Környezetszennyező politikusok

A Der Standard az MVM feldarabolásáért és tőzsdére viteléért lelkesedik, és nagyon bízik Gyurcsány Ferencben. A Die Welt ismertet egy felmérést, miszerint a környezetvédelemben is vizet prédikál és bort iszik a német politikai elit.

2008. 05. 09. 7:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Welt (welt.de)

A konzervatív német napilap A csúcspolitikusok többnyire benzinzabálókkal közlekednek című cikkében ismerteti a vezető politikusok környezetvédelmi monológjainak hitelességét. Hónapok óta a környezetvédelemről prédikálnak a politikusok, ugyanakkor nyoma sincs a sokat emlegetett példaképszerepüknek. Ugyanis a többségük egy tanulmány szerint rendkívül környezetkárosító szolgálati autóval közlekedik.

A Német Környezetvédelmi Segélyszervezet (DUH) felmérései szerint a vezető német politikusok szolgálati autói igazi környezetgyilkosok. Még annak a politikusnak is, akinek hivatalból kellene ügyelnie a környezetre, az autói meghaladják az EU által ajánlott szén-dioxid-kibocsátási határt, nyilatkozta Jürgen Resch, a DUH vezetője.

Otmar Bernhard (CSU) bajor és Hans-Heinrich Sander (FDP) alsó-szászországi környezetvédelmi miniszterek a DUH adatai szerint szolgálati gépkocsijaikkal kétszer annyi üvegházhatást okozó gázt bocsátanak ki, mint amennyi az EU-bizottság ajánlásában szerepel.

Annette Schavan (CDU) kutatási miniszter új szolgálati autójának szennyezőanyag-kibocsátási mennyisége tíz százalékkal növekedett az előzőéhöz képest. Üzemanyag-felhasználás, környezetszennyezés és sebesség tekintetében a csúcstartó Dieter Althaus (CDU) thüringiai miniszterelnök, akinek szolgálati gépkocsija 271 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. Sigmar Gabriel (SPD) szövetségi környezetvédelmi miniszter esetében legalább a törekvés felismerhető, hogy gépkocsiparkját korszerűsítse. Gabriel a DUH adatai szerint az elmúlt egy évben a tárca autóinak szén-dioxid-kibocsátását 19 százalékkal csökkentette.

„Nem teljes változtatást kívánunk, hanem azt, hogy a motorizáció idomuljon a környezetvédelmi feltételekhez”, fogalmazott Resch. Az EU ajánlása szerint 2012-től az unióban minden új járműnek legfeljebb 120 gramm szén-dioxidot szabad kilométerenként kibocsátania. A DUH bírálta, hogy a politikusok nem foglalkoztak felvetéseikkel. Resch egyúttal azt követelte, hogy csak azon új autók élvezzenek adókedvezményt, melyek megfelelnek az uniós szén-dioxid-kibocsátási elvárásoknak. Egyúttal szükségesnek tartja a szolgálati és cégautók támogatásának korlátozását is.

Der Standard (derstandard.at)

Az osztrák baloldali-liberális napilapban Gregor Mayer Magyarország feldarabolja az árammonopolistát című cikkében lelkesedik a Gyurcsány-kormány legújabb reformjáért. Gyurcsány Ferenc tervezi az árammonopolista MVM felosztását és az árampiac megnyitását. „Az MVM jelenlegi struktúrája akadályozza a versenyt”, magyarázta Gyurcsány külföldi újságírók előtt. „Olyan árampiacot kívánok, ahol nagyobb a verseny, melyet nem csak egy vállalat ellenőriz”, fűzte hozzá.

Ezek ugyan tiszteletre méltó szándékok, melyet az EU már régóta követel, ugyanakkor a kormányfő nevéhez a koalíció szétesése óta az a híresztelés tapad, hogy az általa megkezdett reformösvényt elhagyta. Az MVM feldarabolásához még törvényhozási döntésre sincs szükség. Az ehhez szükséges lépéseket megteheti, és meg is fogja tenni a vállalat közgyűlésén a kormány. Az MVM közel 100 százalékban az állam tulajdona, ezért a kormány képviselői a cég jövőjére nézve döntő befolyással rendelkeznek.

A tervek szerint az MVM-et két társaságra osztják: eddigi leányvállalatát, a Mavirt kiszervezik, és a vezetékhálózatot üzemeltetné; a maradék MVM megtartaná az áramtermelést és a kereskedelmet. Gyurcsány szándéka szerint az áramszolgáltatókat bevezetnék a tőzsdére, és részben magánosítanák. A jelenlegi törvény 25 százalékos részleges magánosítást engedélyez.

Az első körben Gyurcsány bejelentette a régi viszonyok mellett kitartó – s hozzá ezer szállal kötődő – Kocsis István MVM-vezérigazgató felmentését. Utódja a helyettese, Mártha Imre lett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.