Alitalia: keretmegállapodás a szakszervezetek egy részével

Az Alitalia olasz légitársaság kilenc szakszervezetének egy része keretmegállapodást írt alá vasárnap a CAI befektetői csoporttal.

MNO
2008. 09. 15. 5:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy szakszervezeti szövetség adta be a derekát, de nincs közöttük a pilóták és a légi irányítók érdekvédelmi tömörülése. A megállapodásban a CAI vállalta, hogy 12 500 személyt, köztük 1550 pilótát, 3300 utaskísérőt, illetve 7650 technikust, más alkalmazottat és vezetőt alkalmaz. A CAI korábbi ajánlata csak 11 500 munkavállaló megtartásáról szólt.

Az öt másik szakszervezet azonnal elutasította a keretmegállapodást, amelyet haszontalannak és provokatívnak minősítettek. Ezek a szakszervezetek hasztalan vártak vasárnap este és éjszaka arra, hogy meghívást kapjanak a munkaügyi miniszternél tartott egyeztetésre, amelyen a megállapodást aláírók részt vettek. A tervek szerint hétfőn folytatódnak az egyeztetések.

Az Alitalia gépei vasárnap még közlekednek, de hétfőtől üzemanyag hiányában már nincs garancia azok elindulására – a légitársaság szakszervezetei szerint ezt közölte Augusto Fantozzi, a kormány által kinevezett csődbiztos. A kassza kiürült, és a hitelezők nem finanszírozzák tovább az üzemanyag-szállításokat – idézték Fantozzit. A légitársaság az utóbbi időben már napi mintegy 2 millió eurós veszteséget termelt, adóssága július végén 1,2 milliárd euró volt.

Az Alitalia megmentésére kidolgozott szanálási terv értelmében a cég egyes egységeit, amelyek mintegy 400 millió euró értékűek, értékesítenék. A CAI olasz befektetői csoport venné át a megmaradó Alitalia-részeket és működtetné az "új Alitalia" 153 repülőgépből álló flottáját. A szakszervezetek viszont elutasították a tervvel együtt járó bér- és szabadságcsökkentést, valamint az olasz befektetői kör által ajánlott új munkaszerződéseket.

Az olasz konjunktúra egyik háború utáni szimbólumát 1947-ben alapították, és augusztus 29-én helyezték csődvédelem alá. Az Alitalia 49,9 százaléka az olasz államé, részvényei tőzsdei kereskedését júniusban felfüggesztették. Tavasszal – elsősorban a szakszervezeti ellenállás miatt – kudarcba fulladtak a tárgyalások a légitársaság felvásárlásáról az Air France-KLM-mel.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.