Néző László: A szabad iskolaválasztás megteremtésével természetes módon jöttek létre a jobb vagy éppen egyenesen elitiskolák, a „maradéknak” pedig azok a tanintézmények maradtak, amelyek kevésbé sikeresen kapcsolódtak be ebbe a „tanulmányi versenybe”. A Magyar Bálint-féle oktatási tárca 1997-es „sikere”, hogy ahol lehetett, úgynevezett etnikai felzárkóztató osztályok jöttek létre. Ezt a szegregációt most éppen fel kívánják számolni. Bajnai Gordon miniszter a napokban megfenyegette az önkormányzatokat, intézményeket: nem részesülnek egyetlen fillér pályázati pénzből sem, ha nem tesznek valamit az integrált oktatás érdekében. Az iskolák szelektálását a gyerekek között a körzethatáron belül élő gyerekek kötelező felvételével, a felvételi eljárások eltörlésével próbálják megakadályozni. Jó lenne, ha közben nem öntenék ki a fürdővízzel a gyereket is. Ha a gyerekek közti képletes árkot nem egymás eltaposásával próbálnák átugratni.
Mert az igaz, hogy a „hátrányos helyzetű” gyereknek is joga, hogy „képességeinek, érdeklődésének, adottságainak megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljön”, de ugyanilyen jogok megilletik a nem hátrányos helyzetű vagy nem cigány gyerekeket is. Márpedig a mostani erőszakolt integrációtól sok szülő, gyerek és persze pedagógus is retteg. Ők tudják, miért. A felülről vezérlők nem biztos.
(Magyar Nemzet, 2007. szeptember 11.)
Megható pillanatokat élt át Kapu Tibor Houstonban
