Gucci-cigányok

A magyarországi sajtó viszonylag bő terjedelemben foglalkozik a hazai cigányság sorsával, a velük kapcsolatos problémákkal. Nyugat-Európában, mint a híradásokból kiderül, hasonló és mégis kicsit más a cigányok sorsa, legalábbis ami ebből a médiában megjelenik. Munkatársaink a spanyol, angol és német lapokból próbálták az ottani „cigányképet” felderíteni.

2008. 02. 26. 10:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Spanyolországban 1975, vagyis a diktatúrából a demokráciába való átmenet kezdete óta próbálkoznak a – demokratikusan megválasztott – spanyol kormányok, hogy beillesszék a cigányokat a társadalomba, ezért mindenféle szociális és jóléti juttatással kísérleteztek.

Az 1978-ban népszavazáson is elfogadott alkotmány tilt bármilyen, származáson alapuló kirekesztést, ezért az egyes népszámlálások és egyéb összeírások idején nem szerepel az űrlapokon kifejezetten a cigányokra való utalás. Így elég nehéz meghatározni, pontosan mekkora az országban élő roma közösség létszáma. Napjainkban mintegy 600 000 főre becsülik a teljes cigány népességet, legnagyobb csoportjuk, mintegy 300 000 fő Andalúziában él a nagyobb városok közelében. Jelentőségükre mi sem jellemzőbb, mint hogy becslések szerint számuk meghaladja az országrész lakosságának 5 százalékát.

1996. november 22-én az autonóm andalúz parlament törvénybe iktatta az andalúziai cigányok napját, amely azóta a cigányok 1462-es spanyol földre való érkezéséről emlékezik meg. Andalúzián kívül Katalóniában, Madridban és a valenciai közösségben él nagyobb lélekszámú cigány népesség.

1983-tól a diktatúra utáni első szocialista kormány különleges program keretében törekedett érvényt szerezni az oktatáshoz való joguknak. A beilleszkedés azonban csak többé-kevésbé sikeres, mert nem sikerült mindenkit a nyugati civilizációs keretek közé csábítani.

Már jóval Románia tavalyi csatlakozása előtt megjelentek Spanyolországban a hazájukban sem igen elfogadott cigányok. A spanyolországi lapok rendszeresen beszámoltak megjelenésükről: tavaly nyáron és kora ősszel például Andalúzia tartomány több városában többször távolították el romániai cigánycsoportok – olykor környezetvédelmi területeken felütött – alkalmi táborait, ám uniós állampolgárságuk miatt január elseje után nem lehetett őket kitoloncolni. A visszafogottan intézkedő csendőrök ilyenkor azt tapasztalták, hogy a nomád életmódnak megfelelően természetes közegnek fogták fel azt a területet, ahol ideiglenesen megtelepedtek és a szükségleteiknek megfelelően használják a terepet: a cserjéket vagy a fákat tüzelőnek, a tavakat, patakokat vagy folyókat pedig ivóvízforrásnak. Az ilyen közösségekkel foglalkozó civil szervezetek ezért integrációs programokat követelnek számukra, és meghatározott számú romániai család számára kérnek helyet a befogadóközpontokban.

Az említett cigányok kenyerüket kéregetéssel és ócskavasgyűjtéssel keresték meg. De ha sikerül is elhelyezni őket, meg kell küzdeni még a helyi lakosokkal és a szakszervezetekkel, sőt az önkormányzatokkal is. Az ország területén már négy éve megjelent és vándorló, egyik 90 fős csoportból tavaly mindössze három család fogadta el a szociális programot. Egy andalúziai civil szervezet vezetője elmondta, hogy a Franco-diktatúra után, 30 évvel ezelőtt hasonló nehézségekkel küszködtek a spanyol cigányokkal kapcsolatban, és hosszú éveken át kellett forrásokat és programokat a célra fordítani, hogy napjainkra rendeződjön a helyzet.

Deportálások, kivégzések, Gucci Gypsies

A cigányok – akiknek angol neve (gypsy) arra utal, hogy Nagy-Britanniában tévesen egyiptomi származásúaknak hitték őket – vándorló életformájuknak köszönhetően már a 19. században nagyon fontos szerepet töltöttek be a szigetország gazdasági és kulturális életében. A népcsoport a brit szigeteket körülbelül az 1500-as évek elején érte el. A mai brit romák egyrészt az ő, másrészt azoknak a közép-európai cigányoknak a leszármazottai, akik az 1990-es évek végen, a 2000-es évek elején vándoroltak ki, vagy a 2004-es uniós bővítést követően.

Az első „cigányellenes” törvényt 1530-ban hozták meg a szigetországban, amely egyfelől megtiltotta a cigányok bevándorlását, másfelől pedig ennek az intézkedésnek köszönhetően vették el a vagyonukat és toloncolták ki őket. 16. századi feljegyzések is deportálásokról számolnak be, 17. századiak pedig kivégzésekről is. A 19. században pedig leginkább a nomád életmódjukból következő kellemetlenségek miatt kerültek a vádlottak padjára: illegális tűzgyújtásért, a gyep tönkretétele miatt, valamint engedély és póráz nélküli kutyatartás, koldulás miatt.

Ennek az életformának persze előnyei is voltak, igaz, ezek nagyon nehezen menthetők át a 21. századba. A cigányok ugyanis rengeteg nehezen beszerezhető, házi készítésű termékkel kereskedtek, illetve bádogoskodtak, nagyon nagy szolgálatot téve ezzel a nem cigány lakosságnak. Emellett idénymunkát végeztek a mezőgazdaságban is. Elvitathatatlan volt központi helyük a zenében, táncban is, és nem felejtkezhetünk meg a jövendölésről sem, amely a kor Angliájának horoszkópja volt.

1968-ban kifejezetten a cigány és ír vándorlók kedvéért hozták meg az úgynevezett „lakókocsitábor-törvényt”, amely mintegy 400 táborról és ellátásáról gondoskodott. A lakók bért fizettek az önkormányzatoknak, amelyek cserébe biztosították a cigányokat, hogy senki más nem költözhet majd arra a területre, ahol élnek. Ezeket a telephelyeket a lehetőségekhez képest „közművesítették”, ám ennek ellenére a legtöbb cigány az úton maradt víz és higiénia nélkül, az egészségügyi ellátás és az oktatás pedig folyamatos problémát okozott számukra. Négy év múlva egy rendelet számos önkormányzatot felmentett a telepek építése és gondozása alól.

John Major 1994-ben foganatosított „rendtörvénye” azonban még ezt a lehetőséget is eltörölte: mintegy 5 ezer cigány család maradt otthon nélkül, és ennek hatására a brit cigányok Európa felé vették az irányt, menedékhely után nézve. 2005-ben az „utazók” a választási kampány témájává váltak: a konzervatív párt például zászlajára tűzte, hogy felülvizsgálja a szóban forgó rendtörvényt és az emberi jogokról szóló, 1998-as törvényt, amely sokak szerint egyenértékű azzal, hogy visszamenőleg kérik ki az építési engedélyt. A lakosság nagy része ugyanis szorgalmazta, hogy a cigányság képviselői minél előbb telepedjenek le. A cigányok ugyanakkor panaszkodnak: szerintük az önkormányzatok velük szemben sokkal elutasítóbbak, ha az építési és letelepedési engedélyek kikérésére kerül sor. Meglátásuk szerint a probléma gyökere ott van, hogy hagyományos megállóikat elbarikádozták, és tulajdonképpen „kriminalizálták” a közösséget azzal, hogy az önkormányzatoktól elvették a felelősségét annak, hogy telket biztosítsanak a cigányoknak, arra kényszerítve ezzel az utazókat, hogy regisztrálatlan területekre telepedjenek le.

A 2000-es években azonban már nem csak a szegény, vándorló cigányok járják Anglia útjait: azok a cigányok, akiknek fut a szekere, területet vásárolnak és megépítik saját táborukat, mivel pontosan tudják, hogy ha ezzel esetleg meg is szegik a helyi földtörvényeket, akkor az ügy rendeződése akár évekig is eltarthat. Ennek az új csoportnak a tagjai – amelyet a The Times riportja után „Gucci Gypsiesnek” hív a köznyelv – már a legjobb négykerék-meghajtású lakóautókban laknak, ám ennél is beszédesebb, hogy egyetlen hétvége alatt akár több tonna murvát is leterítenek, és gyorsabban felállítják a mobil vécéket, mint mielőtt bármilyen önkormányzati biztos vagy hatóság kiérne a helyszínre. Az említett Times-riport úgy 50 ilyen táborról számol be, de világosan az olvasók tudtára adják: ezek száma napról napra nő.

Szakértők szerint ma a cigányok helyzete olyan Nagy-Britanniában, mint az afroamerikaiaké volt az ötvenes évek Amerikájában, és abban is egyetértenek, hogy a probléma gyökere a hatvannyolcas „lakókocsitábor-törvény” eltörléséig nyúlik vissza: ez tette ugyanis lehetővé, hogy néhány tábor magánkézbe kerüljön, mások pedig bezárjanak, és még több cigány útra keljen és adja a fejét birtokháborításra.

Utazó etnikai kisebbség

A németországi cigányok viszonylag ritkán tűnnek fel a szövetségi köztársaság sajtójában. Ennek egyik oka viszonylag alacsony számuk, becslések szerint mintegy százezren élnek hagyományos szórakoztató tevékenységükből Németországban. A második világháborút viszonylag kevesen élték túl, a jelenlegi roma népesség túlnyomó többsége a kilencvenes évek elején a balkáni háború elől érkezett menekültként Németországba. Velük, mozgékony életmódjukkal mindezideig nem boldogult a németországi szociális rendszer.

Ez ugyanis arra a feltételezésre épült, hogy a polgárok számára a munkanélküliség csak átmeneti állapot, s legtöbbjük mindent elkövet, hogy a lehető legrövidebb időn belül munkába álljon. Csakhogy mára már kialakult az életmódszerűen s immár generációkon átívelően segélyből és állami támogatásból élők tömege. Mintaértékű a jóléti állam szociálpolitikájának bukására az észak-rajna–vesztfáliai tartományi kormány kísérlete, mely a düsseldorfi Rajna-híd alatt táborozó romákat kívánta hazatelepíteni Macedóniába. Sok százezer euróért Szkopjéban házat építettek az említett romáknak. Az akció „eredményeként” alig egy év múlva még több cigány érkezett Düsseldorfba, mert a régiek jó pénzért eladták macedóniai lakásaikat. S a példájukon felbuzdulva még többen érkeztek Németországba, remélve, nekik is építenek egy házat.

A németországi politikai korrektségre kiváló példát szolgáltat a közelmúltban a Rajna-vidék–Pfalz tartomány és a romák érdekvédelmi szervezetei által megkötött megállapodás. Ennek egyik legfontosabb pontja, hogy a rendőrség – mely Németországban a tartományi kormányok felügyelete alatt áll – statisztikáiban, illetve sajtóközleményeiben nem kerül feljegyzésre, hogy az elkövető ehhez az etnikai csoporthoz tartozik. Legfeljebb „utazó etnikai” kisebbségként utalnak rájuk, mint például a berlini rendőrök, akik az újságíróknak azt is elárulták, hogy a német fővárosban a zsebtolvajlás a világ összes területéről, főleg Romániából, Lengyelországból, Bulgáriából és a Balkánról, valamint Algériából és Chiléből érkezett romák kezében van.

Az elmúlt években a cigányság a berlini holokauszt-emlékmű kapcsán kirobbant vita okán került a német média figyelmének középpontjába. Roman Herzog volt szövetségi elnök javaslatára a roma holokauszt áldozatainak is központi emlékművet terveztek a német fővárosba. A közel kétmillió eurós költségvetésű emlékmű elkészültét évekig megakadályozta Romani Rose, a Romák és Szintik Központi Tanácsának elnöke és a szövetségi kormány között a feliratról folytatott vita. Rose 2003 őszétől harcolt az ellen, hogy a feliratban szerepeljen a népcsoport összefoglaló neveként a „cigány” kifejezés, mert azt szervezete sértőnek tartja. Míg más roma szervezetek, mint a Natascha Winter vezette Szinti Szövetség, nem láttak kivetnivalót a „cigány” megnevezésben. Ötévnyi vita után nemrég jelenthette be Klaus Wowereit (SPD) berlini főpolgármester, hogy februártól végre megindulhat az építkezés. Az izraeli Dani Karavan szobrászművész által tervezett alkotás elkészültét szeptemberre tervezik. A végleges megegyezés már tavaly nyáron közelinek tűnt, akkor megállapodtak abban, hogy Roman Herzog volt elnök szavait idézik, melyben a cigányok elpusztítását a holokauszthoz hasonlította. A véglegesnek tűnő megállapodás szerint a Reichstag közelébe tervezett műalkotást végül felirat nélkül készítik el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.