ér az alkatrészár és a szállítási határidő, ötöt-ötöt pedig az élettartam, a vontatási teljesítmény és a legnagyobb üzemi sebesség. Utóbbi nem lesz nagy kihívás, hiszen a hazai pályán legfeljebb 160 kilométer per órás sebességgel lehet haladni, ráadásul mindössze egy szakaszon, a Budapest-Hegyeshalom útvonalon.
A szakértők által 18 milliárd forintosra tartott beszerzés valószínűleg a nagy európai gyártók mindegyikét megmozgatja – főleg mivel több hónapja tudják, hogy nagy üzlet van kibontakozóban. A kontinensen egyeduralkodó Bombardier és Siemens bizonyosan megméreti magát, a francia Alstom pedig, amely legutóbb hazája vasúttársaságának köszönhetett egy nagyobb megrendelést, ezzel újabb üzletet köthetne Európában.
Folyamatosan nehéz helyzetben
Egyetlen jövedelmező üzletágának, a szállításnak eladását tervező vasúttársaság folyamatosan termeli a veszteséget. Az évente produkált több tízmilliárdos hiány és a tetemes adósságállomány kezelésére a menedzsment a mellékvonalak bezárása és az utazási kedvezmények megkurtítása mellett többek között eladna a cég ingatlan vagyonából földterületeket és pályaudvarokat is. A legújabb ötlet pedig az, hogy a jegypénztárak működtetését a vasútállomásokon működő vendéglátóipari egységek vennék át.
(mfor.hu, MNO)
Szalai Piroska: Többen jönnek haza, mint ahányan elvándorolnak
