A rendőrség már vizsgálja a MÁV Cargo privatizációját

A rendőrség arról tájékoztatta az igazságügyi és rendészeti minisztert, hogy érdemben vizsgálja a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban megjelent sajtóértesüléseket – mondta pénteken a kormányszóvivő. Egy osztrák hetilap arról írt, hogy a tranzakció kapcsán 7,1 milló euróhoz jutott egy magyar cég. Ennek kapcsán a Fidesz felszólítta a kormányt, hogy vizsgálja ki a Máv Cargo privatizációs folyamatát, és adjon választ arra, kinek állt érdekében a nyereséges állami vállalat eladása.

MNO
2008. 02. 22. 14:12
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budai Bernadett azzal összefüggésben nyilatkozott, hogy a Format osztrák gazdasági hetilap pénteki számában arról írt: a MÁV Cargo részvényeinek megvásárlásához nyújtott szolgáltatásokért – sikerdíj gyanánt – 7,1 millió eurót kap egy Geuronet Bt. nevű magyar cég, mégpedig annak a 2007. júniusi keltezésű megbízási szerződésnek az alapján, amelyet Gustav Poschalko, az osztrák Rail Cargo Austria elnökségi tagja kötött a betéti társasággal.

A szóvivő az ügyről nyilatkozva annyit mondott: a rendőrség tájékozatta az igazságügyi és rendészeti minisztert, hogy vizsgálja az azóta a magyar sajtóban is megjelent értesüléseket a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban.

A MÁV Zrt. kommunikációs irodája korábban azt közölte, hogy nem ismerik a Geuronet Bt.-t. Rácz Gábor, a MÁV Cargo kommunikációs igazgatója ugyancsak korábban azt mondta a távirati irodának, hogy a MÁV Cargo semmilyen kapcsolatban nincs és nem is volt a Geuronet Bt.-vel.

Mit lehet mégis tudni a Geuronetről?

A Geuronet Tanácsadó és Szolgáltató Betéti Társaság a cégnyilvántartás szerint Budapesten, 2001-ben harmincezer forintos tőkével lett bejegyezve. Figyelemre méltó, hogy a Geuronet Bt. beltagja Gulya Viktória, a vele azonos lakcímen szereplő Gulya András pedig tavaly július 16-ig a Perfekt Zrt. felügyelőbizottságának tagja volt. A Perfekt Zrt. 2002 júniusáig Gyurcsány Ferenc érdekeltségi körébe tartozott.

Kinek állt érdekében a nyereséges állami vállalat eladása?

A Fidesz felszólítja a kormányt, hogy vizsgálja ki a Máv Cargo privatizációs folyamatát, és adjon választ arra, kinek állt érdekében a nyereséges állami vállalat eladása – mondta Fónagy János, az ellenzéki párt szakpolitikusa pénteki budapesti sajtótájékoztatóján, annak kapcsán, hogy a rendőrség vizsgálatot indított a privatizáció ügyében. Fónagy János szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nem adott ésszerű választ arra, miért értékesítették a MÁV teherszállítási üzletágát, amely a többi vasúti tevékenységhez képest szolid, de megbízható profitot termelt. Hozzátette: elképzelhető, hogy közelebb visz a megoldáshoz az osztrák lapértesülés, amely szerint egy kis magyar betéti társaság közel 2 milliárd forintot kapott sikerdíjként az adásvétel kapcsán.

Miért kellett mindenáron privatizálni a MÁV teherszállítási üzletágát, és miért volt szükség a szakmában teljesen ismeretlen, névtelen kis lobbicég szolgálataira egy magyar állami vállalat eladásához? – tette fel a kérdést Fónagy János. A Format osztrák gazdasági hetilap pénteki számában arról írt: a MÁV Cargo részvényeinek megvásárlásához nyújtott szolgáltatásokért – sikerdíj gyanánt – 7,1 millió eurót kap egy Geuronet Bt. nevű magyar cég, mégpedig annak a 2007. júniusi keltezésű megbízási szerződésnek az alapján, amelyet Gustav Poschalko, az osztrák Rail Cargo Austria elnökségi tagja kötött a betéti társasággal.

A Népszabadság információi szerint az alapítása óta 30 ezer forint jegyzett tőkéjű Geuronet Bt. üzletvezetője és beltagja Gulya Viktória, az ő fia Gulya András, akinek a cégbírósági adatok szerint bejegyzett lakhelye ugyanott van, mint a bt. székhelye. Újságírói kérdésre, ami arra vonatkozott, hogy Gulya András az Orbán-kormány idején miniszteri biztos volt a Pénzügyminisztériumban, illetve volt egy kétmillió forintos szakértői megbízása Varga Mihály akkori pénzügyminisztertől, Fónagy János azt mondta, valóban nem ismeretlen számukra Gulya András. A képviselő közölte: Gulya tíz évvel ezelőtt, 1998-99 fordulóján rövid ideig, több státuszban állt szolgálatban az Orbán-kormány működése alatt. „Ezek egy-két hónapos szolgálatok voltak, de ahogyan megismertük munkáját és személyiségét, megváltunk tőle” – fogalmazott a fideszes politikus, aki szerint 2002 után Gulya András a „jelenlegi miniszterelnökhöz közelebb álló cégeknél talált munkát”.

Hamis az érvelés, hogy nem érte meg köztulajdonban tartani a céget

Fónagy János a MÁV Cargo privatizációja kapcsán hangsúlyozta: hamis az érvelés, hogy nem érte meg köztulajdonban tartani a céget, mert az megbízható nyereséget termelt, és az sem állja meg a helyét, hogy az állam rossz tulajdonos, ezért nem szabad közösségi tulajdonban tartani a teherszállítást, hiszen a MÁV Cargót egy állami tulajdonban lévő osztrák cég vette meg. Ha megéri az osztrák államnak működtetni, akkor miért nem érte meg nekünk saját kézben tartani a céget? – tette fel a kérdést a fideszes képviselő. Szerinte az eladás stratégiai lehetőségtől fosztotta meg Magyarországot, hiszen elhelyezkedésénél fogva hazánkban vannak az európai vasúti teherszállítás legfontosabb tranzitútvonalai, ennek fejlődéséből Magyarország húzott volna hasznot. A kormányszóvivő pénteken jelentette be: a rendőrség arról tájékoztatta az igazságügyi és rendészeti minisztert, hogy érdemben vizsgálja a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban megjelent sajtóértesüléseket. A MÁV Zrt. kommunikáció korábban azt közölte az MTI érdeklődésére, hogy nem ismerik a Geuronet Bt.-t. Rácz Gábor, a MÁV Cargo kommunikációs igazgatója ugyancsak korábban azt mondta a távirati irodának, hogy a MÁV Cargo semmilyen kapcsolatban nincs és nem is volt a Geuronet Bt.-vel.

(mti, Magyar Nemzet)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.