A 2006-os évben a kivetett 11,4 milliárdos rekord bírság összegéből 6,8 milliárdot tett ki egyetlen biztosítással kapcsolatos kartell ügy, amelyben az Allianz Hungária Biztosító Zrt., a Generali-Providencia Biztosító Zrt. mellett szerepelt három biztosítási bróker cég, és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége is.
A hivatal 2007-ben 196 versenyfelügyeleti eljárást zárt le határozattal, 16-tal többet, mint 2006-ban. A 2007. évi összes bírságból – 69 határozatban – 1,226 milliárd forintot a fogyasztók megtévesztésével kapcsolatban róttak ki, ami a tavalyitól értékben mintegy 0,5 milliárddal elmaradt.
Megtévesztések, kartellek
A nagyszámú panasz miatt két ágazatnál is sor került piactisztító vizsgálatsorozatra. A legnagyobb visszhangot a bankok megtévesztő hitelkártya hirdetéseinek visszaszorítására indított eljárássorozat keltette. Ennek során nyolc pénzintézetet marasztalt el a GVH és összesen 381 millió forint bírságot rótt ki ezekben az ügyekben.
A légitársaságok megtévesztő reklámjai miatt hat légitársaságnak összesen 119 millió forint bírságot kellett fizetnie. A hivatal tájékoztatása szerint, a legnagyobb visszhangot általában a GVH kartell ügyekben hozott döntései váltják ki. Ebben az évben mindössze öt kartellügyben született végső döntés és az ebben az ügytípusban kiszabott összes bírság 1,021 milliárd forint volt.
A legnagyobb kartellügy a Magyar Posta és a Lapterjesztő versenykorlátozó megállapodása volt, ami miatt összesen 936 millió forint bírságot szabott ki a GVH.
Tízezreket kártalanítottak
A két legtöbb fogyasztót érintő ügy az OTP-hez kapcsolódik, amelyekben a GVH közbenjárására a bank vállalta, hogy a személyi kölcsönökhöz és a lakáshitelekhez kapcsolódó díjak egyoldalú megemelése miatt kártalanítja ügyfeleit. Mindkét esetben több tízezren kapták vissza a pénzüket, amely összességében több milliárd forintot tesz ki.
Hasonlóképpen fontos volt az állampolgárok számára, hogy a vezetékes telefonszolgáltatók, a GVH eljárása nyomán kötelezettséget vállaltak arra, hogy az ADSL alapú szélessávú internetszolgáltatást vezetékes telefonszolgáltatás nélkül "csupaszon" is hozzáférhetővé teszik.
Tanácsokkal is segítettek volna
A GVH egy szakmai füzettel kívánta segíteni az egészségügyi reformot. de nem kapott támogatást a hivatal azon javaslata, amely közvetlenül a szolgáltatói versenynek adott volna teret. A több pénztáros modell azonban alapos előkészítés, megfontolt bevezetés és a kezdeti fázis szükségszerű korrekciói esetén közvetett módon kiválthatja a hatékony működést segítő szolgáltatói versenyt is – tartalmazza a versenyhatóság közleménye.
(mti)