Késik az elektronikus autópályadíj-rendszer Szlovákiában

Várhatóan újabb egy évet késik Szlovákiában az elektronikus autópályadíj-rendszer. Legutóbb január elejére tervezték a bevezetését.

MNO
2008. 09. 26. 10:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szlovák kormányfő a halasztást azzal indokolta, hogy a közbeszerzési törvényt meg kell változtatni, mivel a jelenlegi szabályozás szerint az elutasított pályázók túl könnyen nyújthatnak be panaszt, és ez lassítja a pályázati folyamatot. Idén áprilistól összesen tíz felszólamlást nyújtottak be a bíróságokhoz, legutóbb az olasz Autostrade cég által vezetett Slovakpass konzorcium, a pályázatot elbíráló bizottság összetételével kapcsolatban. A Slovakpass szerint a bizottság egyetlen tagja sem volt kellően képzett.

A versenyben továbbra is a Sa Toll konzorcium az esélyes, a francia Sanef céggel az élen. A Sanef 26 milliárd koronáért (858 millió euró) építené ki az elektronikus rendszert. Eredetileg nyolc cég versenyzett Szlovákiában, az egyelőre csak a 3,5 tonnánál nagyobb teljes súlyú teherjárművek számára bevezetendő, elektronikus autópályadíj rendszer kiépítésének és működtetésének lehetőségéért. Az ajánlati határidő tavaly november elején járt le.

A győztest idén január közepén kellett volna kihirdetni ki, így annak kevesebb mint egy éve maradt volna a szlovák díjköteles pályaszakaszokon az elektronikus rendszer kiépítésére. A nyertesnek a kiírás szerint legalább 12 évig működtetnie is kell az általa felépített rendszert. Korábban a teherautós elektronikus autópályadíj-rendszert már egyszer 2006. július 1-re is tervezték bevezetni. A szlovák kormány 2013-tól a személyautók számára is bevezetné a megtett kilométer alapján számított autópályadíjat.

A tervek szerint Szlovákiában 2400 kilométernyi út lesz fizetős a 3,5 tonnánál nagyobb össz-súlyú teherjárművek számára. Egy kilométer 85 hallér (hozzávetőleg 2 eurócent) lenne. A 2000-2005-ös időszakban az autópályadíjakból származó bevételek az időszak elejéhez képest megháromszorozódtak a növekvő forgalom és az emelkedő matricadíjak miatt. 2004-ben 1,12 milliárd korona (30,19 millió euró), 2005-ben 1,6 milliárd korona autópályadíjat szedett be az autópálya-üzemeltető, 2006-ban – hozzávetőleg – 1,7 milliárd koronát.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.