Budai Bernadett azzal összefüggésben nyilatkozott, hogy a Format osztrák gazdasági hetilap pénteki számában arról írt: a MÁV Cargo részvényeinek megvásárlásához nyújtott szolgáltatásokért – sikerdíj gyanánt – 7,1 millió eurót kap egy Geuronet Bt. nevű magyar cég, mégpedig annak a 2007. júniusi keltezésű megbízási szerződésnek az alapján, amelyet Gustav Poschalko, az osztrák Rail Cargo Austria elnökségi tagja kötött a betéti társasággal.
A szóvivő az ügyről nyilatkozva annyit mondott: a rendőrség tájékozatta az igazságügyi és rendészeti minisztert, hogy vizsgálja az azóta a magyar sajtóban is megjelent értesüléseket a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban.
A MÁV Zrt. kommunikációs irodája korábban azt közölte, hogy nem ismerik a Geuronet Bt.-t. Rácz Gábor, a MÁV Cargo kommunikációs igazgatója ugyancsak korábban azt mondta a távirati irodának, hogy a MÁV Cargo semmilyen kapcsolatban nincs és nem is volt a Geuronet Bt.-vel.
Mit lehet mégis tudni a Geuronetről?
A Geuronet Tanácsadó és Szolgáltató Betéti Társaság a cégnyilvántartás szerint Budapesten, 2001-ben harmincezer forintos tőkével lett bejegyezve. Figyelemre méltó, hogy a Geuronet Bt. beltagja Gulya Viktória, a vele azonos lakcímen szereplő Gulya András pedig tavaly július 16-ig a Perfekt Zrt. felügyelőbizottságának tagja volt. A Perfekt Zrt. 2002 júniusáig Gyurcsány Ferenc érdekeltségi körébe tartozott.
Kinek állt érdekében a nyereséges állami vállalat eladása?
A Fidesz felszólítja a kormányt, hogy vizsgálja ki a Máv Cargo privatizációs folyamatát, és adjon választ arra, kinek állt érdekében a nyereséges állami vállalat eladása – mondta Fónagy János, az ellenzéki párt szakpolitikusa pénteki budapesti sajtótájékoztatóján, annak kapcsán, hogy a rendőrség vizsgálatot indított a privatizáció ügyében. Fónagy János szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nem adott ésszerű választ arra, miért értékesítették a MÁV teherszállítási üzletágát, amely a többi vasúti tevékenységhez képest szolid, de megbízható profitot termelt. Hozzátette: elképzelhető, hogy közelebb visz a megoldáshoz az osztrák lapértesülés, amely szerint egy kis magyar betéti társaság közel 2 milliárd forintot kapott sikerdíjként az adásvétel kapcsán.
Miért kellett mindenáron privatizálni a MÁV teherszállítási üzletágát, és miért volt szükség a szakmában teljesen ismeretlen, névtelen kis lobbicég szolgálataira egy magyar állami vállalat eladásához? – tette fel a kérdést Fónagy János. A Format osztrák gazdasági hetilap pénteki számában arról írt: a MÁV Cargo részvényeinek megvásárlásához nyújtott szolgáltatásokért – sikerdíj gyanánt – 7,1 millió eurót kap egy Geuronet Bt. nevű magyar cég, mégpedig annak a 2007. júniusi keltezésű megbízási szerződésnek az alapján, amelyet Gustav Poschalko, az osztrák Rail Cargo Austria elnökségi tagja kötött a betéti társasággal.
A Népszabadság információi szerint az alapítása óta 30 ezer forint jegyzett tőkéjű Geuronet Bt. üzletvezetője és beltagja Gulya Viktória, az ő fia Gulya András, akinek a cégbírósági adatok szerint bejegyzett lakhelye ugyanott van, mint a bt. székhelye. Újságírói kérdésre, ami arra vonatkozott, hogy Gulya András az Orbán-kormány idején miniszteri biztos volt a Pénzügyminisztériumban, illetve volt egy kétmillió forintos szakértői megbízása Varga Mihály akkori pénzügyminisztertől, Fónagy János azt mondta, valóban nem ismeretlen számukra Gulya András. A képviselő közölte: Gulya tíz évvel ezelőtt, 1998-99 fordulóján rövid ideig, több státuszban állt szolgálatban az Orbán-kormány működése alatt. „Ezek egy-két hónapos szolgálatok voltak, de ahogyan megismertük munkáját és személyiségét, megváltunk tőle” – fogalmazott a fideszes politikus, aki szerint 2002 után Gulya András a „jelenlegi miniszterelnökhöz közelebb álló cégeknél talált munkát”.
Hamis az érvelés, hogy nem érte meg köztulajdonban tartani a céget
Fónagy János a MÁV Cargo privatizációja kapcsán hangsúlyozta: hamis az érvelés, hogy nem érte meg köztulajdonban tartani a céget, mert az megbízható nyereséget termelt, és az sem állja meg a helyét, hogy az állam rossz tulajdonos, ezért nem szabad közösségi tulajdonban tartani a teherszállítást, hiszen a MÁV Cargót egy állami tulajdonban lévő osztrák cég vette meg. Ha megéri az osztrák államnak működtetni, akkor miért nem érte meg nekünk saját kézben tartani a céget? – tette fel a kérdést a fideszes képviselő. Szerinte az eladás stratégiai lehetőségtől fosztotta meg Magyarországot, hiszen elhelyezkedésénél fogva hazánkban vannak az európai vasúti teherszállítás legfontosabb tranzitútvonalai, ennek fejlődéséből Magyarország húzott volna hasznot. A kormányszóvivő pénteken jelentette be: a rendőrség arról tájékoztatta az igazságügyi és rendészeti minisztert, hogy érdemben vizsgálja a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban megjelent sajtóértesüléseket. A MÁV Zrt. kommunikáció korábban azt közölte az MTI érdeklődésére, hogy nem ismerik a Geuronet Bt.-t. Rácz Gábor, a MÁV Cargo kommunikációs igazgatója ugyancsak korábban azt mondta a távirati irodának, hogy a MÁV Cargo semmilyen kapcsolatban nincs és nem is volt a Geuronet Bt.-vel.
(mti, Magyar Nemzet)