Aktívan fog kampányolni Schröder?

A Frankfurter Allgemeine Zeitung hosszan elemzi a növekvő energiaárak várható gazdasági hatását. A Süddeutsche Zeitung úgy tudja, hogy Gerhard Schröder már készül a jövő évi választási kampányra. A Die Welt beszámol arról, hogy a szövetségi elnök egyelőre nem írja alá a lisszaboni szerződés ratifikációs okmányát.  

2008. 07. 01. 10:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Süddeutsche Zeitung

A baloldali német napilap Ismét schröderesedik a választási kampány című cikkében feszegeti annak kérdését, vajon támogatni fogja-e a volt kancellár egykori bizalmasát? Gerhard Schröder – három évvel a politikából történő visszavonulása óta – ismét aktivizálja magát. Szeptember 25-én a vörös-zöld csapat győzelmét hozó Bundestag-választások tizedik évfordulóján beszédet mond az SPD-elnökség előtt – nyilatkozta Hubertus Heil pártigazgató Berlinben. A pontosan a következő választások előtt megrendezendő konferencián Kurt Beck pártelnök és helyettese, Frank-Walter Steinmeier mellett részt vesz számos művész, valamint a Schröder által megteremtett kulturális államminiszteri poszt három szociáldemokrata birtokosa, Michael Naumann, Julian Nida-Rümelin és Christina Weiss. (A kultúra hagyományosan tartományi hatáskör, ezért Schröder elődei idejében ilyen tárca nem létezett.) Heil szerint több, a tíz évvel ezelőtt történteket elemző rendezvényt terveznek, ahol nemcsak mérleget vonnának, de a jövőbe tekintenének. Az SPD-ben azzal számolnak, hogy Schröder különösen akkor, ha Steinmeier lesz pártja kancellárjelöltje, aktívan beavatkozik majd a kampány záró szakaszában.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív német napilapban Philipp Krohn Megfordul a globalizáció? című cikkében elemzi a növekvő energiaárak várható hatásait. A globalizáció szimbóluma, hogy a schleswig-holsteini Büsum közelében kifogott rákokat Hollandián, Franciaországon és Spanyolországon keresztül Marokkóba szállítják, hogy feldolgozzák. Ami logikus munkamegosztásnak tűnik, hiszen a vállalkozások ott termeltetnek, ahol a legalacsonyabbak a termelési költségek. A környezetvédők és más globalizációt bírálók csak dühönghettek: perverz rendszer, hogy a rák több mint 4500 kilométert utazott, mielőtt egy német bevásárlóközpontban valaki megvásárolta volna. „A szállítási költségek elhanyagolhatóak.” Milliók számára tanították ezt. A neoklasszikus külkereskedelmi közgazdasági elmélet szerint a termék előállítása oda települ, ahol a legfontosabb termelési tényező a legkedvezőbb árú.

A szállítási költségek kérdése már a nyolcvanas években ismét az elmélet középpontjába került. Paul Krugman újjáélesztett egy német közgazdasági felfogást, miszerint a telephely kiválasztásánál igen fontos tényező a szállítási költségek alacsonyan tartása. Ennek ellenére nem sikerült alapjaiban megingatnia az uralkodó elméletet. Most azonban egy kanadai szerzőpáros, Benjamin Tal és Jeff Rubin CIBC a kanadai befektetési bank vezető közgazdászai felállították azt az elméletet, hogy a „globalizáció megfordítható”. Szerintük a 150 dollár feletti hordónkénti olajár semmissé teszi a vámok leomlásának, a piacliberalizáció hasznát. Ennek bizonyítása érdekében az olajárat úgynevezett vámmegfelelőre számítja át: a 150 dollár a termékek 11 százalékos vámjának felel meg, ami nagyjából a hetvenes évek átlagos vámszintjén áll. A szerzők szerint ez már komolyan hat a világkereskedelemre. Az első jeleket abban látják, hogy időközben az Egyesült Államokban termelt acél ismét versenyképes a kínai konkurenciával szemben. Elemezésükben a kanadaiak a világkereskedelem 1973–1987 közötti csökkenésének okát az olajválságokban látják.

Frank Straube a berlini műszaki egyetem professzora számításai szerint egy ipari termék 8 százalékát teszik ki a logisztikai költségek, s alig 0,75 százalékát az üzemanyagárak. „Még az energiaköltségek megduplázódása esetén is van elég optimalizációs lehetőség, hogy ezt ellensúlyozzák” – fogalmazott Straube. Bizonyos különösen nehéz vagy nehezen szállítható termékek esetén a logisztikai költségek valóban jelentősebb tényezőnek számítanak. Frank Straube úgy véli, csak az olajár megháromszorozódása vezethet oda, hogy az üzemekben ismét teret nyer a regionalizáció.

Die Welt

A konzervatív német napilapban Köhler nem írja alá a lisszaboni szerződést című cikkében ismerteti a köztársasági elnök döntését, aki egyelőre nem írja alá az uniós reformmegállapodás ratifikációs okmányát. Németország is jegeli a lisszaboni szerződést. Horst Köhler elnök bejelentette, az alkotmánybíróság döntéséig nem írja alá a ratifikációs okmányokat. „Tekintettel az azonnali leállítást követő beadványokra, a szövetségi elnök követi az alkotmánybíróság kérését” – közölte az elnöki hivatal Berlinben. Az uniós reformszerződés ellen Peter Gauweiler (CSU) Bundestag-képviselő és a Baloldali Párt fordult beadvánnyal Karlsruhba. Az alkotmánybíróság gyorsított eljárásban kíván határozni a lisszaboni szerződésről. Ennek ellenére nem tudható, mikor kezdi az ügy tárgyalását a taláros testület. Ugyanakkor valószínűtlen, hogy még ebben az évben döntsenek.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.