Elkészült a mohácsi határkikötő

Átadták a mintegy 3 milliárd forintból épült, a schengeni követelményeknek megfelelő határkikötőt Mohácson pénteken.

MNO
2007. 10. 05. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kende Gábor, a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet igazgatója az avató ünnepségen elmondta: a határkikötő Magyarország legnagyobb, Schengen Alapból finanszírozott fejlesztése, amelynek révén biztosítható az Európai Unióba délről, vízi úton érkező teljes áruforgalom ellenőrzése és vámolása.

Szekó József, Mohács polgármestere azt hangsúlyozta, hogy a beruházással Bécsből a Duna-parti magyar városba került a közösség déli vízi kapuja, amelynek révén újabb tőkeerős vállalkozások telepedhetnek meg Mohácson, fellendítve a helyi gazdasági életet. Hozzátette: az önkormányzat a határkikötőhöz közel logisztikai bázis és egy közforgalmú kikötő építését is tervezi. A pénteken átadott határkikötő építésének előkészületei 2000-ben kezdődtek.

A tendertervek 2003-ban, a kiviteli tervek 2005-ben készültek el, a közbeszerzési eljáráson nyertes SZEVIÉP Zrt. 2006 március végén vehette át a Mohács északi részén, a Duna jobb partján fekvő munkaterületet, amelyet az önkormányzat 20 évre térítésmentesen biztosít kikötő céljára. A cég és alvállalkozói a közel 25.000 négyzetméteres területen egy 2.000 négyzetméteres szárazföldi főépületet, a hozzá tartozó irányítótornyot, valamint raktárt építettek, kialakították továbbá a kikötésre szolgáló partfalat, elhelyezték az úgynevezett segédlétesítményeket.

A kétszintes főépületben a Határőrség, a Vám- és Pénzügyőrség, a vízi rendészet irodái kaptak helyet, a körpanorámás torony pedig a dunai hajóforgalom figyelésére szolgál. Az utóbbi érdekessége, hogy alatta egy ma is használatos téglagyári iparvágány vezet át, alapját ennek megfelelően kellett kialakítani. A kivitelezők összesen 15.000 négyzetméter utat, parkolót, rakodóterületet és ehhez kapcsolódóan mintegy 700 méter csapadékvíz-elvezető rendszert építettek ki, egyebek mellett 200 méter gázvezetéket és ivóvízvezetéket, megközelítőleg 350 folyóméter szennyvízcsatornát fektettek le.

A legkomolyabb feladatot a mintegy 340 méter hosszú kikötő vízoldali létesítményeinek kialakítása jelentette. Ebből 190 méter osztott rézsűs, amelyhez két, a határforgalom ellenőrzésére és kishajók kikötésére szolgáló úszóműves kikötőhely tartozik. A másik rész a mintegy 150 méter hosszú, függőleges partfal. Az utóbbi előnye, hogy amíg a rézsűs partfalnál a kikötést befolyásolja a vízállás, az új szakaszon a hajók már ettől függetlenül biztonságosan ki tudnak kötni. Ez azért is fontos, mert a vízi járművek határforgalmi ellenőrzése eddig a városközpont közelében, a vízállás függvényében használható úszóműves kikötőhelyen történt. A személyszállítás a jövőben is ott folyik majd, a teherforgalom azonban az új határkikötőre tevődik át.

MTI

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.