Rosszul jártak az osztrákok a MÁV Cargóval?

A Frankfurter Allgemeine Zeitung részletesen elemzi, milyen példátlan politikai befolyással rendelkezik az osztrák politikai életre a Krone Zeitung. A Die Presse az osztrák érdekeltség okán részletesen ismerteti a MÁV Cargo eladása körüli legfrissebb bonyodalmakat.

2008. 07. 02. 6:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív német napilapban Erna Lackner Hanzi bácsi, ő tudja című, bécsi keltezésű cikkében ismerteti a Kronen Zeitung példátlan befolyását az osztrák politikára. Az „Igen Tisztelt Kiadó”-nak szólított Hans Dichand, a 87 esztendős újságcár ismét örvendhet, miközben az osztrák médiavilág többi szereplője felháborodott, sőt megdöbbent. A „szégyen dokumentumának”, „térdre borulásnak”, „önmegalázásnak”, „kapitulációs okmánynak”, „szánalmasnak”, de „igen hatékonynak” nevezik a lapok Alfred Gusenbauer és Werner Faymann kinevezett pártelnöknek a Kronen Zeitung kiadójához írt levelét. (Az előzményekről lásd a június 27-i sajtószemlét – a szerk.) A levél magát a koalíciós kormányt is megrendítette. Ebben az új SPÖ-vezetés nem kevesebbet közöl, mint hogy feladták eddigi uniós politikájukat, s mostantól az unió ellen feldühített Krone-olvasótáborral közösen fogják azt alakítani. A kinyomtatott levélből kiderül, hogy az SPÖ a jövőben az uniós megállapodások esetén a népszavazásokat támogatja. Ezzel teljesítette a kiadó semmitől sem visszariadó kampányában megfogalmazott követelését. A Krone címlapján uszított az uniós boncok ellen, mely küzdelemnek legfontosabb eszközei voltak a kiadó által személyesen szerkesztett olvasói levelek, ahol a feladók nevét és lakcímét nem igazán vették komolyan. Az SPÖ bocsánatkérő levelét ugyan ünnepelte a lap, de ugyanabban a lapszámban már örömmel közölte, hogy „az EU-t már nem lehet megmenteni, a szétesése megkezdődött…”. A Krone kiadója és feles tulajdonosa (a másik 50 százalékot a német SPD befolyása alatt álló WAZ konszern birtokolja) ismét gátlástalan királycsinálóként ténykedik. Dichand védence most Faymann infrastruktúraminiszter és két hete ügyvezető SPÖ-elnök. A pártelnökség átadásával Gusenbauer még ideiglenes meg tudta menteni kancellári posztját, de az SPÖ-n belüli hatalom igazi birtokosa a párton belül már csak trónörökösként emlegetett Faymann, aki a bulvárlap kiadójával kiváló kapcsolatokat ápol, s akit évtizedek óta Hanzi bácsinak hív.

Die Presse (diepresse.com)

A konzervatív osztrák napilapban Peter Martos Vasút: bukás az év üzlete helyett? című cikkében ismerteti a terebélyesedő MÁV Cargo-ügyet. Alig írta alá január 2-án az ÖBB leányvállalata, a Rail Cargo Austria és az osztrák–magyar GYSEV a MÁV Cargo privatizációs szerződését, azonnal az év üzletének nevezték. Most, alig hat hónappal később halmozódnak a hiányosságok. S a problémák olyan súlyosnak tűnnek, hogy lapértesülések szerint az üzlet az év végéig „holtvágányra kerülhet”. Kedvezőbb esetben a 102,5 milliárd forintos üzlet 40 százalékkal csökkenhet, de nem zárható ki az üzlet megsemmisítése sem. Két hivatal megtagadta, hogy kommentálja a lapértesülést, a harmadik – a Magyar Vasúti Hivatal – már nem nyilatkozhat. Ugyanis hirtelen feloszlatták. Antal Dániel, az MVH egykori elnöke csak azt erősítette meg, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vezetőjével levélben fordultak Gyurcsány Ferenchez. Ezzel párhuzamosan az Állami Számvevőszék súlyos hiányosságokat tárt fel a szerződéssel kapcsolatban. Már a MÁV Cargo megalapításakor jogszabálysértés történt: az átadott tárgyi eszközök apportálása értékbecslés nélkül történt. Még ennél is nagyobb probléma a vételár, melyet a MÁV kapna – Brüsszel szerint állami támogatásnak minősülne, s ezzel a költségvetési hiány a tervezett GDP-arányos 3,9 százalék helyett 4,3 lenne. A GYSEV-nek a saját részesedés kifizetéséhez tőkeemelésre lesz szüksége, ami a magyar államnak körülbelül 15 milliárd forintba kerülhet. S a vételárból további 25 milliárd forint „veszhet el”, amennyiben a MÁV 2010-ig gyorsabban emeli a pályahasználati díjakat, mint az infláció. A szerződésbe foglalt záradék szerint ebben az esetben ezt az összeget visszakövetelhetik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.