Die Welt (welt.de)
A konzervatív német napilap A csúcspolitikusok többnyire benzinzabálókkal közlekednek című cikkében ismerteti a vezető politikusok környezetvédelmi monológjainak hitelességét. Hónapok óta a környezetvédelemről prédikálnak a politikusok, ugyanakkor nyoma sincs a sokat emlegetett példaképszerepüknek. Ugyanis a többségük egy tanulmány szerint rendkívül környezetkárosító szolgálati autóval közlekedik.
A Német Környezetvédelmi Segélyszervezet (DUH) felmérései szerint a vezető német politikusok szolgálati autói igazi környezetgyilkosok. Még annak a politikusnak is, akinek hivatalból kellene ügyelnie a környezetre, az autói meghaladják az EU által ajánlott szén-dioxid-kibocsátási határt, nyilatkozta Jürgen Resch, a DUH vezetője.
Otmar Bernhard (CSU) bajor és Hans-Heinrich Sander (FDP) alsó-szászországi környezetvédelmi miniszterek a DUH adatai szerint szolgálati gépkocsijaikkal kétszer annyi üvegházhatást okozó gázt bocsátanak ki, mint amennyi az EU-bizottság ajánlásában szerepel.
Annette Schavan (CDU) kutatási miniszter új szolgálati autójának szennyezőanyag-kibocsátási mennyisége tíz százalékkal növekedett az előzőéhöz képest. Üzemanyag-felhasználás, környezetszennyezés és sebesség tekintetében a csúcstartó Dieter Althaus (CDU) thüringiai miniszterelnök, akinek szolgálati gépkocsija 271 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. Sigmar Gabriel (SPD) szövetségi környezetvédelmi miniszter esetében legalább a törekvés felismerhető, hogy gépkocsiparkját korszerűsítse. Gabriel a DUH adatai szerint az elmúlt egy évben a tárca autóinak szén-dioxid-kibocsátását 19 százalékkal csökkentette.
„Nem teljes változtatást kívánunk, hanem azt, hogy a motorizáció idomuljon a környezetvédelmi feltételekhez”, fogalmazott Resch. Az EU ajánlása szerint 2012-től az unióban minden új járműnek legfeljebb 120 gramm szén-dioxidot szabad kilométerenként kibocsátania. A DUH bírálta, hogy a politikusok nem foglalkoztak felvetéseikkel. Resch egyúttal azt követelte, hogy csak azon új autók élvezzenek adókedvezményt, melyek megfelelnek az uniós szén-dioxid-kibocsátási elvárásoknak. Egyúttal szükségesnek tartja a szolgálati és cégautók támogatásának korlátozását is.
Der Standard (derstandard.at)
Az osztrák baloldali-liberális napilapban Gregor Mayer Magyarország feldarabolja az árammonopolistát című cikkében lelkesedik a Gyurcsány-kormány legújabb reformjáért. Gyurcsány Ferenc tervezi az árammonopolista MVM felosztását és az árampiac megnyitását. „Az MVM jelenlegi struktúrája akadályozza a versenyt”, magyarázta Gyurcsány külföldi újságírók előtt. „Olyan árampiacot kívánok, ahol nagyobb a verseny, melyet nem csak egy vállalat ellenőriz”, fűzte hozzá.
Ezek ugyan tiszteletre méltó szándékok, melyet az EU már régóta követel, ugyanakkor a kormányfő nevéhez a koalíció szétesése óta az a híresztelés tapad, hogy az általa megkezdett reformösvényt elhagyta. Az MVM feldarabolásához még törvényhozási döntésre sincs szükség. Az ehhez szükséges lépéseket megteheti, és meg is fogja tenni a vállalat közgyűlésén a kormány. Az MVM közel 100 százalékban az állam tulajdona, ezért a kormány képviselői a cég jövőjére nézve döntő befolyással rendelkeznek.
A tervek szerint az MVM-et két társaságra osztják: eddigi leányvállalatát, a Mavirt kiszervezik, és a vezetékhálózatot üzemeltetné; a maradék MVM megtartaná az áramtermelést és a kereskedelmet. Gyurcsány szándéka szerint az áramszolgáltatókat bevezetnék a tőzsdére, és részben magánosítanák. A jelenlegi törvény 25 százalékos részleges magánosítást engedélyez.
Az első körben Gyurcsány bejelentette a régi viszonyok mellett kitartó – s hozzá ezer szállal kötődő – Kocsis István MVM-vezérigazgató felmentését. Utódja a helyettese, Mártha Imre lett.