Az állam és a főváros dolga lenne a Budapesti Közlekedési Vállalatnak (BKV Zrt.) anyagi hátteret biztosítani a cég megfelelő működésére – közölte Bagdy Gábor, a KDNP fővárosi képviselőcsoportjának frakcióvezetője kedden, a jobboldali párt által rendezett sajtóreggelin. A frakcióvezető szerint a főváros vezetésében van a hiba, nem pedig a BKV vezetésében. Mint mondta, „jó szakember nem is vállalná el a cég vezetését, amíg a tulajdonos nem rendezi el mozgáskörét”, hiszen ilyen körülmények között nem is lehet vezetni egy céget. A közlekedési vállalat problémáját nem oldja meg a tervezett járatritkításokkal megtakarítható hatmilliárd forint, „azt még nyolcmilliárd sem oldaná meg”.
A BKV pénzügyi válságban van, ami a főváros vezetése miatt alakult ki: nem tudják ugyanis elérni, hogy több állami támogatást kapjon a cég – tette hozzá Bagdy Gábor.
Endrédy István frakcióvezető-helyettes szerint a tömegközlekedés közszolgáltatás, ezért az államnak nagyobb szerepet kellene vállalnia annak támogatásában. A BKV helyzetén sokat javítana, ha megszüntetnék a pazarlást; finanszírozására pedig megoldás lehetne, ha a költségvetésből átcsoportosítanának erre a célra. A frakcióvezető-helyettes rámutatott, hogy a paraméterkönyv tervezetét – a BKV ígéretével ellentétben – nem egyeztették a kerületi polgármesterekkel. A tervezetet a polgármesterek többsége elutasította – tette hozzá. Wertán Zsolt Zoltán frakcióigazgató elmondta, hogy az ő javaslatukra megszüntették a Fővárosi Ellátási és Gazdasági Szolgálatot (FEGSZ), amely 3,5 milliárd forintos éves költségvetésével 2005 óta működött a Fővárosi Önkormányzaton belül. Ezentúl azokat a feladatokat, amelyeket a FEGSZ végzett (irodák bérbeadása, irodai eszközök beszerzése, az önkormányzat épületének megóvása), az önkormányzat maga végzi el.
A KDNP által kezdeményezett kismamabérlettel kapcsolatban Rétvári Bence frakciószóvivő elmondta, hogy a Fővárosi Közgyűlés csütörtökön szavaz róla, s ha elfogadják, bevezetése áprilisban várható. Ha sikerül bevezetni, mintegy 25 ezer ember veheti majd igénybe a kedvezményes – 3250 forintos – bérletet. A bérlet 240 milliós éves pluszkiadást okoz a BKV-nak – tette hozzá.
Bukás, porhintés?
Köztudott: már a tavalyi esztendőben is nagy vitákat váltott ki a BKV paraméterkönyvének módosítása, amely 6-7 milliárdos összeget szeretett volna megspórolni a vállalat számára. A VEKE többször is megfogalmazta véleményét, amely szerint a jegyárak emelésével, illetve a járatritkításokkal nem lehetséges a működési hiány csökkentése. Emellett – szintén a VEKE állítása szerint – megbukott a BKV által bevezetett éjszakai jegy is. További „apró kellemetlenségek”, amelyekkel a közlekedési társaságnak szembe kell néznie: a járatritkítások miatt kerületi polgármesterek emelték fel a hangjukat február végén. A legfrissebb fejlemény: a BKV két részben óhajtja véghezvinni a járatcsonkítást.
(MTI/MNO)
Orbán Viktor: Az elnökkel kötöttem megállapodást














