Kelet-Európa dzsesszparadicsom?

Dave Stapleton, a MOL Jazz Fesztivál egyik sztárszereplője a dzsessz szabadsága kedvéért otthagyta ugyan a klasszikus zenei világot, de tarsolyában azért ott vannak a klasszikus zene elemei és választékossága is, amelyeket a walesi zeneakadémián sajátított el. Dzsesszmelódiái szabadak és lendületesek, mert aki mer, az nyer, zenéjében jelen van a rock, a funky és a Fender-zongora. Az akadémián válaszút elé került, és a dzsessz mellett tette le a voksát, s eszében sincs a kortárs klasszikus zenei világ intrikáiba belefolyni – nyilatkozta az MNO-nak a zenész.

Lukács Zsuzsa
2008. 09. 19. 10:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel Stapleton 18 éves kora után ismerkedett meg a dzsesszel, amit egészen hamar profi módon kezdett művelni, nem volt arra ideje, hogy a dzsessz hagyományai teljes hatást gyakoroljanak rá. Így sikerült Stapletonnak megóvnia eredetiségét. „Nagyon nehéz volt a klasszikus zenei hátteremmel átállni a dzsesszre, új harmóniákkal kellett megismerkednem, az elején kihívás volt a klasszikus zene és a dzsessz között egyensúlyozni, így fel kellett adnom valamelyiket, mégpedig a klasszikus zenét” – mondja a zenész.

A szokásos kvintett felállás ellenére Stapleton rendbontóan veti fel a témákat és osztja ki a szerepeket. A The Guardian elmondása szerint Stapleton „az Egyesült Királyság igazi dzsesszrevelációja”. Mit is jelent ez? „Egyszerűen azt, hogy nem játszom sztenderdeket, hanem saját magamat adom, mindig a saját, komponált nótáimat adom elő” – mondta Stapleton az MNO-nak.

Tim Dickson, Stapleton menedzsere és üzleti partnere szerint az Egyesült Királyság tele van zongoratriókkal, női énekesekkel, akik sztenderdeket és mások zenéit játsszák, Stapleton ebben különbözik tőlük. „Dave friss és üde” – jelentette ki Dickson. Stapleton a csatár szerepét játssza, aki olykor meglepetést okoz a hallgatóinak. „Nem tudtam a klasszikus zenét teljesen kitörölni az életemből, továbbra is játszom ilyesmit a saját magam szórakoztatására, de azért a dzsesszkompozícióimba is beleivódik, főként az intróimba” – állította Stapleton.



A zenész és társai szavaiból az a meghökkentő tény derült ki, hogy a dzsesszzenészeknek nehéz a megélhetése Angliában. „Nagyon nehéz fellépni, körülbelül két fellépésünk van egy hónapban, tanítanunk kell, hogy megéljünk. Létrehoztunk Timmel egy lemezkiadó céget is, hogy kedves dzsesszzenész barátainknak és jó zenészeknek lehetőséget nyújtsunk” – hangsúlyozta Dave.

Dave Stapleton kvintettje nagy név, Stapleton a dzsesszélet egyik fő mozgatóerejének számít, szomorúnak tartják, hogy szülőhazájukban nem tudnak teljesen kiteljesedni. „Az angolok, mint minden más kapitalista ország közönsége, a popzenét imádják, nincs igényük a dzsesszre, ez a koncertjeinken is megmutatkozik, ötven év feletti a közönség többsége, ezzel szemben itt, Kelet-Európában pont az ellenkezőjét látjuk. Pezsegnek a fiatalok és imádják a dzsesszt, ezt nagyon élvezzük, mert nem ehhez vagyunk hozzászokva. Itt öröm zenélni, s ezért minél többször vissza szeretnénk jönni” – mondta a zenész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.