A német E.ON két magyarországi cége, az E.ON Dél-dunántúli és az E.ON Tiszántúli Áramszolgáltató Zrt., valamint a francia Electricité de France-csoporthoz tartozó Démász Hálózati Elosztó Kft. kapott büntetést.
A főosztályvezető emlékeztetett arra, hogy a MEH hivatalból indított vizsgálatot a Mátrai Erőmű Zrt.-nél, az AES-Tisza Erőmű Kft.-nél, a fenti három elosztói engedélyesnél és a Mavirnál.
Május 21-én kora délután rövid időn belül mintegy 660 megawattnyi erőművi kapacitás esett ki a termelésből és ezért háromnegyed órán keresztül fogyasztói korlátozás volt, amit egyes fogyasztói területek időszakos kikapcsolásával hajtottak végre.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az üzemzavart követően újságíróknak azt mondta: hasonló villamosenergia-üzemzavar esetére azonnali intézkedésként annak időtartamára tilos az export, minden beindítható erőművi blokkot be kell indítani, és a határkeresztező kapacitások egy hányadát fel kell szabadítani.
A hivatal vizsgálatának megállapítása szerint – közölte Grabner Péter, a MEH főosztályvezetője – a villamosenergia-piac 2003. január 1-jén megindult liberalizációja során a piaci szereplők nem fordítottak kellő figyelmet a rendszer üzembiztos működését szavatoló megállapodások kidolgozására. A MEH megállapította azt is, hogy a Mavir egyik munkavállalója téves kapcsolási jelet adott, ami miatt a Tiszai Erőmű levált a villamosenergia-rendszerről.
A hivatal a vizsgálat során rámutatott arra, hogy súlyos működési problémák jellemzik a Mavir és az MVM villamosenergia-kereskedő közötti, rendszerszintű szolgáltatáshoz szükséges tartalékokkal kapcsolatos szerződéskötési rendszert. A hivatal megállapította azt is, hogy a fogyasztói korlátozás során használt eszközök különféle műszaki okok miatt az adott pillanatban nem, vagy csak részlegesen működtek.
Grabner Péter kiemelte, hogy a hivatal megállapítása szerint a Mavir a vizsgálat lezárulta után – a Közép-Európában kialakult árampiaci helyzet miatt is – számos lépést tett a jobb belső működés és az áramszolgáltatókkal történő hatékonyabb együttműködés érdekében. Példaként említette a korábban hiányzó vagy hiányos együttműködési megállapodások megkötésének megkezdését, a Mavirnál a gyakoribb belső ellenőrzést.
A főosztályvezető hozzátette: a MEH úgy látja, hogy a Mavir levonta a szükséges következtetéseket a májusi üzemzavarból és az azóta megtett intézkedései jól szolgálják a magyar fogyasztók színvonalas ellátását.
(MTI)