Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)
A konzervatív német napilapban Erna Lackner Hanzi bácsi, ő tudja című, bécsi keltezésű cikkében ismerteti a Kronen Zeitung példátlan befolyását az osztrák politikára. Az „Igen Tisztelt Kiadó”-nak szólított Hans Dichand, a 87 esztendős újságcár ismét örvendhet, miközben az osztrák médiavilág többi szereplője felháborodott, sőt megdöbbent. A „szégyen dokumentumának”, „térdre borulásnak”, „önmegalázásnak”, „kapitulációs okmánynak”, „szánalmasnak”, de „igen hatékonynak” nevezik a lapok Alfred Gusenbauer és Werner Faymann kinevezett pártelnöknek a Kronen Zeitung kiadójához írt levelét. (Az előzményekről lásd a június 27-i sajtószemlét – a szerk.) A levél magát a koalíciós kormányt is megrendítette. Ebben az új SPÖ-vezetés nem kevesebbet közöl, mint hogy feladták eddigi uniós politikájukat, s mostantól az unió ellen feldühített Krone-olvasótáborral közösen fogják azt alakítani. A kinyomtatott levélből kiderül, hogy az SPÖ a jövőben az uniós megállapodások esetén a népszavazásokat támogatja. Ezzel teljesítette a kiadó semmitől sem visszariadó kampányában megfogalmazott követelését. A Krone címlapján uszított az uniós boncok ellen, mely küzdelemnek legfontosabb eszközei voltak a kiadó által személyesen szerkesztett olvasói levelek, ahol a feladók nevét és lakcímét nem igazán vették komolyan. Az SPÖ bocsánatkérő levelét ugyan ünnepelte a lap, de ugyanabban a lapszámban már örömmel közölte, hogy „az EU-t már nem lehet megmenteni, a szétesése megkezdődött…”. A Krone kiadója és feles tulajdonosa (a másik 50 százalékot a német SPD befolyása alatt álló WAZ konszern birtokolja) ismét gátlástalan királycsinálóként ténykedik. Dichand védence most Faymann infrastruktúraminiszter és két hete ügyvezető SPÖ-elnök. A pártelnökség átadásával Gusenbauer még ideiglenes meg tudta menteni kancellári posztját, de az SPÖ-n belüli hatalom igazi birtokosa a párton belül már csak trónörökösként emlegetett Faymann, aki a bulvárlap kiadójával kiváló kapcsolatokat ápol, s akit évtizedek óta Hanzi bácsinak hív.
Die Presse (diepresse.com)
A konzervatív osztrák napilapban Peter Martos Vasút: bukás az év üzlete helyett? című cikkében ismerteti a terebélyesedő MÁV Cargo-ügyet. Alig írta alá január 2-án az ÖBB leányvállalata, a Rail Cargo Austria és az osztrák–magyar GYSEV a MÁV Cargo privatizációs szerződését, azonnal az év üzletének nevezték. Most, alig hat hónappal később halmozódnak a hiányosságok. S a problémák olyan súlyosnak tűnnek, hogy lapértesülések szerint az üzlet az év végéig „holtvágányra kerülhet”. Kedvezőbb esetben a 102,5 milliárd forintos üzlet 40 százalékkal csökkenhet, de nem zárható ki az üzlet megsemmisítése sem. Két hivatal megtagadta, hogy kommentálja a lapértesülést, a harmadik – a Magyar Vasúti Hivatal – már nem nyilatkozhat. Ugyanis hirtelen feloszlatták. Antal Dániel, az MVH egykori elnöke csak azt erősítette meg, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vezetőjével levélben fordultak Gyurcsány Ferenchez. Ezzel párhuzamosan az Állami Számvevőszék súlyos hiányosságokat tárt fel a szerződéssel kapcsolatban. Már a MÁV Cargo megalapításakor jogszabálysértés történt: az átadott tárgyi eszközök apportálása értékbecslés nélkül történt. Még ennél is nagyobb probléma a vételár, melyet a MÁV kapna – Brüsszel szerint állami támogatásnak minősülne, s ezzel a költségvetési hiány a tervezett GDP-arányos 3,9 százalék helyett 4,3 lenne. A GYSEV-nek a saját részesedés kifizetéséhez tőkeemelésre lesz szüksége, ami a magyar államnak körülbelül 15 milliárd forintba kerülhet. S a vételárból további 25 milliárd forint „veszhet el”, amennyiben a MÁV 2010-ig gyorsabban emeli a pályahasználati díjakat, mint az infláció. A szerződésbe foglalt záradék szerint ebben az esetben ezt az összeget visszakövetelhetik.
Brutális pusztítás - lángokban Jákob Zoltán raktára, a füst mindent beborít - fotók