Hitelre vesz új mozdonyokat a MÁV

Huszonöt új mozdonyról ír ki közbeszerzési tendert a MÁV. A becslések szerint a húszmilliárd forint körüli beruházásra a Bombardier mellett a többi nagy gyártó, a Siemens, az Alstom vagy a Stadler jelentkezése is várható. A darabonként több száz millió forint értékű járműveket az amúgy is rendesen eladósodott MÁV hitelből fizeti majd.

MNO
2007. 09. 05. 10:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már az év elején tudni lehetett, hogy a MÁV 25 új mozdony beszerzését tervezi, csak az időzítés volt kérdéses. A tender hétfőn jelent meg az európai közbeszerzési értesítőben. A tervek szerint harminc hónapon belül érkeznek majd meg a kétáramnemű villanymozdonyok. Az egyenként több száz millió forint értékű járműveket a MÁV hitelből fizeti majd.

A tárgyalásos tenderre október harmadikáig lehet jelentkezni. A korábban már megszokott vasúti beszerzések szerint az ajánlat opciót is tartalmaz, vagyis ha a MÁV elégedett lesz a leszállított mozdonyokkal, akkor újabb 25 darabot fog rendelni belőlük.

A kiírás szerint az ajánlatok között az ár lesz a legfontosabb bírálati szempont, 65 pontot ér. Tízet-tízet ér az alkatrészár és a szállítási határidő, ötöt-ötöt pedig az élettartam, a vontatási teljesítmény és a legnagyobb üzemi sebesség. Utóbbi nem lesz nagy kihívás, hiszen a hazai pályán legfeljebb 160 kilométer per órás sebességgel lehet haladni, ráadásul mindössze egy szakaszon, a Budapest-Hegyeshalom útvonalon.

A szakértők által 18 milliárd forintosra tartott beszerzés valószínűleg a nagy európai gyártók mindegyikét megmozgatja – főleg mivel több hónapja tudják, hogy nagy üzlet van kibontakozóban. A kontinensen egyeduralkodó Bombardier és Siemens bizonyosan megméreti magát, a francia Alstom pedig, amely legutóbb hazája vasúttársaságának köszönhetett egy nagyobb megrendelést, ezzel újabb üzletet köthetne Európában.

Folyamatosan nehéz helyzetben

Egyetlen jövedelmező üzletágának, a szállításnak eladását tervező vasúttársaság folyamatosan termeli a veszteséget. Az évente produkált több tízmilliárdos hiány és a tetemes adósságállomány kezelésére a menedzsment a mellékvonalak bezárása és az utazási kedvezmények megkurtítása mellett többek között eladna a cég ingatlan vagyonából földterületeket és pályaudvarokat is. A legújabb ötlet pedig az, hogy a jegypénztárak működtetését a vasútállomásokon működő vendéglátóipari egységek vennék át.

(mfor.hu, MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.