Junge Welt (jungewelt.de)
A radikális baloldali napilapban Tomasz Konicz Magyarország: Vonat a neoliberális semmibe című cikkében elemzi a hazai vasutassztrájk apropóján hazánk belpolitikai helyzetét. Az írás szerzője emlékeztet: Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter a szakszervezetek eljárását „politikai zsarolásnak”nevezte, mert Gaskó István szakszervezeti vezető „nem érdekelt a megállapodásban” s azon dolgozik, hogy a március 9-i népszavazásig megakadályozza a közlekedést. Konicz úgy véli: ilyen sztrájkforgatókönyveket mindenképpen el szeretnének kerülni a kormányzó neoliberális koalíció pártjai.
Ezért az esetleges sztrájkokat megnehezítendő a Gyurcsány-kormány „a sztrájkjog illesztését” tervezi. A szocialisták úgy képzelik, hogy rákényszerítik a szakszervezeteket a „minimális szolgáltatás” fenntartására, illetve egy olyan „mechanizmust” kívánnak bevezetni, ami kompromisszumra kényszerítheti a tárgyaló feleket – véli Konitz. A szerző úgy jósolja: a jövőben egyes szakszervezeteknek nem lesz szabad a vállalkozóval egyenként tárgyalnia, amennyiben azt a vállalatnál létező egyéb szakszervezetek nem támogatják. Ami valószínűsíti, hogy a szabályozást követően elszaporodnak majd az úgynevezett „sárga”, azaz vállalkozóbarát szakszervezetek. Végül a szakszervezeteknek a jövőben minden egyes figyelmeztető sztrájk előtt hosszú előzetes figyelmeztetési idővel kell számolniuk – zárul a Junge Welt cikke.
Die Presse (diepresse.com)
A konzervatív osztrák napilap Gázvezeték: Új győzelem Európa felett című cikkében kommentálja Magyarország csatlakozását a Déli Áramlathoz. Oroszország és Magyarország csütörtökön, „mellőzve a formalitásokat”, aláírt egy közös vállalat megalapítását célzó szerződést, mely megépíti és üzemeltetni fogja a Déli Áramlatot – emlékeztet a lap, amely az orosz sajtót is szemlézi az ügy kapcsán. A Kommerszant inkább semleges hangon tudósított, a lap szerint a Gazprom Magyarországgal megtalálta „a lánc hiányzó szemét”, a Nyezaviszimaja Gazeta nem zavartatta magát: „Új győzelem Európa felett” mottóval értékelte a megállapodást. Így már a konkurencia, az EU által támogatott Nabucco „már nem is annyira veszélyes” – írja az orosz lap.