A New York-i mainstream dzsesszéletben az A38-nak már nagy a neve, a muzsikusok szájról szájra terjesztik a hajó nevét, mint olyat, ahol érdemes fellépni. A híres Richard Bona dzsesszzenész például a hajón vette fel koncert DVD-jét.
Az A38, bár egy hajó, nem állóvízben áll, pezseg, lubickol és ad, mégpedig kultúrát. Nem szeretik a szubkulturális jelzőt, mert a beszűkülés ellen harcolnak. Idén volt a hajó ötéves, az évek során a hajó szelleme nem módosult, ugyanaz a munkatársi gárda, és azok az elemek, melyek az A38 képét formálták, nem változtak.
„A hajó munkatársainak nagy tájékozottsága van, mindenki tudja, hogy a hajónak hol a helye, és hogy mire alkalmas. A szimfonikusok Beethovent soha nem fognak itt játszani, nincs elég hely” – mondja a híradós. Vasák elmondása szerint a hajó nagyon sok olyan zenésznek adott teret és fellépési lehetőséget, mint például Nicola Conte, akiknek hazánkban korábban elképzelhetetlen volt a közönség előtti megnyilvánulás, mert külföldön ugyan népszerűek voltak, de Magyarországon meg nem eléggé ismertek.
„Sikeresen bebizonyítottuk szponzorációs modellekkel, hogy ezeket a zenészeket igenis be lehet mutatni az itthoni közönségnek is” – fűzte hozzá Vasák. Az utóbbi két évben bővült a skála, még 2003 körül nem volt Budapesten olyan hely, ahol dzsessz- és világzenei koncerteket rendeztek nagyobb kultúrközpontokban. Ma már más a helyzet, a MÜPA és a Millenáris is jó programokat kínál, és ennek az A38 őszintén örül. Igyekszünk a más intézményekkel jóban lenni, az az érdekünk, hogy Budapest városa minél vibrálóbb és nyitottabb legyen. Örvendünk annak, hogy mások is jó programokat hoznak létre, mert ez is inspiráló minden téren. Gyönyörűen együtt tudunk működni, a piacbővülés abszolút nem káros. Már ideje volt annak, hogy a kulturális kínálat Magyarországon új és jobb szintre kerüljön, és meggyőződésünk, hogy ebben az A38-nak nagy szerepe volt, mert egy olyan modellt mutattunk fel, ami korábban nem létezett, vagy ha igen, akkor sikertelen volt” – tette hozzá Vasák.
Fotó: A38
Az A38-nak legalább negyvenöt éve van még, hogy megvalósítsa önmagát, mivel a hajógyár kereken ötven évre vállalt a hajóért garanciát. „Mi nem sietünk, van időnk tervezni, minden egyes dolgot, amit kitalálunk, magunknak kell megszervezni és finanszírozni, nem támogat minket az állam, ezért is vagyunk kénytelenek kihasználni a hajót. Napközben konferenciák vannak, tehát öltönyösöké a terep, este viszont a kultúra iránti érdeklődők bukkannak fel, tehát több lábon állunk” – mondta Vasák.
Ennek is megvan az előnye: az embert önállóságra neveli. Meglepő, de a hajó nem a közönségnövelést tűzte ki célul, nem „vendéggyártással” akarják bevételüket növelni, hisz a hajó nem is bírna el több embert. Így hát kénytelenek máshogy terjeszkedni, mégpedig tévén keresztül. „Van egy stúdiónk, ahol a hajón lezajlott koncerteket rögzítjük, ultramodern felvételi rendszerünk van, mindent le tudunk bonyolítani, beleértve a vágást is” – büszkélkedik Vasák. A hajónak már tucatnyi televízióval van kapcsolata, még horvát és szlovák tévékkel is.
„Világzenei koncertsorozat volt a hajón, amin szlovák zenészek is részt vettek, nos a szlovák tévé tőlünk vette meg a szlovák koncertekről rögzített anyagot, ez nagy büszkeség számunkra, mivel tevékenységünk közép-európai jelenség, hetente legalább négy A38-as koncertfelvétel megy a különböző adókon, így szeretnénk minden emberhez eljuttatni a koncertjeinket, ez a fő célunk” – tette hozzá a híradós.
Autópályamatrica: szeptembertől vége!
